![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
Orrsea950
Företag-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Orrsea950
-
Placering
Kadett
-
Global AGM, finns inget bättre/billigare. MEN det är så att plattor i ett batteri tillverkas till många olika Brands Vi har tomms plastlådor, och kan fylla med var du vill. Dessutom hjälper en BLS USA patent, desulfator, 12V finns från 990kr. MVH SMC AB 0702008790
-
Hej alla batterivänner och ovänner. Korrekt eldragning är #1 i alla maskiner som vi umgås med. Men laddaren/generatorn klarar bara av ett litet problem; att flytta svavelsyran ut i elektolyten. Därmed byggs en elektrokemisk kapacitet. När denna enkla transport hindras av en glasvägg av kristaller så hjälper ingen laddare i världen. Den kan heta och kosta vad den vill. Ta bort väggen med BLS och allt blir mycket enklare. Vi har även LiFe-batterier med 10 års garanti, men det är en annan historia. http://batterylifesaver.com/ MVH Simson
-
Hej Det finns bara en bra lösning i dagsläget: LiFeYPO4 batterier. Finns i GBG 90Ah, 12-16V. dfm@telia.com MVH Simson
-
Hej. Låt mig bidra med några enkla fakta. Alla batterier bygger sulfatkristaller under urladdning. I princip aldrig under uppladdning eller som startbatteri med sekundurladdningar. Denna diskussion pågår i massa olika bloggar runt om i världen. Samma frågor och samma svar, USA eller här. Båtbatteri eller golfbilar, samma problem. Alltså, startbatterier kan bli väldigt gamla. Mitt 150Ah är nu över 13 år, inga problem. Förbrukningsbatterier kan bli skrot på en sommar. Varför? Sulfatkristaller bygger ett glasartat skikt på alla plattor, detta skikt isolerar och minskar / leder inte ström, Detta fenomen startar från dag ett på fabriken men denna påbyggnad ökar flerfaldigt under vanligt bruk och ”sällanladdning” (När du köper hos vissa stora distributörer kan batterier vara 2-3-4 år gamla. Duger alltid som start men inte till annat) Nu startar circulus vitiosus. Nästa laddning tar längre tid, mer gas och lägre syravikt, lägre kapacitet. Osv osv. Ganska snart brukar vi säga; ” vad i H är detta, nu har kylen stannat inatt?” Denna onda cirkel gäller vattnigsbara, gel eller AGM batterier. Ingen skillnad. Nu finns BLS, Battery Life Saver med USA Patent. Sätter du på en 12/24 voltare från dag ett, så hindras uppbyggnaden av typ-1, 2, 3 kristaller att bygga på. Denna funktion avsulfaterar även gamla batterier. Allstå renoverar tillbaka till nästan nyskick. Om ingen tror på detta så är ni välkomna att köpa ett ”nytt” batteri, vilket som helst, eller ställ hit ditt gamla. Låt mig köra kapacitetstest och få ut en rapport. Sedan ansluts en BLS och kör om några cykler. Rapporten visar exakt, inga teorier här inte. Vattningsbara brukar tappa material som bildar en slagg i botten och kortsluter. 90% av dessa är skrot. AGM & Gel håller bättre pga. av att slaggen blir kvar i gelen/glasmattan. Räkna alltid att få ut 85% ur ett nytt batteri. 127Ah ur 150Ah. Vid last 25A / 10,8V. Lägre kapacitet talar bara om åldern från fabrik/lager. Det finns miljoner fabrikat av plastboxar till batterier. Materialet däremot bandas ofta i jätteformat av returbly i Indien eller andra låglöneländer. Sedan klipps detta av olika fabriker i Kina etc. Glöm texten på lådan, den kan alla göra. Vikten är bra indukation av kvalitet. Vi har Kinabatterier som är absolut högsta kvalitet, kostar mer. Någon skriver att blybatteri är färdigutvecklat, icke så. Vi har Silicon Power i lager, med bly/koppar och lågsodium silikat. Silicone.se Med vänlig hälsning Orrsea Simson
