Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024

OlaJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om OlaJ

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen! Nu har jag varit i båten och mätit igen och tyvärr kommit fram till samma resultat som förut, en rak 6:a får inte plats:-(. Att bygga om inredningen (igen) är tyvärr inget allternativ för mig utan i så fall får det bli en v6:a istället. Efter att läst orris inlägg så blev jag ju yttligare tveksam till en begagnad d3:a och började därför kolla runt inom EU vad en ny motor kan kosta utomlands. Jag har lyckats hitta en firma som kan skicka en spretans ny D3 190 DPSA till mig, för ca 170000kr inklusive skatt och frakt. Det verkar nästa för bra för att vara sant !?! Två frågor: Någon som vet varför dom kallar drevet dpsA, jag har bara hört talas om dps drev. Vad är skillnaden? Någon som har erfarenhet med att handla så pass dyra varor utomlands? Tips och råd!! MVH Ola
  2. Jag ska försöka ta lite bilder under resans gång med motorbytet. Annars är det mest lite småprojekt som hägrar under vintern, det mesta är redan gjort. Jag lackade skrovet till säsongen 2006 och inredningen har fixats lite löpande. Till 2007 blev det en ny akterpulpet, targabåge och badbrygga. Till 2008 blev det ny el i båten vilket medförde nya instrument och en ombyggd instrumentpanel. Så förutom motorbytet så skulle överbyggnaden också behöva lackas om. Har även lite funderingar att montera ett ankarspel men jag får ta en sak i taget, allt man vill ha är ju så dyrt. //Ola
  3. Tack så mycket för dina svar och synpunkter i frågan. Det är många aspekter att ta in när man ska byta motor och nu fick jag en till. Det är ju inte direkt roligt att bli liggande till sjöss p.g.a. datastrul. Kul också att det uppskattas med frågor, för jag är övertygad om att det kommer dyka upp fler under resans gång. //Ola
  4. Okej, du vet inte vad orris har för fart på sin båt? Skulle du vilja vara snäll och utveckla varför du föredrar en 31:a framför en D3 eller 4,3gxi? Jag har även hittat en kad 32 till skapligt pris men är lite orolig över att den blir för klen. MVH Ola
  5. Hej Mattias. Den första motorn som jag var sugen på var just en 41:a men efter att ha kollat måtten på motorn så visade det sig att den inte får plats (på längden) i min båt utan ombyggnad av inredningen. Jag har alltså modellen med en soffa tvärs längst bak istället för en längs på var sida. Hur många hk är det i din Cat och vad har du för toppfart/marshfart med den motorn? Såg att Orris27 har en D3:a i sin Orrskär. Någon som vet hur stark D3:a han har och vad den gör för fart? MVH Ola
  6. Hej Orrskär ägare (och alla andra). Jätteskoj att hitta ett forum/tråd som handlar om Orrskärbåtar. Jag har haft min Orrskär i många år men inte hittat hit förens nu. Att jag hamnade här är för jag har mina funderingar på att byta motor i min båt. Får man låna tråden med en egen fråga? Hoppas det annars blir man väl bannad direrkt:-) Jag har lite huvudbry om vad jag ska satsa på för motor. Dom allternativen som jag tittat lite på är en ny VP 4,3gxi (bensin) eller en VP D3 190/160. Eftersom dieseln är så mycket dyrare i inköp så måste jag försöka hitta en begagnad i så fall, och det verkar inte vara så lätt. Jag är även nyfiken på prestandan för respektive maskin i en Orrskär, om någon vet? MVH Ola
×
×
  • Skapa nytt...