-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Gylta
-
Placering
Fänrik
-
För er Gylta intresserade så har nu det kommit in lite resultat från året på gyltor. Glöm inte titta under bilder i menyn på berggyltor där har vi fått in lite äldre bilder fiskar från Jersey trakten bla engelskt rekord 1994 nästan 4 kilo mot svenskt rekord 2,3kg www.gylta.se
-
Såg en annan tråd här där man skulle ha pris på en johnsonmotor men där togs upp väldigt mycket bra tekniska fallgropar m.m. på olika modeller. Ville inte bryta in i denna tråden så jag skapar en egen där jag undrar lite om min motor en Johnson 40hk -84 den är servad varje år och i år jag fick den i år och gjorde då en total genomgång impellerbyte packningar m.m. på verkstad. Dom sade att den såg mycket bra ut. Men nu läste jag i det andra inlägget om problem med VRO-pump samt att någon skrev: Måste tillägga också när det gäller Johnson/Evin. 50-55-70-75 hästars motorer från o med 1972 ca var vändspolade, det gör/gjorde att dom inte var så hemskt dryg på bensin, 20/25:orna av samma årg. o märke var tvärspolade, dom tog soppa dom. Var hamnar min 40hk -84 här vänd eller tvärspolad. Finns det mer man bör tänka på förutom vanliga servicen på just denna modell. Den är mycket lättstartad var manuell när jag fick den men har monterat elstart på den nu. Enda tidigare erfarenhet från utombordare var 75-80 johnsson 35hk bara att dra igång startade alltid gick bra men blev lite sur om den tomgångskördes för länge. Så tips är kul att få så kanske jag har en hel bra motor i många år till.
-
Finns inte mycket mer att säga då många inte ens läst vad dom besvarar. Jag och mina vänner är inte nykterister vi är inte heller emot att folk dricker när dom är på sjön, däremot är det ju önskvärt att den som kör inte tar något. Bra vore ju om fler använde flytväst under färden också. Till er som inte klarar att ta ansvaret och måste ta sina 2-3 öl (blir ofta fler) när ni kör, för oss andra på sjön kan ni inte hissa en vimpel med en ölburk på så vi ser att man anser det ok att ta alkohol och köra, då kan vi precis som vid sjömärken unvika en potensionell fara på sjön, för kan inte ni ta ansvaret så ge oss andra chansen att undvika faran.
-
Vad gäller högre straff så avskräcker det många men inte alla, vaneförbrytare och missbrukare brukar inte bry sig men däremot gör svensson det i större utsträckning. Idag har vi inga straff när det gäller rattfylla m.m. har du tur kan du fast du skadat annan person klara dig med 3mån indraget körkort och 1mån fängelse det är inget straff. Hade man höjt straffat vid personskada till minst 1års fängelse minst 1år körkortsindragning samt att man måste köra upp på nytt, samt att man beslagtar fordonet som använts då blir det kännbart.Vid fylla skall alltid fordonet beslagtas då blir det mer kännbart, tänk att du lånar kompisens bil eller båt i 200.000.-/klassen och den beslagtas då har du lite att se fram emot om du är så dum att man kör påverkad, detta är straff som är kännbara. Det har visat sig i USA där man på vissa platser tar bilen om man transporterar eller smugglar droger i den, så det gärningsmannen upplevt som värst är att bli av med fordonet om det tex är lånat av en anhörig.
-
Har inte debatterat detta med dig om det inte är så att du har två olika namn på forumet. Så hänvisa annars var jag skrivit detta till dig. (tillägg 8/12 kl. 23.57 hittade vad du hakat upp dig på där står inte ATT DU KÖR utan RISKEN KAN FINNAS att man kör vilket var lite mer almänt menat.) Tycker däremot att politikerna borde läsa dessa forum då skulle dom inse att 0 promille och alla båtar är ett måste. Alla kan lyckas med en bra färd utan att något händer än hur full man är, jag låg bakom en bil flra mil från trollhättan mot Göteborg till strax efter nödinge där den svängde av vägen på en raksträcka, killen som körde var så full att han inte kunde stå och man förstod inte vad han sa. Innan han körde av gick färden helt perfekt. Men under den sträckan fanns det ju flera tillfällen som han kunde ställt till det ordentligt tex svängt åt andra hållet och frontkrockat, eller svängt tidigare på flera platser var det ju folk vid vägen. Så skryta om att man druckit och kört genom smögenhålet utan problem är mycket patetiskt. Senast ändrad av Gylta | 09 december 2009 | 00:07
-
Har inte sagt att man blir stupfull på 1-2 öl utan att det är upp till var och en hur full man vill bli men återligen bakom ratten 0 promille. Du säger att säkerheten inte blir sämre av en öl till maten diskuterar du på samma sätt vid bilkörning? Ibland kan det faktiskt vara bra med flytväst på land, vissa ställen där vi kustfiskar från land är jag ensam har jag både flytväst och livlina kallare årstid flytoverall, detta för att vi klättrar på ganska branta berg och chansen att falla i vattnet är stor.
