seglarfreaken
Medlemmar-
Innehålls Antal
626 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Wileva började följa seglarfreaken
-
M. m. m Medelålders modiga män)
-
Har man något hum om segling o tyngdpunkt så borde man anat det här så väl som regalskeppet Vasa.
-
Det gäller att vara extra vaken om man har en McGregor 26. Samtidigt kommer man inte ifrån den mänskliga faktorn. Om hybridbåtar tycker jag INTE!
-
Börja med att gå en seglingskurs eller om du kan göra det privat med någon pedagogik seglare Gå in på Youtube och sök på seglingsteori eller liknande. Vet att det finns väldigt bra o lärorika filmer där. Läs böcker om seglingsteori.Salts boken är en riktig klassiker Som innehåller att du behöver känna till förutom gps och vitsen med att gå med i Sjöräddningssällskapet Gå en navigationskurs i höst eller i vinter. Bestäm dig hur mycket segelbåten får kosta. Rådfråga om båttyp här på Maringuiden. Innan du köper en båt är det mycket viktigt o kolla upp var det finns tillgängliga båtplatser, ev kötid o hur mycket det kostar. Jag återkommer senare med min väg till seglingen.
-
Som mitt användarnamn säger så är jag en mycket entusiastisk seglare och älskar att tända nya seglarsjälar. Jag tror att det finns en sådan hos alla bara man är här och nu samt får en bra coachning. Redan under första seglingen tillsammans brukar jag lära ut att segla på känsla genom att använda sina ögon, öron och att det snabbt sätter sig i ryggen att det känns rätt då man seglar närmast vinden. Med vinden kommer man alltid. Att kryssa är en konst! Oftast upplever man att som nybörjare att det känns som farligast när segelbåten lutar, men det är det inte. Det farligaste momentet är då båten inte lutar och man har vinden rakt bakifrån/akterifrån. Styr man någon grad fel eller vinden vrider lite så kan den ta tag i seglet från andra sidan och föra över seglet både snabbt, kraftfullt och överraskande pm man inte är observant. Detta kallas för en slänggipp. Jag är arbetslös, håller hus i Stockholmstrakten och kan lära dig att segla om du betalar. Skicka ett intern meddelande till mig om du tycker det här kunde vara intressant för dig.
-
Vart kommer ni utgå ifrån? Insjö, skärgård eller mycket öppna fjärdar och hav? Visst kan man traila sig runt Sverige både med motorbåt eller segelbåt, men det kan nog vara rätt ovisst och rätt tufft om man inte har så mycket båtvana oavsett om ni har segelbåt med uppfällbar köl eller motorbåt. Eftersom ni kan tänka er en segelbåt så skulle jag föreslå en IF. Det är en långkölad säker och vanlig segelbåt med fyra kojplatser. En sådan kan ni säkert få fe mellan 30 - 60` .- Se till/skaffa pulpit i fören och mantåg längs friborden. Det är helt okay att den är öppen i aktern eftersom det underlättar hanteringen av aktersnurran. Då det är trångt kan man vrida även motorn för att få en mindre vändradie. Om inte motorn är en fräsch 4-taktare så byt till en sådan med lång rigg och 4 - 6 hkr. Den investeringen kommer ni att spara bensinpengar och motorproblem med i längden samt kanske även mindre bekymmer. Gå gärna en kurs för att lära er segla samt se till att ni har en gps-plotter monterat i sittbrunnen på lämpligt avstånd från där man sitter till rors. Navigationskurs är ju inte heller helt fel att gå om du/ni inte redan har den kompetensen. IF:en är mycket vanlig segelbåt med ett aktivt klassförbund. Det innebär att det finns ett stort kontaktnät med IF:seglare runt om i hela landet. Det är ju bra, men många av dessa medlemmar kanske kappseglar mest , har mycket trimtampar ombord, ingen pulpit/mantåg och kanske ibland inte har någon toalett/portapotta ombord eller gjort båtens speciellt bovänlig.. Men jag vet ju givetvis inte om alla har det så. Men fördelen med detta kontaktnät är den stora tekniska kunskapen som finns och ibland kanske möjlighet att även byta IF med varandra så blir det lättare att vidga sina vyer enklare. Tyvärr verkar många ha så stora anspråk på komfort idag så att denna ypperliga segelbåt är oftast inte lika populär längre som den tidigare har varit. Men står man ut med att det är lite trångt och att snittfarten kommer ligga mellan 4 - 6 knop oftast så får man mycket båt för pengarna. Visst kommer ni förmodligen längre och snabbare med en motorbåt, men soppakostnaderna kan lätt dra iväg rejält, sårbarheten vid plötsligt dåligt väder mycket större samt både mer komplicerat och dyrare om motorn går sönder. Oavsett vilken båt ni väljer skulle jag rekommendera att ni går med i Sjöräddningssällskapet. De assisterar er gratis om något har gått på tok. Man kan bli väldigt utsatt och ställd till sjöss under längre tid annars. Lycka till med båtvalet Filip89! Du är ett år yngre än vår son som har växt med segling och kan själv segla/njuta med sina vänner i vår 12-meters långa skärgårdskryssare sedan fyra år nu Segelbåten som vi hade innan var just en IF
