Packe
Medlemmar-
Innehålls Antal
41 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Packe
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tjena! Jag skulle också sätta några kronor på batteriet. Dags att köpa ett nytt helt enkelt. Kostar ca 2,500:-. Optimax kräver väldigt mycket startström. Ett vanligt batteri till 25 hk Yamaha är som att försöka starta en Hummer med ett Nissan Micra batteri, alltså meningslöst. När du ändå har byxorna nere rekomenderar jag varmt att du bygger in ett Optimabatteri till och har en bättre huvudströmbrytare än originalet. Den nya brytaren heter Add a Battery (kolla youtube). Under drivt laddar startbatteriet upp reservbatteriet, och skulle du bli strömlös där ute så kopplar helt enkelt ihop de bägge batterierna med hjälp av huvudströmbrytaren som har ett läge som heter Combine Batteries. Har själv gjort en sådan installation och är mer än nöjd. Har en Mercury Optimax 115 på en Uttern D55. mvh Packe
-
Jag är så jävla besviken! Jag ser till at få felet ur världen sen vill jag aldrig mer ha kontakt med de klåparna.
-
Tack för Era inlägg! Sj köpte jag som sagt en ny båt där i våras. En Uttern D55, jag fick en bra offert och trevligt bemötande, så jag slog till och såg fram emot en härlig sommar med ny båt. So far so good.....det var vid leveransen som problemen startade. Min första fråga till säljaren vid leveransen var varför båtens bränsleledning inte var kopplad till motorn. Istället satt där plasthattar i de bägge ändarna. De används bara till våra extrena tankar vid provkörning blev svaret. 15 min senare kommer en mek ut och börjar koppla ihop dem iaf... Ingen leveransgenomgång av båten ägde rum. Vid första provturen fanns inga växlar. Visade sig sedan vara en knapp på reglaget som fastnat i intryckt läge. (ingen aning eftersom jag inte fått någon genomgång, pingsthelgen förstörd) Andra sjösättningen en vecka senare var båten helt strömlös, upp på trailer och hem igen. Tredje sjösättningen med laddat batteri: Båtens hydraulstyrning visar sig vara felmonterad. Båten styr i motsatt riktning (jävligt otäckt och svårkört) Felet åtgärdas på plats genom att montera hydraulslangarna rätt och lufta systemet. Ingen kompensation. Veckan därpå, fjärde försöket. Båten strömlös igen. Marin o Sjöservice säger sig äga rätten att inte behöva åka ut och åtgärda på plats. Efter samtal till Utterns generalagent åker således företagets represenatnt ut och efter 15 min konstaterar att Det finns inga fel Detta problem kvarstår fortfarande. Båten ligger nu för felsökning hos en annan marina. Har lyckats köra båten 5ggr i sommar. Kortare turer eftersom den laddar ur. Det har konstaterats att det drar tjuvström någonstans. Jag vägrar prata mer med Marin och Sjöservice nu, eftersom varje gång jag ringt dem blivit otrevligt bemött. De vill inte svara ärligt på vem som har monterat motorn eller om de överhuvudtaget gjorde nån leveransservice på båten. Så här hanterar de alltså affärer för 300,000:-. Ren synd och skamm! Packe
-
Jag körde med en planslip med lämplig grovlek på papper för att slipa ner och rugga upp gamla färgen så att den nya fäste. Om den gamla färgen flagnar då så finns ändå det som sitter fast kvar som grundfärg så att säga. /Sunt förnuft
-
Det finns alltid en anledning till att man frågar saker ;-) Men nu var det omdömen jag var ute efter.
-
Tja alla! Köpte en ny DC av ovanstående företag i våras. Någon här som har några erfarenheter av dessa lirare? Tacksam för ärliga omdömen! //Packe
-
Min båt byggdes samma vecka som vår nya lilla prinsessa föddes, så hon fick också heta Estelle...
-
Klart jag har garanti! Men de idioterna går inte att snacka med. Har haft strul med båten hela sommaren och blivit otrevligt bemött när jag klagat.
-
Uttern D55 med Mercury 115 optimax, 38 knop i medvind, pissnödig och hemlängtan.
-
Tjena! Har en helt ny 2012, Uttern D55 med Mercury 115 HK utomb. Problemet är den inte klarar av att ligga still mer än 2 veckor innan batteriet är nästan helt tomt (6,5 volt) på fyra dagar tappar den från 12 volt ner till som sagt 6,5. Har bytt till nytt batteri men det hjälper inte. Något måste ju dra ström? Fel på huvudströmbrytare? Jordfel? Tacksam för lite kloka ideer om vad detta kan handla om! mvh
-
Jag skulle i alla fall kolla bränslefiltret för säkerhets skull...
-
Din startmotor kan ha gett upp. Kolla att inte nyckeln inte stannar i startläget när du vrider. I så fall kan tändningslåset ha kärvat och gjort att starten legat på när du körde första tillfället. //Packe
-
mercury optimax
-
Tjena! Självjusterande vagga är enbart nödvändigt om du ska sjösätta eller ta upp olika typer av båtar. Annars ställer du bara in vaggan en gång just för din båt och sen är det klart. Undvik hembygge! Sånt junk borde vara förbjudet på våra vägar. Rent farligt! /Packe
-
Tack för svaret! Måste erkänna att jag känner mig extremt nöjd med valet. Nej hon gör ingen besviken vid bryggan heller, utsrålar attityd och prestige. Tidlös design!