-
killerbo skrev: Din ståndpunkt att man ska köra nykter respekterar jag, men inte ditt sätt att klassificera alla som tar ett par bärs som alkisar Vet inte hur många gånger jag skall skriva det men alla som sätter alkoholen före sin egen och andras säkerhet dom har alkoholproblem, jag har inte sagt att alla som dricker är alkoholister. Jag dricker själv och kan tycka det är riktigt gott ibland, men jag skulle aldrig köra något fordon eller båt samtidigt. Sedan om folk vill vara stupfulla i båtar eller på sina öar är det upp till dom bara dom inte kör, hade sedan alla på sjön flytvästar skulle man spara många milioner i kortare eftersökningstider av folk som ramlat i. Man får t.om ta en öl i min båt när vi är ute men inte föraren samt att jag har flytvästkrav på alla som åker med. Flytvästen skall vara på under färd eller om vi ligger till ankar där det finns risk att någon idiot kan dyka upp och köra över oss. Ligger vi förövrigt förtöjda eller fiskar från land är det upp till var och en om man vill ha flytväst.
-
Har inga fiskevänner som dricker och kör båt skulle dom börja med det så är dom inte mina vänner längre, men visst super fiskare också men det finns ingen ursäkt för det heller. Men ser man på sommaren här på bohuskusten är det inte fiskarna som är i majoritet det är den övriga pöbeln som står för det. Det är bara att gå ner i hamnen varje helg och se hur många fulla går ner efter krogen stängt och tar båten för att åka iväg. Det är inte ovanligt att man mitt på dagen ser stora motorbåtar komma slalomkörande mellan andra båtar och på flybridgen sitter ett gäng inkl förare och skålar och skrattar åt båtarna som får problem i deras svallvågor. Det är ju känt att låter man alkoholen gå före saker som egen och andras säkerhet, man kan inte avstå från den då har man alkoholproblem. Kan du köra båten ut till ön när du dricker öl, så är ju risken lika stor att du inte är nykter när du skall köra bilen hem när du kommit till hamnen. Skulle du kunna tänka dig att möta folk som har fått men för livet eller mist anhöriga pga berusade båtförare och tala om för dom att det är ok att dricka när man kör båt. Om du däremot inte kör så kan du ju dricka hur mycket du vill men använd flytväst så slipper det kosta samhället så mycket att leta efter dig om du ramlar i och avlider.
-
Till Andyh Du verkar hela tiden söka öppningar för att hitta orsaker att få dricka och köra, vi slapp ju massa lagar och regler om bara den som kör håller sig nykter. Du har också fel om alkoholister att dom super mer och mer tills dom tappar omdömet. En alkoholist behöver inte bli märkbart full, men alkoholisten klarar inte att avstå helt från alkoholen. Var drar du då gränsen för hur mycket man får ha i sig för att flytta båten vid omförtöjning, tänk dig att någon får reda på att vinde skall vända och blåsa upp har tagit mer än 2öl men bestämmer sig för att flytta båten, pga alkoholen så faller personen och ger båten full gas och kör över en badande, enligt ditt resonemang så gjorde ju inte personen fel skulle ju bara flytta båten till säkrare plats så då borde man inte straffas, det är ju en olöyckshändelse. Men vänder man på det och båtägaren var nykter så skulle denne troligen inte orsakat skadan.
-
Andyh skrev:Ge polis o KBV pengar så att de kan stävja fylleriet där det är problem, men det måste fortfarande finnas en tolerans, då båten är ens hem på helger o semester. Vi är nog många som har olika syn på detta. I mina kretsar är det, både seglare o motorbåts folk som tar en öl eller två under färden. Kunnigt folk med ordning o reda som har respekt för sjön. Detta oroar inte mig. MVH/Andyh Det är ju ingen som hindrar dig att ha båten som hem under sommaren, ej heller om du dricker ombord eller brevid båten bara du inte stör någon, men när båten skall köras SKALL föraren vara nykter. Du skrev att i din krets är det många som tar en öl eller två under färden det är ju ok om dom inte kör att dom har respekt för havet är ju också ok men kör dom och dricker har dom ingen respekt för medmäniskor och skall därför stoppas. Det finns ingen ursäkt att dricka alkohol och köra, det är bara alkoholistens försök att rättfärdiga sitt beroende.