-
Klokt bhemac att påpeka leget hur svårsålt begagnade segelbåtar typ Maxi77 kan vara! Samtidigt tycker jag det är lite synd att många har så höga krav på komfort idag, ser inte vad de har utan drömmer och längtar efter något bättre. När våra barn var i dina barns ålder seglade vi fortfarande med vår IF och var riktigt nöjda. De kunde ha med sig någon kompis och ibland planerade vi seglingar med vänner då de/Vi kunde övernatta på vandrarhem eller tälta. Seglar du i Stockholmstrakten? Här går det det utmärkt att kombinera detta, plus nytt för i år är att man kan åka på SL-kortet visa turer med Waxholmsbåtarna. Om ni verkligen är bereda på att byta båt skulle jag förslå att satsa först på att sälja den ni har innan ni köper en ny. Givetvis bör ni även i god tid kolla upp om förutsättningarna förändras i er hemmahamn om ni skaffar en bredare/större/tyngre segelbåt. Det är ju även först efter att ni har sålt Maxin som ni får en hint om hur mycket era båtkostnader kommer att öka och hur mycket ni är är beredda att satsa på båtlivet. En variant är ju också att hyra en segelbåt under "övergångsåret". Jag vet att du helst inte vill ha en båt som väger över tre ton, men det finns faktiskt segelbåtar typ S30:an där du förmodligen inte inte kommer att tänka på tyngden utan där både den och längden i vattenlinjen ger dig känslan av att segelbåten "går som tåget". Det du/ni däremot kan behöva fundera på hur tungjobbat ni vill stå ut med då ni skotar hem. Vi är nog en av de få S30-Seglare som inte seglar med genua, men det finns även S30:or som är utrustade med självslående fock. Någon sådan har vi inte, men det går bra ändå tycker vi. Båtlivet är ju relativt ofysiskt , så jag ser skotandet då vi kryssar som ett lättare fyspass
-
http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/s30.pdf Här kommer ett lite annorlunda förslag som kan passa bra om du kan tänka dig en relativt trång välseglande båt med akterruff. Seglar du/ni mycket på oskyddade vatten kanske hon inte är så lämplig eftersom då kan det stänka en del då hon i princip räknas som en skärgårdskryssare. Låt dig inte förfasas över längden, men välj en S30 utan skädda så blir hon lättare att backa med. Eftersom kölen sitter så långt bak man ofta lägga till i naturhamnar där andra segelbåtar kan få svårt att kunna göra det. Maxi 77:an; Olsson 22:an och Sunwind båtarna har fantastisk komfort till priset av att man inte har något skarndäck. Men jag/vi uppskattar väldigt mycket skarndäcket eftersom det är både lättare att gå ombord samt kliva i/ur sittbrunnen när man har det.
-
Det har skrivits en del värt att veta om Pokusen bland annat detta : https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12503 http://blogg.lustbat.se/category/lustbat/mina-batar/fabola-pokus Fabola har av tradition haft fällkölar på sina mindre segelbåtar. Som du vet är de tyngre än ett vanligt centerbord. Din sänkköl väger 70 kg och upplevs av en del som både tung att dra upp samt överdimensionerad. Någon har fräst bort en del av klumpen längst ned. Andra har tillverkat ett centerbord i trä. Man kan använda kicktaljan som sitter under bommen så att det blir lättare att få upp sänkkölen. Om du tittar på pokusbilder på nätet, så kan du se skillnad mellan storsegel som står bra och de som står mindre bra. Det viktigaste är att du får upp bommen så högt som möjligt då du hissar så att översta kanten på storseglet/Skäddan kommer så högt upp som möjligt. Jag vet inte om det finns någon möjlighet att spänna ned storseglet/bommen i främre delen eller om bomfästet är fast montera i masten. Har du möjlighet att spänna där kallas det för nedhal. Finns det en sådan så ska vara helt lös när du hissar seglet och eventuellt spännas upp så att vågräta veck försvinner på storseglet. Storseglets profil ska i princip se ut som ovansidan på en flygplansvinge. Lyck till och hoppas att du kommer tända på att segla. Med vinden kommer man alltid! Det är att kryssa som är den stora konsten
-
Kolla om det finns flera hål i överkanten på centerbordet. Där bör man rimligtvis kunna dra igenom ett par bultar med gummibussningar för att säkra centerbordet utöver upphalningstampen.
