-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm toye
-
Placering
Kadett
-
Har ungefär samma problem på min md2b. Man måste dra ut vajern det där lilla extra för att den ska dö. Svårt för lite svagare och ovana personer på min båt i alla fall. Själv tycker jag det inte är nått problem eftersom jag vet om det och kan tekniken Men annars är det väl bara att köpa ny vajer och byta ut den. Köpte ny gas-vajer VP- original på drevia förra året, kostade bara 150 kr. Och det är nog jobbigare än det är dyrt att byta om du förstår vad jag menar... Så jag hade testat med en ny vajer! Senast ändrad av toye | 21 juli 2011 | 15:35
-
För att vara på säkra sidan? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Sortimentlada/Ovrigt/Smorjnipplar-110-st/ Senast ändrad av toye | 28 april 2011 | 16:14 Senast ändrad av toye | 28 april 2011 | 16:15
-
Det går inte, så här står det på deras sida: Sjökort - ett planeringsverktyg Sjökorten på eniro.se ska inte användas för navigering. De fungerar snarare som ett planeringsverktyg och tillsammans med nya flygfoton över öst- och västkusten och utmarkerade hamnar visar vi upp sjölivet i Sverige. Dessutom har vi förbättrat vår koordinatfunktion (sök med koordinater eller se koordinater för en plats) och visar nu företag och personer direkt på sjökorten. Detaljinformationen är densamma som finns i kustsjökorten, skärgårdssjökorten, båtsportsjökorten och specialsjökorten.
-
Vad har man denna karta till? Ser ju bara ut som google maps typ. Hittar ingen vind eller vatten info på den.
-
Det luktar väl smygreklam här va? Är det inte bättre att gå till ett filmforum och fråga efter filmtips...?
-
Det handlar väl mest om din vikt mot motorstyrkan. Det kan hända att den går upp aningen lättare i plan med V-botten, men det är helt klart bättre sjö egenskaper med V-botten.
-
Är denna färgen självpolerande? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff/ Hade en musselodling under båten förra året, hoppas det blir lite bättre med denna färgen.
-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin/
-
Så här dtår det på Drevias hemsida: Det är mycket vanligt att man har varmgångsproblem med äldre dieselmotorer och Martecsystem. Anledningarna kan vara många. Den främsta orsaken är nog ändå att innan konverteringen gjordes, så har man inte rensat kylkanalerna ordentligt. När gjutjärn utsätts för sjövatten så korroderar järnet. Rost utvidgar sig som bekant och gör därigenom kanalerna trängre. När man då sätter på ett Martecsystem så blir det problem om man inte har rensat limpa och toppar. Med i satsen följer nämligen en termostat som öppnar sig vid ca 75 grader. Detta för att motorn mår bättre av att gå lite varmare. Är kanalerna trånga och man har denna varmare termostat så får man problem. Att din tempmätare varierar är helt normalt. Termostaten öppnar och stänger. Att mätaren går upp emot rött på lägre varv är en varningssignal för att din impellerpump inte är helt frisk. Du kan behöva byta delar inuti den, t.ex. kam och lock och axel. Har själv en pendlande temperatur fast inte lika snabb som din, kanske 5-10 min mellan rödmarkeringarna. Har haft loss hela kylsystemet och spolat rent det nu i vår. Hoppas det blir lite stadigare temp.
-
Har löst problemet. Hade vänt på hylsan med fjädern, den ska sitta på andra sidan reglage-armen.
-
Jag spolade in vatten i lagerhuset och det gjorde susen. Det är tydligen normalt att det blir så enligt Drevia. Blev lite orolig nu precis innan sjösättningen
-
Jag bytte axel-tätningen idag, satte in två nya flätor i den. Men jag testade och snurra på propellern med, och får ett skårrande ljud från axellagret, ungefär som torkarblad på bilen kan låta när dom är gamla. Men kom på att det är väl ett vattensmort lager va? Kommer det bli bra när man får i den i vattnet igen kanske? Kan man smörja lagret på nått sätt? Eller är det dags att byta ut det? Axeltätningen var rätt kass och kastade ut fett ur tätningen, ska fettet tryckas ner till lagret med?
-
En bild på reglaget med, mitten vajern är gasen... Senast ändrad av toye | 22 maj 2010 | 14:17
-
Bytte ut gasvajern för att den gamla inte gick att rubba efter vintern. Men nu får jag för mycket vajer ute ur höljet vid motor änden. Ska jag skruva fast vajern som förut så kommer reglage-armen stå på dödar-läget. Finns det nått sätt att justera lite större avstånd, gängorna på vajern ger ju inte så mycket justerings mån. Har jag gjort nått uppenbart fel när jag skruvade ihop det kanske? Den nya vajern är en VP original och i stort sett identisk med den gamla, så den borde ju passa.