Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

MN10

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MN10

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, En annan viktig sak är att kolla att du får oljetryck direkt när motorn startar. Mätaren skall gå upp direkt. Sedan får du bestämma själv utifall du vill chansa på att endast mätaren visar fel. Men att den inte lägger av helt utan bara visar för lite tar jag för osanolikt. Den kanske visar för mycket också...
  2. Hej, Ditt oljetryck är på tok för lågt. Vid 2000 rpm skall det ligga mellan 30-70 psi. Det är därför motorlarmet varnar. Kolla oljenivån till att börja med. Annars kan det vara oljepumpen. Obs! Kör inte motorn innan du åtgärdat detta, den kan skadas se tex. http://www.perfprotech.com/store/articles/mercruiser-v6-engine-specifications.aspx
  3. Hej igen, Båtnytt nr3 2008. Upphottad Maxi 77 & Ohlson 22 Bara att gå till biblioteket.
  4. Hej, Det finns nog en del gamla 70 talare somman kan hotta upp, det kommer att kosta en slant däremot. MInns en artikel för några år sedan i båtpressen. Två killar som för övrigt drev ett segelmakeri på västkusten (kanske en ekonomisk förutsättning) hade hottat upp varsin skitbåt. Den ena var en Ohlsson 22, den andra kan ha varit en maxi 68 men minns ej säkert. Ohlsson 22 fick ny högre mast, kolfiber peke (gammal surfmast). Kevlarsegel osv. Gick tydligen väldigt bra men kunde också kappsejsa. All inredning som inte gav stadga till skrovet slängdes ut. Borde gå att söka fram denna artikel. Kanske är steg ett att hitta lämpliga teoretiska kombinationer av segel från större båt i kappseglinsgklass som kan passa till mindre äldre båt. Sedan leta på blocket efter lätt begagnade racingsegel, skaffa den gamla båten och börja bygga.
  5. När du köper segelbåt, tänk då också på att en dag skall den säljas. Välj ingen udda modell som endast tillverkats i få ex, den blir svår att avyttra senare. Köp något som en IF eller Express, inte nödvändigtvis de båtarna men en sån båt med aktivt förbund som det alltid finns en efterfrågan på. Sedan skulle jag undvika alla båtar med Balsa Sandwich i däck eller skrov. Någonstans har det garanterat läckt in efter alla år. Summa sumarum, köp det alla andra vill ha. Kostar lite mer men du kan lättare ångra dig senare.
  6. 1: Ett alternativ om du känner olust inför avmastning är ju att kosta på sig att beställa det jobbet på en marina. 2: Om du ändå väljer att inte masta av, kolla noga att din försäkring gäller vid vinterförvaring med masten på. Jag har hört att vissa bolag inte accepterar vinterförvaring med masten på.
  7. Hej, Jag har en Mercruiser 4.3 EFI i min Flipper 666 HT från 2003. Är det någon som har samma motor och/eller samma båt och motor som mätt upp bästa ekonomivarvtal med flödesmätare. 1200 varv ger 5-5.5 gps knop idag 3000 varv ger ca 27-28 gps knop idag. 4500 varv ger ca 41-42 gps knop idag // Marcus
  8. Igår så provade jag lite mahognybets på en av de mindre bitarna, det blev helt rätt kylör jämfört med gamla oblekta ytor. Slipning och lackning får bli höstfix, båten går ju som tur är lika bra utan dessa inredningsdetaljer de sista veckorna i sjön.
  9. Hej, Tack för alla svar. Jag har nu påbörjat det roliga arbetet att slipa trärent, vid närmare koll håller jag med om att detta nog är mahogny. Jag kommer att köra med international rakt igenom. Finns det någon bra kemiskt medtod att kompletera slipningengen med för att få bort den gamla fernissan?
  10. Hej, Min flipper 666 HT har inslag av trä i inedningen. Denna inredning har blivit rätt solblekt med tiden då förra ägaren inte gjort något åt saken. Jag har idag tagit hem alla trädetaljer för slip och lack. På bifogad bild ser ni hur pass solblekt träet är jämfört med den del där dynan skyddat mot uv. Hur skall jag rädda detta? Slipa och lacka i flera lager? Kommer det då få samma färg över hela träet? Skall jag betsa innan lack? // MN10
  11. Hej, På min Flipper 666 HT från 2003 sitter en Morse teleflexstyrning med servopump. Styrningen glappar ca 5 cm vilket framförallt blir ett problem vid körning i låga hastigheter. Idag demonterade jag styrsnäckan, jag kunde inte se något glapp i styrsnäckan utan styrwire rörde sig direkt vid rattutslag. Jag funderar på om felet är luft i styrservosystemet eller om det är wire som glappar i slangen. Har någon tips eller till och med en originalinstruktion på servopumpen? // Marcus
  12. Ett inte helt ovanligt fel på liknande symtom är jordfel/oxid med påföljande spänningsförlust eller noll kontakt. Då klickar startreläet men startmotorn går ej runt. Prova detta genom att använda en startkabel (till bilar). Sätt denna mellan jordpinkt på motorn samt jordpunkt på startmotorn.
  13. Hej, Jag är nybliven ägare till en 2003 års Flipper 666 HT med en Mercruiser 4.7 EFI. Jag har en del frågor angående denna båt som jag behöver hjälp med; 1: Ni som har bytt till RF propeller på denna model, vilka dimensioner och stigning har ni valt och vad blev resultatet. 2: Någon som har en scanad original instruktionsbok på båten (fanns det)? 3: Vatten som tagit sig in i sittbrunnen, var tar det vägen? Rinner det in under tanken eller bak till motorutrymmet? Hur dränerar ni detta utrymme om problemet skulle uppstå? 4: Min Morse teleflexstyrning med servo glappar ca 3-4 cm på rattutslaget, någon som haft liknande problem och hur gjorde ni? // MN10
  14. Maila ditt förslag till blocket, jag gjordet det vid ett tidigare tillfälle. De var mkt trevliga och svarade inom 24h på mitt förslag.
  15. Varför åka på vattnet? Om vi tänker på avstånd, klimat, prislapp för båtar i denna klass så kan man lika väl satsa på; flygcertifikat: 100 K Sek Flygmasking (något klassiskt som en PA-28): 300-600 k Sek. Räkna med 900 sek/h inkl kostnad för flygplansinköpet. Du kan såklart hyra istället för att köpa också. Du åker då i 130 knop, bättre skyddad och till en lägre investeringskostnad än båt.
×
×
  • Skapa nytt...