Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

TombSailor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TombSailor

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jacob, jag har en Comfort 26 som jag tänker sälja till våren,har inte haft tiden till försäjlning i år pga altanbygge. Pigg, livlig seglare som andra har pratat om i tråden här ovanför. Båten är lätt att segla ensam för de gångerna du inte kan få ihop en besättning. Jag ska sälja båten pga bristande intresse inom familjen. Hör av dig om du vill veta mer.
  2. Jag går också i samma tankar. Vilken för- nackdelar med mittcleat kontra ändcleat? Jag har en Comfort 26 och har försökt att bygga om den gamla storskotskenan utan jättemycket framgång. Så nu har jag bestämt mig för en ny. 2:1 utväxling var även för mig alldeles för lite, jag byte till 4:1 och det blev mycket enklare men det var för trögt i sidled förflyttningar, antagligen sliten skena alt. ej helt plan under. Min största fråga blir: Blir det bättre med mittcleat, ttycker att man kommer mot sargen hela tiden med knogarna när jag har ändcleat på min. Men kommer jag att hacka sönder mina byxor eller ben på en mittcleat? Funderingar? Synpunkter?
  3. Hej Erik. Jag går och funderar på samma sak med vår Comfort 26 (om jag ska sälja eller inte). Ganska billig i inköp och seglar jättefint tycker jag. Problemet är att jag är ganska ensam om den i familjen. Inga av barnen vill hänga med och min fru har intressen som inte ligger i sjön om man säger så. Har renoverat en del utvändigt med fokus på hantering av segel, trim osv. Invändigt ser det för jä---gt ut. Takklädseln rev jag ner för 6 år sedan och har inte satt upp nytt ännu, det är några mystiska läckor som jag inte har hittat, den ena huvudskott plockade jag ut för att den satt löst, mm mm. Brist på tiden har gjort att allt sådant arbete har lagts åt sidan. Har bara använt båten som dagseglare de sista tre åren, det är gôtt det, men man skulle ha allt det där andra fixat också. Jag tror inte att jag kommer att få så mycket för båten om jag skulle sälja nu med hur det ser ut inuti, men ska man ha kvar den då? Hmmm. Tog upp båten i onsdags och fick nästan skuld känslor för att jag hade tänkt att jag skulle kunna sälja båten. Bra att ser att det är andra som har funderingar som jag. Till dig säger jag att om du har plats och det inte kostar så mycket att ha båten på land, ha kvar den då ett tag för att låta beslutet klarna med allt runt omkring. Det låter som om du har gjort mycket jobb på den, och att den är i bra skick. Synd då att sälja den för fort eller ta ett skambud för den. Lägg ut en annons med ett pris som du helst vill få ut för båten, blir någon intresserad nog att köpa den för ditt pris, så bra så, går det inte, ja då kan du vänta ut bättre tider. Ibland är den bästa lösningen att inte göra något alls, situationen löser sig själv. Hjälper mina synpunkter något? Lycka till med beslutet.
  4. Hej cabm, jag seglade några år med en kompis som hade en Safir. På den tiden tyckte jag att det var bland den snyggaste som finns. Jag var tämligen oerfaren då men tyckte aldrig att den var för svår att hantera. Vi var aldrig fler än två ombord och klarade oss riktigt fint tycker jag. Jag fick vara fördäcksgasten ty det var hans båt. Spinnaker segling var riktigt kul med den. Det blir inte några surfar precis med blygruvan i kölen, men det gjorde å andra sidan att båten var riktigt stabil att gå på där framme under spinnaker arbete. Det är så small där framme att man behöver inte springa runt efter lä-skotet heller, allt fanns på arms-lägd avstånd. Han sålde båten tyvärr för att ha råd med en häst. Synd. Med detta vill jag bara säga att jag tycker att ni ska slå till på en Safir, häftigare segling på kryss får man leta länge efter!
  5. Är det alltid så här, att man kan bara ladda in en bild i taget?
  6. Ser ut att vara en Setamar winsch. Tysk fabrikat om jag inte minns fel. Här hittade jag en bild på en: www.marieholm20.com/ ideas/deck/deck.html Tror jag har sett någonting i Seglings tidning för några år sedan men jag kommer inte vad som sades om hur bra den var.
  7. Jag har en förlängare på växelväljaren som ser ut på följande sätt. En tamp genom handtaget på väljaren (behövde att borra hål på den, jag har använt en 8mm tamp men tror nog att det skulle räcka med 6mm), tampen går dubblerat genom en plast rör för kablage (ungefär 1 meter lång), på bortre sidan är tampen knuten tätt intill röret. Arrangemanget är så pass styvt att det är lätt att växla med, så pass flexibel så att man kan flyta det runt till där man sitter som bäst när man kör båten för motor. Jag har tänkt att göra om det och använda en latta för att göra det hela lite snyggare. Ska skicka en bild senare men just nu spöregnar det ute. Nu behöver jag bara hitta något som jag kan förlänga gasreglaget med så att man inte behöver hänga över pushpiten baklänges.
