Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

wtf_mate

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om wtf_mate

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har du tänkt igenom det här ordentligt? Om du trots allt genomför resan så måste du uppdatera oss här på forumet om hur det går/hur det gick. Hur ser det ut med försäkring? Jag är precis som bhemac nyfiken på vem som vill försäkra båten för den resan.
  2. Jag testade ett flertal dyra preparat och medel från de lokala båttillbehörsbutikerna, med klen framgång. Av en slump sprang jag på detta medel på Biltema och tänkte att det var så billigt att det kunde inte skada att testa http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Interior-rengoring/Galonrengorare-369305/ Sedan dess använder jag inget annat. Jag har vita säten I min båt som det rengör perfekt. Bara spraya på så kan du sedan oftast se smutsen rinna efter 30 sekunder. Sen är det bara att torka med rent hushållspapper. Billigt och effektivt
  3. Jag frågade en gång en Volvo Penta-tekniker om vad man kunde förvänta sig för livslängd på en D4- eller D6-motor. Han menade att han ibland servade dessa typer av motorer som användes i kommersiell drift och utan problem hade gått 6000-timmar.
  4. Du har säkert redan löst detta då tråden inte är helt färsk, men jag har själv en Kanyon i min Bavaria 35 sport från 2006 och hade en termostat gick sönder. Jag mailade då Kanyon i USA som var hyggliga och skicka två termostater helt gratis. Om du nämner att din båt är från 2009 kanske de kan hjälpa dig på något sätt eller i alla fall sälja dig en ny platta. Mitt problem var att plattan blev varm för att sedan gå ner i temperatur igen och inte fungerade igen för än spisen svalnat. Det löstes med ny termostat.
  5. Måla med en färg som heter International Interspeed om du är bekväm. Inget växer på den färgen den är inte ens lite slirpig när man tar upp båten på hösten, det enda som behöver spolas av är en eventuell smutsrand.
  6. Jag kör själv Festools grejer med mycket bra resultat. De har även 4000-rondeller.
  7. Jag ringde min lokala Volvo Penta-handlare och förhörde mig om utbytesprogrammet för styrslangarna. Han menade att utbytesprogrammet endast gäller slangar som är upp till ca 3 år gamla. Är det någon som vet var man kan finna officiell Volvo Penta-information om exakt vad som gäller?
  8. Bilden ville inte följa med.....nytt försök
  9. Här är bild på en av mina propellrar. Fulla med gropar. Nu har de legat i mitt garage i två år och ser äldre ut än vad de är tack vare att de ärgat lite. Dessa satt på min båt när den nylevererades i Januari 2006 och bytades ut i Februari 2010. Det borde framgå av Volvo Pentas information att deras produkter inte bör användas i vatten.
  10. Hej Jag hade samma problem med mina gamla propellrar. Efter 4 år var de fulla med gropar. Dina ser ut att vara riktigt fina jämfört med mina. Jag har dem kvar eftersom jag funderat på att få dem renoverade. Kan se om jag har tid att knäppa ett par bilder. DPH drev med D4-260 motorer. Båten är från 2006. Lustigt att du nämner styrcylindern. Precis innan sjösättning förra året så upptäckte jag att det droppade olja från styrcylindern och då var det bara att köpa nytt. Dubbelt så dyrt, hälften så bra var det någon som skrev, men jag vet inte riktigt om de bara är dubbelt så dyra, det är nog mer. Senast ändrad av wtf_mate | 27 mars 2012 | 22:02
  11. Kanske en dum fråga, men hade du någon avluftning i glykoldunken så det inte uppstod vakum i den?
  12. Är oljan i drevet fin så finns det ingen anledning att byta. Detta är i alla fall vad min Volvo Penta tekniker sagt till mig.
  13. Med två motorer i kombination med en bogpropeller blir manövereringen svårslagen.
  14. Hej Gjorde våren 2010 samma resa som du nu planerar att göra. Vi åkte en 35-fots motorbåt med dubbla Volvo-Penta D4-260. Rutten såg ut så här: Dag 1: Eastbourne, UK -> Den Helder, NL ( Via Blankenberge, BE där vi tankade) Dag 2: Den Helder, NL -> Cuxhaven, DE ( Via West terschelling, NL där vi tankade ) Dag 3: Cuxhaven, DE -> Kiel, DE ( Denna etapp via Kielkanalen där vi tankade direkt efter inslussning. Vi stannade över natten i en marina vid namn Laboe). Dag 4: Kiel, DE -> Malmö. Dag 1,2 & 3 hade vi ca 8 timmars effektiv restid / dag och dag 4 ca 4,5 timmar. Vi hade ganska bra väder och försökte hålla oss runt 27-28 knop. Vid ett par tillfälle var det sjögång som gjorde att vi fick dra ner till ca 18 knop men största delen av tiden var det inga problem. Hamnavgifter slapp vi eftersom hamnarna var sparsamt bemannade för årstiden ( Mars ) och vi kunde inte förlora tid bara för att sitta och vänta på att en hamnkapten skulle dyka upp. Vi snittade ca 2,5 liter / distans och Dieselnotan hamnade totalt på 16.000 kr. Att tänka på och att ta i beaktning: - Korsa engelska kanalen vinkelrätt mot trafikseparationszonerna. Det finns exempel på folk som felnavigerat och fått upp till £10.000 i böter. - Kielkanalen har hastighetsbegränsning på 8 knop och är 98 km lång. Fritidsbåtar får inte färdas på kanalen efter att det blivit mörkt. Vi betalade 16 euro i kanalavgift för genomfarten. - Håll dig på ett djupområde så du slipper ta hänsyn till tidvattnet.
×
×
  • Skapa nytt...