-
wrangler på land gummibåt i vattnet numera en 5m zodiak med 40hk
-
Vet inte om detta är riktat till mig men du tar ju upp mycket jag skrivit. Jag är absolut ingen nykterist och har inget spännt förhållande till alkohol, sitter gärna och njuter av god sprit i vänners sällskap. Kan bli lite mycket ibland men jag sätter mig inte och kör något fordon när jag tagit alkohol. Ja jag är snabb att påpeka att det finns hjälp för sätter man alkoholen före säkerheten så är man beroende. Du har rätt att jag varit med om tråkigheter och inte bara en gång där alkohol varit inblandat. Du skulle säkert jälv ändra attityd om du behövt åka fram med besked att en arbetskamrat har krockat tjänstebilen och man skall åka dit och se hur illa det är. När man kommer fram så finns ju massor med utrykningsfordon på plats och man drar ut en mosad kolega ur bilen. I den andra bilen var ingen alvarligt skadad men alla var berusade. I detta läge vet vi inte om personen skall överleva eller inte med personen överlever med ett livstidsstraff i plågor bara för att någon annan var påverkad. Hade personen följt regelverket och inte kört hade olyckan inte hänt. Därför är vi några som aktivt jobbar för att alla som skadar folk eller dödar folk när dom kör påverkade skall dömmas en ligt samma sak som dråp mord m.m. Vårt förslag är grov kroppskada minimum 5år kör du ihjäl någon berusad minimum 10år. Jag har också en egen regel till sjöss alla som behöver hjälp får det utan att behöva ge något bara jag kan bistå. Om däremot båtföraren är berusad så är det tex en båt som haft grund känning och läcker så kan jag hjälpa gör jag det mot bärgningsersättning eller så får föraren komma ombord och båten får sjunka, givetvis så kör jag gladeligen föraren till land där polis kan ta emot. Är det olycka med flera personer (bil eller båt) så oavsett skada kommer jag att hjälpa den som kört full sist. Har man inte respekt för andra så skall man inte räkna med att få hjälp heller. Det finns så många andra trevliga mäniskor ute som behöver skyddas mot alla dessa berusade som finns. Läste någon stans att i var 4:e bil man möter sitter någon och kör som inte borde köra, det kan vara alkohol narkotika medeciner eller sjukdom, hur många är det då inte på sjön. Så hur man än ser på det är nya lagen fel borde vara alla båtar och 0 promille som jag skrivit innan. Hur man än gör kan man inte bli av med all fylla men med kännbara straff kan man avskräcka folk att köra påverkade. Tänk er själva tanken skulle du ta alkohol och köra din båt om den beslagtas om du åker dit, sej att det är en båt för 150000.- sedan skall du på det bli av med körkortet ett år och behöva köra upp igen. Någon skrev att det i sig kan skapa tradegi för personen men det är ju självvalt om man kör påverkad, det går ju att undvika. Frågan är bara hur många skulle chansa att ta några öl och riskera detta. Men visst kan man som du skrev njuta av några bira när man är ute och åker bara den som kör är nykter.
-
egentligen är gränsen oviktig för alla som anser att alkoholen går före säkerheten för sig själv och andra borde inte få framföra något fordon. om dessa frivilligt söker hjälp för sina problem så hade vi inga onyktra förare vare sig till land eller sjöss. Vill man åka ut i skärgården och supa då väljer man en hamn eller naturhamn där man inte behöver flytta båten om vinden ändrar sig. Då kan man supa där i dagar om man vill, för är man mer i båten och man lägger sig på en plats där man kanske måste flytta båten när man är berusad då har man redan innan gjort valet att man hellre riskerar säkerheten för övriga än avstår från spriten. Har spriten ett så stort beroende för en person då handlar det om alkoholism, problem med spriten kan många ha utan att dom för den saken skull springer omkring och är fulla jämt. Så jag tror fortfarande att det enda som kan avskräcka en del är att ha gräns 0 promille för alla typer av båtar, åker man dit så skall alla b ehörigheter även körkort dras in på 1år för nytt skall man köra upp igen, samt att båten (på land bilen) beslagtas och ej återlämnas. Sedan skall det ju inte bara gälla alkohol givetvis även andra droger samt folk som kör på medeciner man inte får, dessa utgör lika stor fara.
-
Varför inte vara bättre än danskarna alla båtar och 0 promille. Vet inte hur politiker tänker men en 9m båt i 14 knop som kör in i sidan på en annan båt ställer till med mer skada än en 2,5m gummibåt som gör 16knop och kör in i motsvarande båt. Så alla båtar borde varit med.
-
När det gäller flyttning pga vindändring så antingen lägger man sig på en plats där man slipper flytta om man nu skall dricka eller så är en ombord nykter, enkel lösning på problemet. Klarar man inte att kombinera sitt drickande med båtlivet så har man problem sök för det. Det finns normalt inga ursäkter för att köra berusad, undantag finns det kan vara för att rädda liv men då så ringer man ju innan och talar om det och förhoppningsvis kommer någon och möter upp som kan ta över. Folk får gärna dricka hur mycket dom vill bara dom klarar av vad dom skall göra men absolut inte köra vare sig bil båt eller något annat. Jag tvekar inte en sekund att sätta dit den som kör bil eller båt om man är påverkad