Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

jullejulle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om jullejulle

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej och tack för alla trevliga svar och synpunter. Uppskattar mycket att så många verkar genuint glada för andras båtval och överväganden :-) Till Jonas478; Visst kan det vara opraktiskt att ta sig ned till nedre kabinen samtidigt som bordet är nedfällt och alla sitter och äter eftersom luckan i durken behöver öppnas (åtminstone för en vuxen). I vår besättning sover de vuxna där och barnen i förkabinen varför situationen sällan uppstår. Vad gäller plats att äta så äter man ledigt sex personer eftersom bordet går att fälla ut när man väl fällt ned detta från taket och förar- och passagerarstolen svängs runt. Med aktervägg öppen, extra bord uppsatt och soffor utdragna sitter man 10 personer på långbord. Det är korrekt att bordet inte är lika stort som på DC/HT, som ju har en väldigt härlig social yta. Att spela spel en kväll går dock alldeles utmärkt och förutom spel får även förfriskningar plats. En sak vi uppskattar mycket är just diskmöjligheterna eftersom köksavdelningen är stor och det finns mycket plats. Diskstället ställs till höger om diskon. Vi funderade även på Aq 26/28 HT/DC som är fantastiskt fina båtar och visst är deras aktersoffor helt underbara, särskilt en varm sommarkväll (vi går över till kamrater med Aq 26 DC och tar kaffet). Eftersom vi ville ha en mer åretruntbåt fick kompromissen bli att den runda aktersoffan slopades. WA-utrymmet stjäl förvånansvärt lite plats. Test finns på http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28C_test_batnytt.pdf http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28C_test_motorboats_Flippermarin.pdf Jag önskar er alla, oavsett båttyp, en riktig härlig båtsäsong.
  2. Finns den perfekta båten? Jag har alltid fått höra att den perfekta båten inte finns och att båtlivet/båtvalet alltid är grundat på kompromisser. Måhända är det så att ett visst mått av kompromiss alltid ligger bakom våra överväganden oavsett om vi köper bil, bostad eller båt. Jag vill dock dela med mig av lite tips och erfarenheter om vårt båtval som vi tycker är så nära man kan komma den perfekta avvägningen. Efter att ha gått igenom diverse styrpulpetbåtar och, efter hand - då familjen vuxit - haft fantastiska båtar som Nimbus 22 och 26 Nova, men också lånat Aq 26 HT och Nimbus 26 DC, kände vi att vi hade tillräckligt med underlag för att kunna upprätta vår kravspecifikation för vår familj på två vuxna och två barn (6 och 8 år). Vår kravspecifikation: - Allroundbåt - lämpad för såväl kvällsturer som tvåveckorssemester. - Coupé. Inget mer fipplande med kapell, inga fler hemresor i regn och inga fler avbrutna turer pga. dåligt väder (vi ville dock inte vara instängda och skjutdörr på styrbordssidan samt öppet akterut var ett krav). - Walk around. Lättrörlighet och enkelt att lägga till även med endast skepparen ombord. Wa:n får dock inte inskränka nämnvärt på innerutrymmena. - Två separata sovutrymmen. - Kök och toalett. - Inte för stor, max 30 fot. - VP Diesel. - Max 1 mkr. Vilka kvalade då in? Vi tittade först på Askeladden 850 Commuter men den föll bort direkt pga. alldeles för dåliga innerutrymmen! Nordstar Patrol 28 var ett hett alterntiv men det blev för instängt eftersom den inte gick att öppna akterut (Nordstar Patrol 31 går att öppna akterut men det är en labyrint att ta sig igenom från för till akter). Nimbus 30 Nova Sidewalk HT föll bort på grund av för högt prisläge. På båtmässan 2012 upptäckte vi vår kompromiss; Den Perfekta Båten - Aquador 28 C. Aq 28 C hade allt det vi sökte. Vi påbörjade omedelbart vårt sökande och upptäckte att Aq 28 C - som i jämförelse med andra båtar borde ligga betydligt högre - var något underväderad på marknaden varför en båt för drygt 1 mkr gav väldigt mycket båt för pengarna, dessutom verkar de flesta begagnade exemplar vara fullt extrautrustade med teak, akterkapell, ankarspel, stereo mm (för ca 350 000 kr). Slutligen hittade vi en Aq 28 C 2007 med en VP D6 som är en alldeles förträfflig motor för denna båt; snål drift och lagom marchfart på 25 knop (toppfart 33 knop) men även perfekt för puttrande i sex knop. Soliga dagar kan man öppna två takluckor, hela akterväggen samt två skjutdörrar på babord/styrbord sida - nästan som att sitta ute! Vid regn sitter sex personer bra i kupén och sex personer kan även sova i båten, förvisso får de i fören då sova hyfsat trångt. Två vuxna och två barn (med kompisar) sover dock alldeles utmärkt. Båten har stora innerutrymmen och många stuvmöjligheter och lämpar sig lika väl för helgturen som för tvårveckorssemestern med barn plus kompisar. Dusch ute och inne. Båten är bara 28 fot men känns som 35! Vi hade båten i sjön till i slutet av oktober och med värmaren var det riktigt behagligt att sova i skärgården trots att det endast var ca 5 grader ute. För våra behov fanns alltså Den Perfekta Båten - dessutom utan att vi behövde kompromissa. Vi är så glada för vår Aq 28 C och för den mångsidighet den erbjuder. Jag kan å det varmaste rekommendera denna båt för er som letar efter en perfekt årent-runt-båt (nästan) i denna storleks- och prisklass.
