stemor
Medlemmar-
Innehålls Antal
104 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm stemor
-
Placering
Örlogskapten
-
Jag köpte en 80A generator i Nacka hos Start och Generator Experterna för 2000kr. Fanns även 70A för 1700kr. Valde 80A då den nästan laddar 90A men är klassad som 80A.. Bytte från 35A )
-
Glömde skriva att likriktaren va trasig.. Så jag fick laga den. Tog ett ta innan jag började felsöka den Troligen hade jag inte behövt byta generator utan bara laga likriktaren.. Men jag fick en ny nästan 3ggr så stark generator..
-
Nu är det löst!! Det var bra kämpigt. I den gamla generatorn fanns följande inkopplingar: DF = en vit sladd 61 = en röd och en grön. B+ = röd Jord = Svart Rätt på nya: Laddlampsfäste = Röd (tog man bort den fungerade inte den andra generatorn) och Grön (gick till en sockerbit med motstånd och likriktare) B+ = Ny 16 kvadrat kabel direkt till batteri Jord = Ny 16 kvadrat kabel direkt till batteri W = lämnade tom då jag redan har varvräknare Gamla generatorn va givetvis kopplad till laddningsregulator.
-
Har dubbelkollat, kollat igen och sen ytterligare igen.. men jag håller med dig, det är JÄTTEKONSTIGT!! OM det inte fungerar i morgon ska jag ta lite foton på inkopplingen och lägga upp..
-
Uppdatering: Idag var jag och ett par vänner ute och försökte fixa problemet. Vi mätte batteribanken till 11.54v sen startade jag motorn och batterierna visade fortfarande 11.54v. Efter fler mätningar konstaterade vi att det måste vara fel på generatorn. Kontrollerade även att laddningslampan var inkopplad. Vi plockade bort generatorn. Den va riktigt sunkig. Lät som när du bromsar med bilen utan bromsbelägg när man snurrade på skivan. DOCK va kol och fjädrar etc i bra skick. Åkte och köpte en ny generator. Köpte en 80a generator (den gamla va 35a). Bytte B+ kabeln mot rätt grovlek och bytte samtliga kopplingar. Ohm-mätte alla kablar, som va utan anmärkning. Monterade generatorn. Mätte batterierna 11.54v och startade båten. Då visar batterierna fortfarande 11.54v!!!?!? Mäter bak på generatorn 11.54v... Har inte kopplat bort batterierna från generatorn och testat att mäta generatorn utan batterier inkopplat då det stod en lapp på motorn att detta skulle skada landningsrelät. Mitt ända hopp nu är att batterierna va så urladdade att laddningen inte fungerade.. Har satt i landströmmen och ska tillbaka i morgon för att mäta igen.. Va tror ni??? Jag är HELT lost nu.. Mkt tacksam för input och idéer!! /Stefan
-
Och Voltmetern på motorinstrumentet mäter troligen förbrukningsbatterierna i ena läget för det stämmer ganska bra. Sen mäter den någon laddning i andra läget. 0 när motorn är av och 13,8 när jag kör. Så kanske är det så lurit att den mäter laddning på startbatteriet och kapaciteten på förbrukningsbatterierna... ?
-
Många mkt bra svar! Stort tack!! Känns dock som jag får leta upp någon som får titta på detta.. Känner mig lite vilsen i svagströms-träsket Dock känns det troligt som ni skriver att felet ligger hos extrageneratorn. Laddningen av förbrukningsbatterierna fungerade fint tills remmen gick av. Bytte som sagt remmen men då får jag bara som sagt ca 2v laddning. Vet dock inte vad den gav innan remmen gick men OM det är kopplat som ni skriver borde den fungerat bra då. En annan sak som är konstig är att den ger mer laddning när jag varvar på motorn.. Dvs i 4-5knop orkar den inte driva navigationssystemet men i 9knop drivs iaf navigationssystemet men jag vet inte hur mkt laddning batterierna tar..
-
Motorinstrumentet visar två lägen. Switch, ena hållet batteri andra laddning. Batterierna köptes nya förra säsongen då jag oxå trodde detta var problemet. Alltså: Batterierna är ok! Generatorn ger 13,8V Batterierna laddas inte från generatorn men på landström. Undrar om det kan vara ett laddrelä som är dåligt.. Eller om någon dragit så tokigt så förbrukningsbatterierna bara laddas av den dåliga extrageneratorn och startbatteriet på originalgeneratorn..!
