Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

ampo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ampo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har upptäckt ett hål som jaär tveksam till på min Yamaha 40hk-91 Upptäckte det när jag skruvad tillbaka växelhuset efter service. Hålet ser dock maskingjort ut men det känns helt omotiverat till att det skulle vara ett hål där. Så min fråga är om det skall vara där och om inte vad är bästa att fylla det med. MVH//Erik
  2. Lite snabbt, någon som har koll på rotationsriktningen på drivaxeln på denna motor från -91. A medsols B motsols Tack på förhand!
  3. Nej, det är stiltje just nu Skulle vara enormt tacksam om du kunde skicka den till mig!! Erik.ammenberg@gmail.com TACK på förhand!! //Erik
  4. Tack för svaret. Detta kanske innebär att jag inte har något fel på min motor ändå. Om något är trasigt där inne, bör man förvänta sig att det skall finnas spår av det i oljan när man tömmer, tex metallflisor eller liknande? Inget sådan fanns. Kan en växel börja skorra och låta fan/svårt att komma i om det är vatten i växelhuset? När jag tog upp båten upptäckte jag att övre påfyllningskruvens packning var helt paj och vatten hade tagit sig in den vägen. MVH//Erik
  5. Okey! Då utesluter jag den innan jag kollat efter. En fundering ang växelstången, är det inte backen som ligger högst upp sedan neutral i mitten och fram ligger längst ner? Om kan kollar på sprängskissen ovan, vilket av dreven är back och vilket är framväxel? #38 alt #51 Vilket håll roterar drivaxeln? Med eller motsols? Mitt problem är ju att när jag har vad jag antar är backen i och jag roterar drivaxeln åt vad jag tror är rätt håll samtidigt som jag har andra handen på propelleraxeln så klonkar det bara och själva axeldelen jag kan se nere vid växelväljarens klump slår ut.
  6. Jag hoppas du har rätt Jag har kliat mig lite för mkt i huvudet över detta problem
  7. Detta är ingen yttre brytpinne som vad jag förstår brukar vara vanligt på mindre utombordare. denna sprint skall finnas inuti växelhuset. Det finns ingen på axelns yttre del
  8. Jag har växelhuset redan avmonterat. Men jag är illa tvungen att monterar av propelleraxeln och tömma på allt smått och gott där inuti.
  9. Hej! Jag har sökt som en dåre på nätet efter en liten beskrivning om hur man skall gå till väga för att demontera en propelleraxel. Jag har ju en idé om hur det skall gå till men det är alltid skönt att vara lite mer trygg med att veta att man är på rätt spår. Denna är den första saken som inte riktigt vill ge med sig. Har försökt knacka den åt angivet håll (står <--OFF på den). Den ger inte med sig, skall det andvändas specialverktyg på den? Finns det bild på den att hitta på nätet? Nästa steg är att dra ut axeln, går det att göra för handkraft genom att tex montera propellern (för att greppa bättre) och dra ut den eller är det att montera glidhammaren på något vis och slå loss den? Tacksam för svar. Tar gärna emot tips från andra märken då jag kan tro att upplägget är rätt snarlikt. MVH//Erik
  10. Den pinne jag tänker på är #45 på bilden. I mitt fall är det bara backen som inte fungerar. Kan jag då utesluta att det är den eller?
  11. Kul att det löste sig. Tror jag kan ha samma problem. Hur kom du åt att byta den? Behövdes några special verktyg? Vart fann du reservdelen? MVH//Erik
  12. Hej! Jag fick problem med min backväxel på säsongens sista dag. När jag la i backen så bara rassla det och lät fan! Vill påstå att den inte drev ett dugg heller. Suck tänkte jag och insåg att det blir mer än bara ett impellerbyte denna vinter. Sägas skall är väl att den har en längre tid rasslat till lite då jag lagt i backen, kankse något mer efter en grundstötning då propellern fick kontakt med sten, detta var dock med framväxeln i. Men har altid varit ljudlös under driv och även drivit klanderfritt. Men nu till frågan, vad är fel? Jag har nu växelhuset nerplockat från motorn och kan konstatera att när jag har växelföraren i backläget och ger motstång på propelleraxel samtidigt som jag roterar drivaxeln så kluckar det och klonkar det. Ljudet uppkommer då stången (#50) som växelväljaren(#49) möter nere i växelhuset slår ut/fjädrar ut. Vad kan vara fel? Jag har inte en susning om hur det funkar inne i växelhuset, även fast jag kollat på blurriga sprängskisser från Yamaha. Är det bara att ge upp och leta nytt växelhus? Eller skall man plocka isär? Går det att få tag på reservdelar till en sådan här motor, och vart vänder man sig då? Om jag förklarat otydligt, skriv gärna vad jag kan förtydliga eller ev ta bild. Nu blev det många frågor, men jag är djup tacksam för hjälp! MVH//Erik Senast ändrad av ampo | 24 januari 2010 | 23:40
×
×
  • Skapa nytt...