Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

K-Haddock

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om K-Haddock

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för bra tips. Ska kolla upp träslag samt installtion av blås från värmare innan beställning.
  2. Hej, hur gjorde ni med spisen? Valde ni gasol eller fanns det andra alternativ? jag tänkte köra med elspis/keramikhäll i kabin och gasol i wetbar.
  3. Hej, varför ska jag undvika D3? jag har en D3-190 i min nuvarande båt. Drar lite, grymt vrid, tyst, låg vikt. Har fungerat problemfritt i snart fyra år. Min D3 är från 2009 med EVC, kanske var det problem med tidigare D3:or?
  4. Hej, Låser jag utifrån låter jag handtaget på insidan vara orört. Då stängs luckan så klart. Med barnen sovandes i ruffen vrider jag luckans handtag så den blir låst med hjälp av clipsen och pinnarna på insidan. att badstegen går emot trimplanet tycker jag är ok då blir det ett stöd. Dock kan man skruva fast ett par metallbleck (syrafast) på relingslisten som avbärare om man känner behovet. Vissa jag känner som inte vill röra sin båt har fäst motsvarande avbärare direkt på badsteget. Lättast gör man detta med ett vinklat bleck med rundfäste. Finns på t.ex. Fredells i Sthlm.
  5. Hej, jag har fäst skruvarna med loctite så det krävs en del pyssel att bända upp. Det är dock tillräckligt jobbigt för någon som bara vill snabbt in/ut och stjäla. Vill man in i en båt kan man ju alltid ta kapellvägen. mitt primära mål var endast att kunna gå in i båten den vägen. Utan handtag blir det omöjligt.
  6. Hej, Kollat alla D3, D4, D6 på Pentas hemsida och de har samma kurvor, dvs ingen plattare kurva. Jag är mycket nöjd med D3. Den drar ju extremt lite och är björnstark.
  7. Hej, Har nu provkört en Bavaria 31 Sport med D6-370. Hann inte riktigt med att trimma in rubbet men med 4 pers, halv bränsletank på mätaren (vet ej om vattentanken var tom) så gjorde vi 32 knop på fullvarv (3500). Vid ca 3000 låg vi på 24-25 knop ej fintrimmat. Jag utgår därför ifrån att 25 knop är no problem oavsett last och 26-27 knop i marschfart är nog max man kan räkna med om man inte vill köra fortare än maxvarv minus 10% dvs 3150 varv/min enligt Pentas rekommendationer. Skulle tro att maxfart är 33 vid bra förhållanden. I 25 gick den som i smör. Härlig gång. Båten planade snabbt. Nu var jag inte van med denna båt men jag skulle gissa max 10-12 sek och när man fått in känslan går det nog runt 8-9. Fin båt.
  8. Hej, Håller med men tre saker gör skillnad anser jag. 1) Jag kör aldrig fortare än 7 knop med barn där framme. 2) De har flytväst. 3) De måste ha en pulpit stång mellan benen. Det som dock är kanon på Aquador är att insteget där fram ger en naturlig stol för 3-4 pers och det är härligt och se dem sitta och njuta av sjölivet.
  9. Hej, Bra tips. Bra pris också. Noterade häromdagen att jag fick plats med 38 st. 33 cl Falcon Export i kylen. Då var frysfacken fortfarande ledigt så jag lade in 20 småflaskor med Jäger där:-)
  10. Hej, Din fråga om Flipper kan jag inte ge bra svar på. Kanske har du köpt båt nu. Men oavsett det så hittade vi ingen båt som var lika stor och (snygg) samt så bra planerad som Aquador 23DC vs Flipper. Kvalitetsmässigt är nog Flipper lika bra. Mvh K-Haddock
  11. Hej, Några ting att tänka på med toa och septi i 23:an. 1) Använd toapapper avsett för båttoa. Vanligt papper är för fiberrikt/tjockt och fastnar i rören/stopp. 2) När du är ute med båten kan intaget för sjövatten vara öppet (i min båt under stuvluckan vid fötterna på passagerarplatsen) dock ska toalettens omställare stå till höger, dvs ej öppet mot sjövatten. Skulle en packning paja så får vattnet fritt flöde in i båten. Lägger du till vid brygga en längre tid så stäng intaget för sjövattnet. 3) Spola med omställaren på toan till vänster. Pumpa in 3-5 tag med vatten. Flytta ställaren till höger och pumpa till dess att det är tomt och pumpen går lätt. Går pumphandtaget inte ned utan åker upp av sig själv är septitanken full. 4) Töm vid sugstation om möjligt (krav från 2014) men fram till dess kan / får du tömma i lämpliga farvatten. Lämpligt skulle jag säga är mitt ute i en fjärd, långt från hus, stränder etc. Öppna septitanken genom handtaget under styrbords hörndel i soffan. Lyft på dyna, planka och plastlåda. Där under finns ett handtag. Öppna och hjälp tömningen genom att göra punkt 3 ett par tre gånger. Stäng därefter kranen och you're good to go:-) Båten kan ligga stilla eller gå för tomgång när du du tömmer. Jag får bäst resultat när jag ligger still och driver med vinden. Mvh K-Haddock Senast ändrad av K-Haddock | 12 juli 2012 | 22:33
