Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Inkognito

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Inkognito

  • Placering
    Kadett
  1. Min Eber uppförde sej på ett liknande sätt. Efter en del felsökande visade det sej att den sög in luft genom torksprickor i sugslangen till tank. Ny slang, sen gick den perfekt. Lycka till !
  2. Hej ! Ett sätt kan vara att ta en gammal hylsa, något mindre än muttern, svetsa fast den med en pinn-svets. Lossa sen med en mutterknack, det är bäst för den vibrerar loss muttern i bästa fall. Lycka till !
  3. Tänk på att du måste ha rätt fart på startmotorn för att en diesel ska starta lätt. D.v.s. kolla batterispänningen och startmotorn kan ju vara trött på grund av dåliga kol t.ex. Börja med att testa ett annat batteri. Lycka till !
  4. Mitt tips : Kolla det där med oljekylaren innan du förstör topplockspackningen.
  5. Är du säker på att oljekylaren är sjövattenkyld ? Jag skrev i mitt tidigare inlägg att boven i dramat är oljekylaren då jag tog för givet att den är kyld av motorns kylvatten. Då skjunker ju nivån naturligtvis. Läs mitt tidigare inlägg ! Hoppas att det ordnar sej.
  6. Vatten läcker in vid vila skriver du. Kolla oljekylaren ! När man stänger av motorn har man inget oljetryck men vattentrycket står kvar länge. Det kan vara en spricka i oljekylaren som släpper fram vatten, men tätar sej när oljetrycket stiger. Oljekylaren brukar vara försedd med tunna sköra rör. Jag har varit med om det förr. Lycka till !
  7. Hej ! Jag har en likadan motor. Ljus rök brukar betyda vatten eller diesel ( dålig förbränning ). En kontroll av spridarna när båtsäsongen är slut skulle nog inte skada. Jag tror nog mer på diesel än vatten då den ryker hela tiden, även varm. Olje fläckarna på vattnet kan ju ochså komma från diesel. Jag har haft liknande problem, fick oljefläckar på vattenytan. Då tog jag bort ena änden på slangen som går mellan ventilkåpan och luftrenaren och stack ner den i en burk. Jag fick för mej att motorn sög i sej oljedimma genom luftfiltret. Jag tror faktiskt att det blev bättre. Ska testa ett par dagar innan jag vet resultatet. Jag har mångårig erfarenhet av dieselmotorer, så jag borde begripa litegrann. Lycka till !
  8. Du skriver att slangen från avgaskröken sväller och blir väldigt varm. Det är väl inte för högt mottryck i ljuddämparen ? Prova o kör utan ljuddämpare. Lycka till !
  9. Det första jag tycker du kan kolla upp är motorfästen och motorns förhållande till propelleraxeln d.v.s. att motor och axel är i linje med varandra. Har själv en snipa och har haft ett liknande problem.
  10. Ett par tips som är enkla att utföra och som dessutom inte kostar pengar. Jag tycker du ska börja med att kolla om motorn får tillräckligt med luft. Kan du köra med öppen motorhuv t. ex. Kolla därefter luftfiltret. Man kan köra utan luftfilter en kort stund o. prova. Bra att ta det enkla först. Lycka till.
  11. Hej ! Troligtvis suger den i sej luft på något ställe. Kolla sugslangar mellan pump o. tank ( torksprickor ? ). Titta även på packningen som sitter vid glaskoppen. Lycka till !
  12. Om du ändå inte får loss skruvarna, så köp dej en channel-lock tång. Den är oslagbar. Den finns i många olika storlekar. Lycka till !!
  13. Blå rök = olja ( slitna kolvringar, ventilstyrningar eller turbo ) Vit rök = vatten ( kondens t. ex.) Spridarna bör vara bra om motorn startar lätt när den är kall. Min erfarenhet efter 40 år med dieselmotorer.
  14. Mitt råd. Kolla att smörjningen går fram till vipparmsbussningarna. Om det inte fungerar, så glappar bussningarna upp och spelet ökar. Lycka till !
×
×
  • Skapa nytt...