Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

wicket

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om wicket

  • Placering
    Kadett
  1. Tack! Mycket bra handbok du länkade till! Den hade jag missat! En bra video som jag nu hittat! (Om någon mer skulle ha samma problem med sin Mercury 15hp)
  2. Tack för snabbt svar! Kanske fungerar impellern då (med tanke på 60 graders gränsen), men eftersom den inte är bytt på minst tre år är det väl lika bra att byta den i alla fall. Den övre bilden i detta inlägg visar hur växelförarens fäste uppe i motorn ser ut. Känns inte som något jag borde lossa där val? På den andra bilden har jag ringat in tre ställen. Nr 2 är bara en gummikloss som jag misstänker hindrar tilt av motorn då växeln är ilagd. Kan det vara så att växelföraren är "skarvad" på något av de andra ställen jag ringat in?
  3. Jag har nyligen köpt en plasteka med tillhörande Mercury 15hp (2 takt) från 1996. Motorn är väl servad genom åren, men har de tre senaste åren bara startats någon gång per år (enligt förra ägaren). Jag upplever motorn svårstartad och när jag kör den hemma i vattentunnan får jag i princip ingen stråle genom skvallerröret. Efter någon minut eller två blir cylindrarna även hyfsat varma, så jag har inte vågat köra längre tid, med rädsla för att det inte kyler. Så... Impellerkontroll, tänkte jag. Jag är ingen båtmotormekare, men någon gång ska man väl lära sig... Jag tittade därför på en del instruktionsvideor etc på nätet och lossade därefter de tre bultarna som håller växelhuset. Växelhuset lossade (en bit) utan problem. Lägger jag i backväxeln får jag ner huset sisådär 5cm. Där verkar det dock vara tvärstopp. På diverse forum läser jag om att växelföraren behöver lossas. Jag gissar att det är detta som behövs för mig också. Men jag kan inte komma på hur. På den sista bilden har jag ringat in en skruv, som sitter som berget... Är denna med i matchen? Vad kan annars vara problemet? Mycket tacksam för svar! // Andreas
  4. Ok, ja, ser att t.ex. mekonomen säljer för runt 3000:- Sen en press för 500kr till det. Men det är det enda rätta, eller?
  5. Jag har precis skaffar en Ryds 510GT (97:a) Nu är frågan hur jag ska vinterförvara den. Skulle det kunna vara ett alternativ att bara dra över ett båtöverdrag från biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Batoverdrag-2000033176/ och se till att lutningar etc gör att vatten och snö rinner av? Deras beskrivning säger ju "Skyddar mot solljus, smuts, regn, snö och fukt". Eller är de för klena? Finns andra nackdelar? (Hade tänkt slippa bygga jätte-bock att ha båten under. Blir sånt meck med att montera/demontera den varje vår, alternativt förvara en jättebock någonstans på sommaren (bor i villakvarter). Med vänlig hälsning Andreas
  6. Hittade denna på blocket, men där är den benämd som Caprice. Jag tvivlar dock på att modellen heter så, det verkar snarare vara namnet på båten. Är det någon som känner till modellen och kan ge en hint om vad det är för något?
  7. Jag har lite funderingar på en flytbrygga vid sommarstugan. Det jag nu är lite tveksam inför är förankringen. Bryggan är tänkt att bli något i stil med 1m bred och 6-10 meter lång och användas som badbrygga (ej att förankra båtar i). Botten är sand och dy och förhållandevis grund (ca 1,5 meter på det djupaste). Bryggan ska ligga i en insjö där vattennivån varierar runt 20cm som mest. Fråga 1: Är det dumt med en flytbrygga? Borde jag välja något annat? Fråga 2: Hur förankras en flytbrygga bäst. Vad jag förstått används oftast stålrör som drivs ned rätt så långt i botten. Men blir inte detta ett problem på vintern när isen tar tag i stolparna? Blir de inte lätt sneda och vinda efter ett par år? Jag antar att det då inte är så 'bara' att räta upp dem. Och att hålla på att ta upp dem och sätta i dem varje år känns ganska bökigt. Finns det några trix här som man bör känna till.
×
×
  • Skapa nytt...