  12. Hej, Skickar med ett par bilder på låset. Ett litet hänglås sätter du sedan i hålet framför haken. Om det droppar där fram kan du ju sätta lite kardborre undertill på kapellet där fram och fästa en gummiläpp som i sin tur glider in/ut mellan kapell och rutram. Hamnkapellet spänner jag aldrig på alla norska knappar. Då stretchar jag ut det i onödan. Jag kör varannan gång och kapellet kommer då hålla tätt längre (tror jag) vs att sträcka ut det max. Smart tips med kapellstöttan. Jag har kört tre säsonger utan ditt tips och ingan märken finns i durken men jag kopierar din idé. Tack! Hur viker du det främre kapellet i korven? Jag börjar med att vika in styrbord och babords fönsterrutor långt in mot mitten av taket. Därefter viker jag fram framrutorna över taket. Sedan föser jag ihop bågen och rullar upp allt i en lite rulle. Sätter därefter på galonskyddet. Har under tre år aldrig fåttt regn i i det skyddet. Vet ej vilket diameter du har på dina utblås. Jag har inte mätt mina men gissar på ca 10 cm. Jag har en Wallas. Mina utblås har roterbara skydd för utblåsen och fasta vingar/jalusi. Jag kan på så sätt vrida skydden och då rikta utblåset. Har du samma diameter, köp ett par lösa från Wallas. Kostar 49 spänn st.. Vet ej vad du har för extra prylar (linjal och nyckel)?! Jag har inte gjort annat än borstat min teak med mjuk borste och sköljt med förskvatten. teaken är silvergrå och kanonfin. Ingen olja. mvh K-Haddock Senast ändrad av K-Haddock | 12 juli 2012 | 22:08
  13. Hej, Lite sent svar på min egen tråd men det har varit en del annat som kommit emellan. Alla är vi olika men jag kan faktiskt inte se många fördelar med HT vs DC. - HT ger ett högre motorljud genom att HT-delen fungerar som en resonanslåda. Med bensinare blir det värre än diesel då de varvar och låter mer. - Dessutom suger aktern in vattendimma i högre hastigheter. - Man kommer inte i kontakt med havet/sjön på samma sätt. - Att ta sig i/ur båten vid tilläggning, slussning etc. är pyssligt värre, i synnerhet om det sitter folk i soffan. - Takluckorna är smala och lite korta vilket gör att man i lite grövre sjö går emot med nacke, hals eller axlar (i alla fall jag). - Man får minde solljus om man ligger i jäser för ankare någonstans. - Att barnen vill ha skugga ibland är inget vasst argument. Kabinen är lika stor på båda båtarna. Det är bara att gå in och lägga sig eller sätta sig i ruffen. De fördelar jag kan se är endast att man får plats med gösstake, sökarljus m.m. på taket. I övrigt köper jag inte resonemanget att säsongen blir längre med HT vs DC. Då har man inte kollat hur kapellet på DC fungerar. Med kapellet på DC får man mer än ståhöjd vs HT i cockpit. Rutor ovanför förare och passagerare kan öppnas separat och ger perfekt ståhöjd och utsikt även om resten av kapellet är på. Man kan även välja att endast ha halva kapellet på och då får man en båt med HT-look. Dessutom finns ett tredje alternativ och det är halva kapellet uppe men med båda takluckorna öppna. Det blir som en mini-biminitopp. Ytterligare en fördel med kapellet är att man kan har fönster precis runt om (ser mer) man kan även öppna ett stort fönster i aktern och rulla upp det. Då är det kapell runt om och endast en ca 1,5-1m stor öppning längst bak som ger skön frisk luft. Kapellet sitter mycket bra och jag har ingen ljudskillnad av kapellet i 7 eller 28 knop dock låter det mer från motorn med kapellet helt uppe, vilket det gör HELA tiden i en HT. Åkte just från Norrtälje till Stockholm (50 nm) i spöregn. I 26 knop var det inte högre ljud i cockpit än att vi kunde prata i normal samtalston. Jag har bara tagit ett par turer utomskärs och då har vädret varit bra så ingen bra feedback på den frågan. Dock åkte jag över Kanholmsfjärden när det blåste 15 m/s och det var inget roligt. Kapellet var på och jag var glad för dubbla torkarblad. Jag körde ca 8 knop med fören upptrimmad och det sköljde över en del vatten över båt och kapell. Inget läckage eller intag att tala om men det var ingen härlig upplevelse. Jag skulle nog säga att en båt i storleksklassen 7,15 m är i minsta laget om vädret slår till. Å andra sidan åkte två av mina kompisar till Åland i dåligt väder. De körde en alubåt, Silver Hawk. Den är liten!!
  14. Hej, Ok. Tack. Jag ska köpa tidningen. Har kikat på båten och den verkar ha det jag vill ha. Kikade även på 28 Sport men valde bort den av en enda anledning, måste bädda om för barnen efter att man ätit. I 31:an har vi eget sovrum och barnen likaså samtidigt som bord och soffa står färdigt/orört. Kikade även på Aquador 28 men anser att både 28 och 31 sport är betydligt bättre planerade plus att de i mitt tycke ser mer moderna ut. Vad har du för fart, topp och marsch med din 300:a? Låter det mycket under gång? Tänker på det faktum att motorrummet är gigantiskt på Sport 31 = potentiell resonanslåda!? Jag är nöjd om jag kan marscha 25-27, fortare vill jag inte köra. Vad tror du man får med en D6-370 i en Sport 31? Mvh K Haddock Senast ändrad av K-Haddock | 06 juli 2012 | 13:06
×
×
  • Skapa nytt...