-
Hej! Har en AQAD30 med dubbla generatorer (en extra). Förra sommaren märkte jag att batterierna inte verkade få laddning under gång TROTS att voltmätaren på motorinstrumentet visade laddning på ca 13,8V!! Ibland när jag körde klarade strömmen inte ens av att driva min bärbara dator som jag kör transas på. Så inte ens under gång funkade det. Under servicen på hösten märkte jag att generatorremmen till extrageneratorn gått av. Bytte ut den. Mätte ut en fjuttig ca 2V laddning från extrageneratorn efter bytet.. Kom till båten idag och landströmmen hade glömts.. Båten visade 11V. Körde i ca 4h och fick upp 11,4.. Nu, 3h senare, börjar kylskåpet ge upp.. MEN!! Varför visar motorinstrumentet laddning på 13,8V när batterierna inte verkar ta laddning eller orkar driva tex datorn under färd?? Tacksam för input!!
-
Ok..var köper man laminat i Stockholm??
-
Hej! Har läst flera trådar om detta men inte hittat riktigt va jag söker. Vill byta ut min slitna bänkskiva i trä och ha en vit istället. Men frågan är va man ska ha för material?? 1. Någon form är solid pastkomposit. Bra underhållsfritt. Svårt att få tag i, dyrt, går ej att skruva i bekymmersfritt. (har en fäll-skiva, passagerarplatsen fälls framåt och blir bänkskiva. De är i dagsläget fäst med pianogångjärn) 2. Laminat. Bra ytfinish, måste ha trälist runt som skyddar kanterna. Svårt att hitta en laminatskiva som inte är 40mm och består av spån.. 3. Marin-plyfa, måste lämnas in för laminering.. dyrt? Bifogar en bild (INTE MIN BÅT men en lika dan) Där ser ni att det är några luckor (Spis, passagerarplats) som ska kunna öppnas vilket ställer till det vid spån-laminat då jag gärna hade haft en kantlist som täcker kanten och även sticker ut lite uppe på ytan så man minimerar risken för fukt under laminatet. Men då får jag en massa uppstickande kanter på bänkskivan. Gör ju inget runt om men helst inte i mitten av skivan.. Hänger ni med? Tacksam för ideer samt tips!
-
Hej! Jag har byggt två nya klaffbord till båten som jag idag lackade (JOTUN Matt). Penslade på första lagret som va utspädd med 20% lacknafta. Såg att jag missat trälim på vissa platser På dessa platser blev trät inte mörkare som på resten av borden. I handeln såg jag att lacken mörkar trät, delvis därför jag valde den.. Nu undrar jag om de fläckar som nu är ljusa kommer mörkna eftersom jag lägger fler lager eller om dom fortsätter vara lika ljusa? Förstår varför det inte blev mörkare nu, men kanske efter första lagret att nästa lager mörkar det någon efter som lager nummer två blir ovanpå lack och inte lim...? Eller är det bara att slipa bort första lagret samt lim på berörda platser och sen blir det ett lager mindre på dom ställena så att säga.. För jag kommer INTE slipa bort allt och börja om helt Tacksam för all hjälp! Kan ju inte va först med denna tabbe eller?? /Stefan
-
Uppfattade ditt (asg) men har svårt att läsa ironi i min dator. Ditt (asg) kunde lika lätt ha tolkats som en förstärkning av ditt påstående, men nu vet jag att du va ironisk. /stemor
-
Kära Bobban! Som du kanske vet så ser man inte hela diskussionen när man skriver sitt svar. Jag läste sådeles frågan och svarade på den. Min undran till dig, Bobban är: Är det bara dom negativa erfarenheterna som är av vikt? Så om man har något positivt att skriva, så gör man reklam? OM det nu är så du tycker min lilla konspirationsteoretiker, va fyller då ett forum för funktion kopplat till att kolla upp erfarenheter? Då skulle man bara kunna ha svarta listor där enskilda kan hänga ut företag man anser sig blivit lurad av. OM du hade läst mitt inlägg ser du hur jag tydligt skrivit att min åsikt i frågan var kopplat till ett första intryck och att jag inte ännu beställt några dynor. Jag VISSTE när jag satt och skrev mitt första inlägg att någon skulle se en minimal chans att anklaga mig för smygreklam. Därav var jag extra tydlig med att detta enbart va baserat på första intryck. Att du sen känner dig tvungen att insinuera att jag arbetar på blue peter och gör inlägg för att dom ska se bra ut, finner jag löjligt och barnsligt! /Stemor
-
Ingen som har jobbat med polywood som har en uppfattning om den kan passa till detta ändamål? /stemor