-
Hej BLS 12V funkar bra upp till 2 st 70/80Ah batterier, 990 Kr ink moms/fakt. När man har större bank då funkar 12/24V bättre. 1590Kr BLS 144/156 används av verkstäder över hela världen för att renovera upp till 13 block i serie. Thomas, jag vill bara bredda din vy, BLS säljs nu i 22 länder, till truckar, rullstolar, golfbilar, Ryska järnvägen osv osv. Om alla BLS kom i retur, då går det inte så bra för oss. Erfarenheten är dock att 90% fungerar bra. Resterande 10% är kortslutna celler. Och som sagt, vi renoverar dina batterier helt gratis, med rapport, bara lämna in dem. MVH A Simson
-
Hej, Att vi cyklar alla batterier ner till 11 eller 10,8 volt är endast för att få en verklighetsrapport om maximum kapacitet som batteriet kan leverera. Med BLS påkopplad tar det ingen skada. Vår test visar också hur många Ah batteriet har tagit emot samt hur mycket man får tillbaka. Alltså ett klart besked om hur mycket som går förlorat i värme / gasning. Ett dåligt 70Ah batteri ger kanske 5-10Ah. Efter några cykler ger det 20-30Ah. Vi har gjort massor med tester. Rapporter skickas till olika kunder för att övertyga om BLS funktion. (Vi har hämtat batterier på miljöstationer som folk har kasserat. Dessa är oftast i nyskick efter rehab.) MVH A Simson
-
Hej kära båtvänner. Vi tycker det är fantastiskt kul att några börjar debattera vår Battery Life Saver. Låt mig ta den korta versionen av produktegenskaper. Någon utrycker fan trot. Jag tror att det är mycket enklare att ställa frågan till oss och få reda på ren fakta. BLS utvecklades ur en apparat uppfunnen av Chubby Dutchman, Chuck Van Breemen i Florida som användes på stora solarsystem med batteribank. Celler i en stor bank sulfaterar väldigt snabbt eftersom de laddas ur varje natt. Solarsystem är en enorm industri i USA. Chubby tog reda på varför sulfat bildade starka kristaller, det finns i grova drag 3 typer. Nu gäller det att hitta vilken frekvens och energimängd sulfatkristaller inte tål. 8,74 kHz är den exakta frekvensen samt en viss tid/energi som spjälkar kristaller tillbaks till blysulfat som blir aktivt material igen. MEN, tricket är svårare än så. Det gäller att producera en apparat som klarar alla krav, inte stör befintlig elektronik, laddare, radio, TV, osv. BLS måste klara EMC direktivet, immunitet mm. Bara för att reda ut batteriproblemet, alla batterier dör förr eller senare p.g.a. kristaller som tätar plattorna. Det gäller AGM, Gel, vattningsbara, alla typer. En del går sönder av andra skäl, frostskada, kortslutning i botten, korrosion, osv. Allt beror på kvaliteten. BLS säljs nu i 22 länder. Kunden har dessutom 90 dagar returrätt 2 års garanti. För att klara alla olika applikationer finns ett sortiment från 12 volt upp till 156 volt. Det betyder att man kan renovera upp till 13 st seriekopplade batterier. Så gör man på verkstäder runt om i världen. Nu till poängen. Alla vet att man spjälkar njursten med ultraljud eller tandsten om man så vill. BLS fungerar med den principen men absolut inte samma teknik. För att ta reda på kapacitet så struntar vi i syravikt och spänning. Det finns bara ett sätt. Kapacitetsmätning med belastning. Vår BattCap tester kör upp till 8 cykler med 25A last ner till 10,8 volt, startar laddning och laddar ur igen. Denna test ger oss en rapport med exakt antal Ah. Nu har vi ren fakta i hand. Nu kan vi jämföra och se effekten av BLS som sitter på samtidigt. Ingen annan kan presentera samma effektiva renovering. Och det funkar oavsett slutna eller öppna batterier. Laddning går mycket fortare, mindre energi går åt till värme. Även s.k. nya batterier ökar avsevärt i kapacitet med BLS. När vi köper nya batterier så brukar de vara 2-3 år gamla. Lagring i Asien, sedan lagring i EU sen Sverige sen affären. Utan laddning. Vi renoverar Era batterier helt gratis, med exakt rapport, den enda motprestationen är frakten till vår verkstad i GBG. MVH Andrej Simson
