RikardK
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm RikardK
-
Placering
Kadett
-
Tjenar! Som alltid i detta ämne så riskerar man att bli offentligt avrättad på grund av att man har köpt båt från USA. Jag har köpt båt av Andreas på CG Marine och har bara gott att säga om det köpet. Han var mycket hjälpsam och allt stämde med det som han uppgav. Om du vill veta mer så får du gärna maila mig. Hälsningar // Rikard
-
Har en 240:a från 2004 som jag stoppade in en trafo från GME i förra året. Ställde den med en väldigt kort sladd i den aktre luckan där man ansluter landströmmen. Fungerade alldeles ypperligt hela förra säsongen och jag bytte inga av 110volts prylarna. AC:n använde jag inte en enda gång för att kyla med, den hade jag nog kunnat vara utan för att få 20 cm till i mittkabinen. I år så kompletterar jag med en kabel som går igenom hela båten till fören så att man kan ansluta landströmmen där då det oftast är fören man har mot bryggan. Skruvar även upp några 220 uttag inne i båten och sen får man väl se om man byter prylarna mot 220 när dom går sönder. Mvh Rikard
-
Tyvärr så pratar Garmin NMEA2000/183 och Mercury ett eget protokoll som kallas Smartcraft så det går inte bara att koppla ihop dom. Du får köpa en omvandlare mellan Smartcraft och NMEA2000 för att få ut den intressanta informationen. En sådan omvandlare är MercMonitor som visar en massa olika data förutom själva översättningen. http://www.mercurymarine.com/precisionrigging/smartcraft/smartcraftataglance/components/information_display.php Mvh Rikard
-
Jag har för ett år sedan importerat en Sea Ray från USA med hjälp av en svensk bosatt där. Skicka mig ett meddelande så kan du få lite mer uppgifter och hjälp om du vill.
-
Har en Sea Ray 240 -2004 med samma motor, 350 MAG, och den ligger på ca 1,7-1,8 i början på sommaren och 2,0 i slutet när det sitter lite mera grön goja och snäckor på drevet.
-
På Sea Ray som har en huvudbrytare 1,2, both och off så är det ingen skillnad på läge 1 och 2. Man kan använda båda lägena som start och förbrukare. Viktigt att komma ihåg är att den bara laddar batteri 1 när brytaren står i läge 1 och vise versa. Jag startar alltid på both och har detta läge när jag kör för att ladda båda batterierna och sedan slår jag över till 1 eller 2 när jag har lagt till. Brukar alternera mellan 1 och 2 för att hålla båda bankerna hyfsat i samma kondition.
-
Helt rätt, jag har bara använt den som värmare i sommar plus att den har gått i avfuktarläge lite då och då.
-
Har en Sea Ray 240 med AC och bottenventil. Jag körde in en slang på utblås sidan och pumpade igenom miljö-glykol den vägen. Gick in ca 3 liter innan det började skvala under båten.
-
Jag tycker också att den visar lite för hög förbrukning jämfört med vad Smartcraft systemet säger (350 MAG). Ca 10%-15%. Annars är det ett ovärderligt hjälpmedel att hitta rätt fart och rätt inställningar på drevtrim, trimplan osv. //Rikard
-
Någon som har uppgraderat en Garmin 535 med svensk 525 firmware ? //Rikard
-
Det kan inte vara så enkelt att det det smög i lite vatten i tanken i samband med tankningen ? Hade liknande symptom förra säsongen och kunde inte komma på vad det var innan jag hittade vatten i förgasarna. Mvh Rikard
-
Plocka först bort de 2 sido-panelerna på stereon genom att trycka med en skruvmejsel på insidan av panelen enligt den bifogade bilden. Efter det så kommer du åt de fyra skruvarna. //Rikard
-
Jag har köpt en transformator från 220 till 110 volt som jag har ställt i bak bredvid landströmsuttaget. Enkel och bra lösning så länge man har en massa 110 volts prylar i båten. //Rikard
-
Med risk av att bli beskylld för att vara en bulvan för en importfirma vill jag ändå säga att jag har importerat via CG Marine och är mycket nöjd med den servicen som jag fick av Andreas. Har absolut ingen att klaga på och båten var i bättre skick än jag kunde utläsa från bilder och dokumentation.
-
Jag har importerat båt via Conny och Andreas i höst och är mycket nöjd med den servicen som jag fick. Jag ringde Andreas och gav honom en önskelista på vilken båt jag ville ha och någon månad senare så hörde han av sig med en perfekt båt med precis rätt utrustning till helt rätt pris. Transporter och service på plats i USA tog han hand om och båten dök upp i Göteborg på överenskommen dag till överenskommen kostnad och i det skicket som jag förväntade mig. Det är klart man funderar både en och två gånger innan man skickar ett antal hundratusen kronor till ett konto på andra sidan världen men jag skulle garanterat använda Andreas igen om/när det blir aktuellt med en ny båt.