Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

havsgurkan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om havsgurkan

  • Placering
    Kadett
  1. Japp, jag behöll Stiletton. Jag tyckte den hade alla de egenskaper som originalproppen saknade. Får se om jag provar att hissa motorn till nästa säsong. Tack för hjälpen i alla fall. /S
  2. Japp, genom påfyllningshålet vid rattpumpen. Det ska tydligen kunna komma ut olja där då den expanderar vid värme men det känns som det kommer mycket mer i mitt fall. Det läcker ut tills nivån sjunkit typ 3 cm under påfyllningshålet. /S
  3. Hej, Fick du ordning på styrningen? Jag har en Ultraflex hydraulstyrning själv som jag inte tycker funkar som den ska, lite samma symptom som du beskriver. Har luftat som f..n och det har blivit bättre men jag tycker ändå inte att den känns som den borde. Plus att när jag är ute och testkör så kommer det ut en del olja genom påfyllningshålet. /S
  4. Har nu varit och bytt 16 tummaren till en Stiletto 3 bladig. Jag drog till med samma stigning som originalet, 19 (trots din rek om 17 jarb ...). Efter provkörning nu på kvällen känns den faktiskt rätt ok. Maxvarv 5500/33 knop men det var klar skillnad i grepp tycker jag. Går att trimma ut bra mycket mer än orig. innan den släpper plus att båten går att hålla i plan i c:a 14-15 knop (3300 varv) vilket var omöjligt med originalaren och de fyrbladiga propparna. Med standardpropen sjönk båten igenom vid c:a 19 knop men det var inga problem med Stiletton. Fyrbladarna gick över huvud taget inte att köra i farter mellan 9-17 knop pga det skumma greppa/slira beteendet. Med Stiletton går det att köra i alla varvtal mellan tomgång och toppvarv utan protester från motorn. Båten verkar ligga planare i vattnet också överlag (vilket jag gillar). I nuläget känns det nästan som att jag behåller den här propellern. /S
  5. Hade c:a 5700 rpm och 32 knop med 16 tummaren. Kanske är det som du säger att båten/motorn inte passar för den här 4 bladaren. Har märkt att det inte går att ligga i hastigheter mellan typ 8-17 knop med de här två propellrarna jag provat. Det är som att propellern slirar och greppar om vart annat i varvtalen 2000-3500 rpm plus att motorn vibrerar rätt mycket då vilket känns lite obra. Med den gamla propen gick det i alla fall om än dåligt att köra i de hastigheterna. Motorn kunde ligga i alla varvtal utan att vibrera. Det du säger om Stiletton verkar vara det jag fiskar efter. Får se om jag vågar ringa drev.se igen och fråga om ett byte.. Återkommer med besked. /S
  6. Har nu testat 16 tummaren men den var ingen hit tycker jag. Ungefär samma soppaförbrukning och lägre toppfart än originalpropellern (som tydligen var en stålprop, Yamaha original). Känns som de fördelar 18 tummaren hade är borta så då infinner sig frågan, vad göra..? Kanske testa en Stiletto 19 trebladare. /S
  7. Hmm... jag får ta mig en funderare. Kanske läge att prova 16 tummaren ändå..
  8. Men på nåt sätt känns det som om man till 95% kör i marschfart med ~4000 rpm och motorn drar mindre bensin än tidigare så borde det inte vara skadligt för den eller...? /S
  9. Jag var lite inne på det också ett tag men det känns som 16 är aningen för lite (utan någon vetenskaplig grund). 17 hade nog varit perfekt men den storleken finns inte. Om varvet varit lägre hade jag nog gått på 16 tummaren. /S
  10. Precis en sån prop jag köpte. Hoppas de funkar för dig också. /S
  11. Precis vad jag tyckte också. Kring marchfart (22-24 knop) kändes det som propellern vispade runt en massa luft. Köpte en fyrbladig på Drev.se som hade en tum lägre stigning (18) än originalet och har kört ett par vändor nu med den. Jag hade 5800 rpm, 35 knop med den gamla och 5400 rpm, 35 knop med den nya. Jag tycker den går bättre i marschfartsområdet med lägre varvtal vid samma fart och det känns som den biter bättre i vattnet. Med fyra pers i båten drog den knappa litern/dist med gamla och med nya var jag nere i knappt 0,8 liter/dist. (3800rpm, 23 knop). Det känns som båten ligger lite annorlunda i vattnet också (lite planare), sen kunde jag trimma ut motorn betydligt mer innan den tappade greppet. Tror jag har motorn i näst översta hålet just nu. Får se om jag ska prova att hissa den ett hål till nästa säsong. /S
  12. Har nu inhandlat en rostfri fyrbladare. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Hoppas på förbättring i marschfartsregistret. /S
  13. Har funderingar på att köpa en fyrbladig propeller (rostfri) istället för min trebladiga aluminium. Har läst att det ger lite bättre grepp i vattnet med en sådan. Finns det några här på forumet som har erfarenhet av fyrbladiga propellrar och dessas för- respektive nackdelar? Eller är det pengar i sjön att byta? Båten är en Finnmaster 5700 WA med en Yamaha 115hp fyrtakt, vikt c:a 1100 kg. /S
  14. Hej, Har under en tid spanat in Örnvik 645 DC men inte hittat så mycket info om den så jag tänkte höra mig för här på forumet. Alltså generella omdömen, hur den går i vattnet, kvalitetsintryck, hur den är att övernatta i mm. Har också sett att den verkar finnas med två motoralternativ, en 3 l Mercruiser 4:a och en 4,3 l Mercruiser 6:a. Är någon att föredra framför den andra i fråga om soppaförbrukning, tillförlitlighet, reservdelskostnader o.s.v? Många frågor här men förhoppningsvis kanske nån har någon erfarenhet och uppfattning om båten. /G
×
×
  • Skapa nytt...