  3. Har själv stått inför samma val och undersökt båda båtar mycket noggrannt. Den något modernare 250:an eller en klassisk och beprövad 26:a? Valet föll till slut på 26 Nova (med KAD 44) och jag ångrar mig inte. Varför blev det då 26 Nova? Det är mer än en fots skillnad på båtarna! 250r är måhända 25 fot med integrerad badbrygga men har ca 2,5 fot mindre i vattnet än 26:an eftersom den integrerade badbryggan på 250r hänger en bra bit i luften. Jag har provkört ett flertal exemplar och kan konstatera att 26:an går stadigare och är mer potent. Detta har även bekräftats av en kamrat som kör 250r. Där 26 nova tuffar på och plöjer genom vågor måste 250r slå av på farten. Soffan rymmer tre sittande på 26 Nova och vi har iläggsskivor på var sida av motorluckan och har således en stor solbädd alt. extra sovplatser om vi vill (vi har även stora akterkapellet). Det går inte att ligga i den svängda soffan i 250r. 26 Nova är därmed en bättre familjebåt. I sammanhanget bör nämnas att vi utan problem sover 2 vuxna och 2 barn i ruffen. Vi stuvar även en gummibåt på högkant bredvid motorluckan vilket inte går på 250r. 26 Nova passar således våra behov bättre än en 250r. Det skall dock framhållas att 250r är en fantastiskt bra båt men en helt annorlunda (och mindre) båt än 26 Nova.
  4. Hej, Jag söker öppen dagseglare i plast, ca 5-6 m, som går att segla ensam. Såväl renodlad seglare som plastjulle (t.ex. Rånäsjulle) med rigg är av intresse. Långköl ok. Har hyfsad koll på utbud och har spanat in bl.a. andunge (svår att få tag på och dyr), 606 och Yngling (går dessa att segla ensam?). Någon som har ytterligare tips (och kanske något intressant till salu)?
  5. Tack för värdefulla kommentarer. Inser att det kanske inte är värt att plasta. Jag vill dock inte göra mig av med jullen och får därför göra det bästa av situationen. Vill du utveckla följande: Blyplåt, säckväv, tjära och kopparnubb blir en permanent tätning för sprickor under vattenlinjen som inte går igen. Hur tätar man med detta? Hur gå till väga rent praktiskt? Har du/någon annan tips. Hälsningar Gustaf T
  6. Ursäkta alla träbåtsentusiaster! Jag har en finfin klinkbyggd segeljulle, 6x2 m, från 1950-talet som är frisk i trät. Trots detta funderar jag på plastning. Anledningen är att vårrustning tar för lång tid och att gliporna blir större och större. Dessutom kan hon inte längre hänga i kran några nätter utan måste sjösättas med mobilkran vid ett bestämt tillfälle utan tillgång till grunt vatten och utan möjlighet för henne att stå på botten. Vad göra? Har noga studerat bl.a. trådar på detta forum och på Träbåtsakuten (där jag inte vågar yppa mina tankar) men vet fortfarande inte om plasning är ett vettigt alternativ (bortsett från den omständigheten att ännu en träbåt försvinner, vilket naturligtvis är synd). Förespråkarna är bara positiva och motståndarna är bara negativa; Antingen håller det i 30 år eller så ruttnar den på ett år. Vad gäller? Någon som har erfarenheter? Jag önskar höra objektiva kommentarer. Kostnad? Går det att plasta klinkbyggd båt med framgång? Någon som vet något varv/någon privatperson som kan plasta i Sthlm? /GT
×
×
  • Skapa nytt...