Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Hiljaa_Hippanen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hiljaa_Hippanen

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Samma sak hände mig förra sommaren på en Mariner 6 hk. Det som är att det finns ingen brytarpinne på dessa motorer utan det sitter istället en ditpressad limmad stor gummiring bakom probellern. Så när man går på en sten med propellern så ska gummiringen ta upp kraften. Det som jag tror har hänt på din motor är att den gummiringen bakom propellern har brustit. Då är det bara två lösningar, byta propeller eller se om någon kan pressa dit en ny gummring. Vi bytte propeller men det var dyrt, har för mig att den kostade runt 1500 kr. Hoppas mitt svar hjälpte, är nästan hundra på att felet ligger där. mvh Hilja Senast ändrad av Hiljaa_Hippanen | 15 juni 2011 | 13:30
  2. Spännande fundering, jag tror ingen riktigt vet. Men jag hoppas jag har fel. Du skulle kunna göra så att du kokar upp tex 12 ägg och döper dem till 1,2,3,4...osv till 12. Sedan öppnar du ett ägg varje ny dag tills du märker att det smakar eller lunkar konstigt. Då skulle man kunna få fram hur länge det står sig. Vad tror du om det experimentet? Mvh Hiljaa
  3. Hej, igen! Har börjat läsa in mig hur backslag fungerar och funderar vad i tror om att det kan vara glidstången till växelföraren som kan kärva. Vad tror ni om den ´ tesen? Är det rimligt eller är jag helt ute och cyklar? Någon som vet?
  4. Vi köppte en Garmin 520s då det verkade vara det enda rätta när jag slog till. Men jag tycker inte att menysystemet är speciellt logiskt. Tycker det är rätt ologiskt och omständigt, men det är kanske bara min hjärna som tycker den är lite ologisk. Jag rekomenderar att du kollar i affären och tar dig tid att blippa runt med olika plottrar ett tag för att se om du känner att du tycker de är lättförståliga. Har även haft problem med plottern vid ett par tillfällen, då den totalt fribasat och visat att vi var långt uppe på land när vi låg mitt i farleden. Men jag rekomenderar varmt en plotter, jag var motståndare länge till dessa, då jag tyckte det tog bort en del av sporten med att vara på sjön. Men måste säga att det är enormt tryggt att alltid ha en digetal lots som visar en precis vart man är. Brukar stänga av den ibland för att inte glömma bort det gamla hederliga sättet....
  5. Vad spännande, håller på att ladda för att epoxibehandla jag å. En kompis till mig har gjort det och han rekomenderade att man hade olika färger på epoxin när man lägger på de olika lagren så man ser att man inte missar något ställe. Vet ej om det är standard eller inte. Hur ska du glra, blästrar du eller sandpapprar du ner? Mäter du fuktigheten och i så fall vad ligger halten på idag?
  6. Tack så jättemycket för tipset. Detta är redan kontrollerat och tyvärr så är det inte så. Problemet var även tidigare innan dess att hon helt tappade backen, då kunde det dröja rätt så många sekunder innan backen kom i. Det känns som om det skulle vara en ledtråd. Vad tror ni Alla tips mottages tacksamt!
  7. Hej! Håller på att hjälpa kusin min som köpt enna fiskebåt i trä med en 6 cylindrig gammal Bedford motor. Backslaget är en hydralisk paragon från 60 eller 70 talet. Problemet är att backen vill inte gå i. Frammåt så är det inga problem, då är det full drivning på axeln till propellern, men när backen ska i så händer ingenting. Det känns som hon slirar. Är det någon som har en idé om vad det kan vara som är felet eller hur man kan felsöka så man kan ringa in problemet mer innan man börjar riva i det? Alla tips mottages tacksamt! Mvh Hiljaa
  8. Vet någon hur man kan kontrollera att alla motorfästerna är hela?
  9. Tack så jättemycket, nu har jag lite mer kött på benen. Är mycket tacksam för tipsen. En sak som jag funderat över är om man kan man säga något om motorns kondition med hjälp av tomgången? Klarar en sliten motor med dålig komp att ha en låg tomgång eller måste den ha högre tomgång. Eller är det en dålig tes tror ni?
  10. Hur går det för er nu? Har turen vänt och hur långt har ni kommit nu?
  11. Hej! Ska iväg iväg och titta på en liten båt med en gammal MD 7 i. Jag kan det enkla som att kontrollera att oljan inte får vara grå i motorn eller backslaget. Samt att det är viktigt att hon ska sparka igång lätt för att det ska vara bra tecken. Men finns det mer man kan kontrollera? Har ni några tips på hur man kan testa en motors kondition utan att ha en massa verktyg och mätinstrumment. Alla tips mottages tacksamt. Mvh Hiljaa
  12. Hej, Tommy! Då vet jag att du gärna hellre seglar runt. Men smaken är som baken, dvs delad och man hinner segla nog mycket om man är på väg upp till Sundsvall. Göta kanal är faktiskt underskattad resa enligt min mening. Visst det är en hel del motorgång men mycket roligt längst vägen att titta på och sedan få segla på Vänern med sin lilla skärgård och vättern med sitt klara vackra djupa vatten. http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/Sevardheter1/.
  13. En liten fundering, varför tar ni inte göta kanal över till östkusten istället för att kajka hela vägen runt svea rike? Det är riktigt trevlig etapp.
  14. Hej! Vi har en 29 fots segelbåt och tänkte installera en värmare i båten då vi dök på Pan 2000 som fungerar så att man kan utnyttja befintlig värmekälla. Är det någon som har erfarenhet av den? För vi är lite fundersamma på om det blir syrebrist i kajuten eller inte. Alla egna erfarenheter av den mottages med tacksamhet. Den finns på följande länk ifall någon är nyfiken. http://pan2000.se/svenska/index.html Med vänliga hälsningar Hiljaa
×
×
  • Skapa nytt...