Bowman
Medlemmar-
Innehålls Antal
73 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bowman
-
Placering
Löjtnant
-
Motorn startar fint, och går fint, men efter ett tag tappar den kraft och en liten stund till så tvärdör den om man inte snabbt sänker gasen till tomgång dvs. Då puttrar den på. Ibland kan man gasa på igen efter ett tag, men håller ofta bara nån min eller så innan den tappar kraft och tvärdör. Jag såg att det skvätte ut vatten från ett hål i motorn där termostaten sitter. Jag har haft båten på verkstad. Först rengjordes förgasare och kollades över allmänt, hittade en magnet på svänghjulet som var lös som limmades fast, bytte tändstift. Det var tydligen ett membran som var sönder vid termostaten, det beställdes, men byttes inte. Spelade ingen roll tydligen. Det skulle inte vara det som gjorde problemen. Motorn blev inte överhettad. speciellt inte eftersom den kunde vara avstängd en längre period men ändå fortsätta bete sig konstigt när det väl hade börjat. *så nu går den bra igen* fick jag till mig. Jag testade en liten runda, verkade ok. Åkte sen med hela familjen ut på havet, båten gick bra i 40min typ totalt, sen började den stöka igen, och det vart tomgång ett tag sen bogsering in till hamn.. lämnade in motorn igen. kollades över, kollade förgasare, ingen smuts, kolla soppa och bränsletillförseln, allt verkade ok. mekaren verkar ha fått en elstöt när den var igång, trodde det var nåt överslag av fukt från tändstiften till kåpan, båten gick i övrigt bra, jag fick tillbaka den. *funkar utan problem hos mig, måste vart kortslutning* Drog ut igen på en större sjö. Motorn funkade 20-30min, sen började problemen igen. provar pumpa bensin när den dör, Inge skillnad, blåsan är hård, höjer upp bensintanken, ingen skillnad. Delar elsystemet för att se om det är glapp där, nej fortsätter att gå på tomgången. Men går inte att gasa. Inget problem med glapp där heller då. Blir tomgång tillbaka till hamnen. Åter till verkstan. Där båten står fortfarande nu. Tanken nu är att byta spolar. Tydligen kan dom bete sig konstigt när dom blir varma när dom är dåliga. Men det känns ju sådär att börja byta delar utan att veta vad det är. Sant massa dötid när man vill vara ute med båten osv. Hoppas innerligt att det är det. Någon annan som har några idéer förutom detta?
-
Ok, tack båda två för era svar. Det låter intressant att sätta på detta. Just för den hoppande fören (pumpande?) då kanske den möjligheten till högre fart eliminerar sänkningen av farten pga själva trimplanen. Jag brukar såklart trimma in motorn när fören hoppar nu, men jag hade hellre velat kunna ha såpass trimmat jag vill, för den går flera knop fortare när den börjat hoppa Men att kunna räta upp båten när den är sned låter bra. Har åkt en fiskeguidebåt en gång som trimmades in med trimplan. Riktigt trevliga köregenskaper på den båten, trots snedlastad osv. En sista fråga, är det stökigt att installera?
-
Min ryds 480 rsi -05 (äldre modellen med Max 30hk) tycker jag lätt går snett om man är flera i båten. Jag har 40 hk på och med tilten som hjälp gör hon i bra fall 25kn. Kan trimplan även hjälpa med farten, för när jag tiltar för mycket hoppar fören upp och ner massor. Trots att det finns mer att ge. Men mest vill jag ha stabil och rak gång. Vad säger proffsen? Värt att lägga 3-4kkr på trimplan från biltema?
-
Ja det ser bra tungt ut. Bättre att köpa en båt som klarar motorn istället.
-
Ja du har nog rätt i detta, 40 hk tvåtakt är ok, men att hoppa upp ända till 50hk fyrtakt blir en för stor kompromiss. Tack för att du tagit dig tid att reda ut detta!
-
Ja jag har en ryds 485 rsi -04, men den verkar väga 250kg? http://arkiv.ryds.se/Historik/2005/Utombordare/Ryds_2005_utombordare.pdf Det säger sid 21 i denna broschyren. Kanske blir det för tungt då? /Edit, nej det var fel modell, kollade fel.. 480 rsi måste det vara, men således 250kg ändå. (det blir knasigt formaterat när man skriver fån en iPad,) Senast ändrad av Bowman | 12 augusti 2012 | 10:26
-
Tack för ditt svar! Det är en ryds 485 rsi. Typad för 30hk.men jag har en 40 hk på nu. Men nya modeller har 50hk, men kanske har dom byggt om modellen då, ser likadana ut dock. Det verkar som en-00 mercury 40hk väger 92,5, då borde min med göra det ungefär. Inte så stor skillnad då? Låter ju bra! Senast ändrad av Bowman | 11 augusti 2012 | 22:02 Senast ändrad av Bowman | 11 augusti 2012 | 22:07
-
Oj, missade det helt.. Det är40hk på den som sitter på, och jag vill ha 50hk fyrtakt i stället. Båten är typad för en 30hk igentligen men det var på tok för lite. alla har den uppfattningen, och senare modeller säljs med 50hk 4takt. Vet inte om dom har ändrat i modellen för detta. Jag har 40hk på nu och det är hyfsat lagom. men jag vill ha en tystare motor som funkar bättre på låga varv med. Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 22:18
-
Är det någon som har en aning så hade jag blivit jätteglad om ni delade med er!
-
Hej alla glada motorbåtskamrater! Är det någon som vet hur det går att byta en mariner tvåtakt till en mercury 4 takt? Jag tänker på reglage och kontakter osv? Borde väl egentligen bara vara gas och växel? Samt el till batteriet? marinern är en 40hk -04, och mercuryn är en 50hk -05 Försöker hitta info själv men det verkar vara en djungel. Sen tänker jag på vikten, hittar ingen info om det heller? Är det väldigt stor skillnad på vikten på dessa två tror ni? Så är det någon som ser en varningsflagga med en gång? Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 14:31 Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 22:16
-
Ingen som har någon koll på detta?
-
Hej hej! Jag har nyligen märkt detta problem som kommer då och då. Tilt-motorn eller vad det nu är som viner får inte alltid motorn att röra sig, tiltmotorn fortsätter att vina dock Jag drog av på gasen sist och då orkade motorn resa sig. Fick för mig att den sjönk lite med sen dock. Vad skall man börja kolla på? Kan man fylla på hydralolja någonstans typ eller nåt?
-
Tack för hjälpen.
-
Ingen som har ett svar, hittar inget på www av någon konstig anledning. Vad är det för pryl och vart kan jag hitta en ny?