-
Lösningen på Pokusen känner jag inte till, men den KANSKE går att jämföra med Trissjollens säkring av centerbordet. Båda jollarna har centerbord i någon form av metall som går i en skåra som kallas för centerbordstrumma. Båda jollarna har förmodligen en kraftig tamp som du kan dra upp centerbordet med. Ibland kan det vara så att du säkrar den i nedfällt läge, men i Pokusens fall tror jag inte att det behövs. Den har har ju till och med en extra blytyngd gjutet på nedersta delen av centerbordet så att man minskar risken för att kappsejsa .Ändå ska centerbordet vara i nedfällt framför allt då du kryssar. Jag kan mycket väl tänka mig att Pokusens centerbord faller ned sin egen tyngd. Men var försiktig när du firar ned den så att den inte skadar centerbordstrumman.. Titta på centerbordet om det finns en ögla/infästning för en tamp eller någon annan form av säkring/uppdragningsmekanism. Försök därefter klura ut hur du säkrar centerbordet från ovansidan.samt lista ut hur grov/&lång den tampen ska vara. Om centerbordet är helt borttaget nu, så tror jag du behöver gå ut i vattnet på relativt djupt vatten för att få centerbordet på plats. det enklaste sättet är nog att ha dragit igenom en passande tamp (extra lång i det här läget!) ovanifrån innan du sjösätter jollen. Se även till att du tillfälligt förankrar den nedre änden av tampen i båten eftersom det är den som du ska fästa i centerbordet. När du har lyckats föra igenom centerbordet är det mycket, mycket viktigt att du gör tillräckligt grova stoppknopar så att du inte kan tappa centerbordet. Det här är även en centerbordssäkring som du behöver ha örnkoll på under säsongen. Har du inte det skulle det kunna sluta med en katastrof! Centerbordet sjunker, båten kapsejsar och den kan bli riktigt svår att räta upp: Jag vill verkligen reservera mig för om det finns någon annan lösning än en lämplig tamp för detta, eller om de säkrar centerbordet på något annat vis. Angående kopplingen mellan mast och bom tror jag att det en lång smal riggbult som du har och den behöver säkras undertill med antingen en saxpinne eller en fjäderring. Lycka till!
-
Ohoj! Jag har en polare som nyligen skaffade en Sunwind 26 med inbyggd badplattform. Han kommer ha båten liggandes i Mälaren men känner en längtan efter att segla på/över öppet hav. Han har pratat om att skaffa sig en gummibåt för säkerhetens skull, men jag ser det även som väldigt praktiskt för honom att kunna ligga på svaj och ro iland med sin lilla hund.. Det här är den gummibåten som jag tror skulle kunna vara lämplig för honom: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Gummibat_Motorer_Sport/Gummibatar_Tillbehor/AQUASMART_LIGHT_2,4_U_GUMMIBAT?id=10482 Den är 2.40 lång 1,36 bred och väger 23 kg. 1. Ska han ha den hängandes i en dävert eller inte? 2.Skulle det påverka seglingsegenskaperna negativt och bli även mera svårmanövrerad vid tilläggningar då det blåser? 3. Skulle han få svårt att kunna ta sig ombord ifall han ramlar i och gummibåten hänger i däverten? 4. Hur går det att sjösätta/ta upp gummibåten med denna lösning då han har en inbyggd badplatform? 5. Hur går det att ta upp ankaret från aktern med denna lösning? 6. Jag känner ju till att man i regel har ankaret i fören då man ligger på svaj, .en behöver han skaffa sig en till ankarolina och ha den andra i fören? Vi har bara ett ankare så jag går och leder om den då vi legat på svaj. 7. Kommer han förbi dävert, badplattform och mellan gummibåten i så fall? Eftersom han i regel kommer att segla solo funderar jag på om dävert verkligen är nödvändigt. 1. Skulle han kunna förvara gummibåten nedpackad i ruffen eller på rufftaket då han inte använder den? 2. Tror ni det är tillräckligt med plats att pumpa upp/ packa ihop gummibåten liggandes på däcket? 3. Skulle det bromsa väldigt mycket att ha gummibåten på släp? Det skulle ju kunna vara en säkerhetsåtgärd då han seglar själv på öppet hav.
-
Går/får man det? Jag har för mig att det är ett naturreservat dit man enbart kan åka med turbåtar. Stämmer det?
-
Jag har för mig att det gjordes en undersökning tidigare här i forumet var medlemmarna hade sina hemmahamnar någonstans. Då visade det sig att majoriteten höll hus på västkusten eller andra kustnära trakter med mycket öppet hav. Min teori att här har vi anledningen till att så många förespråkar säkerhetsselar och slingvästar istället för traditionella flytvästar här. Som seglare på Mälaren och i Stockholms skärgård lär jag då säkert utgöra en minoritet här. Där av mitt stora förespråkade av flytvästar eller motsvarande. För skoj skull tittade jag på en Youtube-filmer för att se hur långfärdseglare på världshav hade det med säkerhetstänket. Det var oftast rätt skralt med användandet av slingvästar, selar och epirb mm. På en av filmerna kunde man se en lättklädd besättning njutandes på däck med genacker uppe i rätt bra vind och vågor. Hur lång tid skulle det ta att rädda en person som ramlade i vattnet då? Hur frusna och hur mycket kraft skulle de ha kvar innan de blir räddade? Till och med proffsseglare på bilder och filmer ser man många gånger sitta enhetligt klädda i bara t-skirt på railen. Skulle någon i besättningen våga sticka ut och ha ett annat säkerhetstänk? Självklart får folk göra som de vill, men nog är det bra aningslöst och onödigt farligt i alla fall.