-
Hej kära båtvänner. Vi tycker det är fantastiskt kul att några börjar debattera vår Battery Life Saver. Låt mig ta den korta versionen av produktegenskaper. Någon utrycker fan trot. Jag tror att det är mycket enklare att ställa frågan till oss och få reda på ren fakta. BLS utvecklades ur en apparat uppfunnen av Chubby Dutchman, Chuck Van Breemen i Florida som användes på stora solarsystem med batteribank. Celler i en stor bank sulfaterar väldigt snabbt eftersom de laddas ur varje natt. Solarsystem är en enorm industri i USA. Chubby tog reda på varför sulfat bildade starka kristaller, det finns i grova drag 3 typer. Nu gäller det att hitta vilken frekvens och energimängd sulfatkristaller inte tål. 8,74 kHz är den exakta frekvensen samt en viss tid/energi som spjälkar kristaller tillbaks till blysulfat som blir aktivt material igen. MEN, tricket är svårare än så. Det gäller att producera en apparat som klarar alla krav, inte stör befintlig elektronik, laddare, radio, TV, osv. BLS måste klara EMC direktivet, immunitet mm. Bara för att reda ut batteriproblemet, alla batterier dör förr eller senare p.g.a. kristaller som tätar plattorna. Det gäller AGM, Gel, vattningsbara, alla typer. En del går sönder av andra skäl, frostskada, kortslutning i botten, korrosion, osv. Allt beror på kvaliteten. BLS säljs nu i 22 länder. Kunden har dessutom 90 dagar returrätt 2 års garanti. För att klara alla olika applikationer finns ett sortiment från 12 volt upp till 156 volt. Det betyder att man kan renovera upp till 13 st seriekopplade batterier. Så gör man på verkstäder runt om i världen. Nu till poängen. Alla vet att man spjälkar njursten med ultraljud eller tandsten om man så vill. BLS fungerar med den principen men absolut inte samma teknik. För att ta reda på kapacitet så struntar vi i syravikt och spänning. Det finns bara ett sätt. Kapacitetsmätning med belastning. Vår BattCap tester kör upp till 8 cykler med 25A last ner till 10,8 volt, startar laddning och laddar ur igen. Denna test ger oss en rapport med exakt antal Ah. Nu har vi ren fakta i hand. Nu kan vi jämföra och se effekten av BLS som sitter på samtidigt. Ingen annan kan presentera samma effektiva renovering. Och det funkar oavsett slutna eller öppna batterier. Laddning går mycket fortare, mindre energi går åt till värme. Även s.k. nya batterier ökar avsevärt i kapacitet med BLS. När vi köper nya batterier så brukar de vara 2-3 år gamla. Lagring i Asien, sedan lagring i EU sen Sverige sen affären. Utan laddning. Vi renoverar Era batterier helt gratis, med exakt rapport, den enda motprestationen är frakten till vår verkstad i GBG. MVH Andrej Simson
-
Hej, jag jobbar med batteriteknik. Även om detta blir ren reklam för våra produkter så har du stor glädje av kunskapen. 5 st 90Ah kommer att ta emot mycket mer är 115A. Det är bara 23A per st. Jag skulle dra 50mm2. Dessutom kommer en sådan bank att tappa kapacitet ganska snart. Därför använder man en Battery Life Saver som stoppar uppbyggnad av sulfatkristaller. Jag har svarat på en tråd under seglarsnack men den tycks inte läggas ut. Jag kan meila den till dig om du vill. MVH A Simson