  8. Låt se, först en Alerion 28, för utseendets skull, sedan en trimaran, kanske en Multi 23, verkar ball och Pia L'Obry verkade övertygad, eller en Corsair 28 eller 31 för fartens skull. Men en SK 30, finns det något vackrare? Sedan en kajak i trä eller kolfiber, man måste motionera överkroppen också, En ny D-kanot från Sören, helst en Tejst, jättesöt. Men nej en Swede 55 så att man får lite takhöjd. Den nya Omega 10 var ortoligt snygg, klart att man vill ha en sådan också! Men ska vi få plats med alla kompisar ja då får det bli en Lagoon 40, 50'n verkar lite väl stor för min smak. Kanske en av alla.... Hmmmm.
  9. Som träslöjdslärare kan jag rekommendera att du tar bort lacken försiktigt med en sickel-stål. Finns i två utförande, en rektanguklär och en som ser ut som en målares palett. Man ska slipa dem på ett speciellt sätt så att man får en ordentligt grad på kanten. De är överlägsna att skrapa bort lack med, mycket mer skönsamt än att slipa med maskin eller för hand. Risk för genomslipning är överhängande med en maskin. Kontakta en slöjdlärare eller äldre snickare för tips om sicklar. Moderna maskinsnickare kan inte sånt Den svarta listan är som någon sade i pressade i ett spår i kanten, drar du ut den så får du ett h---te att få tillbaka den så att den stannar kvar. På funderingarna om att betsa träet mörkare/rödare så finns det en fransk produkt serie som går ut på att man lacka först en/två gånger sedan betsar man på lacken. Blir tydligen lättare att få till en jämn färg. Finns på Skeppsholmens Skeppshandeln (stället där Pelle Repslagaren håller hus). Jag har inte testat den själv men det låter vettigt. Det är svårt att få bets att vara jämnfärgad på gammalt redan lackade ytor. Får man inte bort all gammal lack så biter inte betsen där och då har man problem för då får man slipar igen, med allt vad redan tunn fanér yada yada yada... Good luck! Just det, det är mahogny i inredning tycker jag från bilderna.
  10. Lycka till med undersökningem. En sak att funderar över. Modern formgivna motorer på gamla båtar är inte så snyggt, tycker jag. Försök att hitta ett formspråk som passar tidsandan.
  11. Hej allesammans! Skulle välja båt idag men servern är... äsch ni vet. Tittade på Americas cupen idag, var det värt alla milljarder dollar, förseningar i rätten, och almän tjafs? Nästan lika spännande som att onsdagskappseglar för min del, när alla andra båtar går bra men själv sitter jag som fastlimmat. Sedan är det kanske redan slut efter nästa seglingen. Bankappsegling med flerskrov verkar inte så kul, iaf inte som de gör det i Spanien. Vi får se när SOL racet kommer igång. Trevlig kväll ;={
  12. Jag har inte valt båt än, men ska sitta ikväll och försöka komma på den bästa båten (DBB). Efter Alikante racet så sade jag till mig själv att du får lugna ner dig med kappseglingen ett tag, (har en uppgift kvar att göra för min universitetskurs ju), men har man blivit biten av SOL-buggen så kanske finns det inget återvändo, eller? Vi får se vem som valde rätt. Ciao! ;{) (snygg mustasch)
  13. Hej Killer! Hur har det gått på kappseglingarna? Marstrand-lJmuden gick ganska bra, det verkar som jag inte har startat racet men jag hade bara några distans kvar och log på 91e plats, det verkar buggigt ibland, plötsligt kan man upptäcka att båten har ändrat kursen fast man inte har gjort det osv. Skumt. Men kul. Racet till Singapore var hopplöst långsamt, det tog 12 dagar för mig, de flesta i Malacca sundet, och så en grundstötning på Banda Aceh Provinsen på Sumatra hjälpte inte heller. Är det lika blåsigt på Hammarö? I Karlskoga var det väldigt svårt att köra omkring i idag. Drivor överallt, och så tråkiga föreläsningar uppå det. Och så var båthuset närapå att rasa för mig under drivorna i söndags. Man får vara tacksam för kompisar med starka ryggar. Jag kunde bar titta på, nyss opererat och så. Fick gör om snö på tacket igen igår och så ikväll igen. Det får räcka snart. Fast det är vackert med all snö samtidigt. Ska du segla IMSYC 2010 kappseglingen? Man får välja bland båtar designade av KTH elever, kul! Ska till Göteborgs båtmässa på lördag, kul igen! Ha´ de´ Tomb Sailor
  14. Hej Killer och kompani, Jo Törmesöarna är trevliga, men har inte stannat till där någonting än. Gillar också Timmeröarna/Gubbholmen men tydligen så är det mycket fästisar på Timmeröarna. Kanske kan den stränga vintern ta koll på dem. Ikväll har vi informations träff på båtklubben om Öar i Vänern här i Kristinehamn. Kul. Till Toaen, jag blev drabbad av SOL i veckan så nu är jag på väg till Singapore, du med va? Batseba heter jag och ligger mitti packet (362) på väg söder om Sri Lanka. Nästan lika bra som Volvo Ocean Race på nätet. Såg du att en båtklubb i Nya Zeeland bjuder vinnaren(om det är en Kiwi) på en dyr flaska rom. Jag tyckte att Stockholm eller G-borg kunde göra samma. Ska till Göteborg båtmässan, yeehah. Skulle också vilja köpa en trimaran men ack så dyrt. Eller en E eller D-kanot, eller en kajak, eller en Alerion 28,eller,eller,eller. För nöja mig med en risig Comfort 26 än så länge.
×
×
  • Skapa nytt...