dino1
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm dino1
-
Placering
Kadett
-
vikten på motorn har inte så stor betydelse i gång,vill man åka snabbt vill man ha vikten bak i båten, sen är det alltid beroende på balansen i övrigt. vikten bak i båten gör att båten lyfter ur mer vilket ger en snabbare båt. vikten fram = tung båt. man ska inte alltid se sig blind på vikten, utan mer på gången. självklart lite olika på olika båtars skrovform. tävlingsbåtar har trimmtankar där dom kan justera fram vikten beroende på väder och sjögång.
-
värme har alltid varit ett problem i båt, men främst för att insugsluften blir hetare än i bil, ånglås har många haft i båtar, där bensinen alltså förångas innan den når ner till cylindrarna, annars är det ju oftast för låg temp i en båtmotor som kyls av sjövatten, varm motor som det spolas kallt vatten genom, ojämn temp, bra kylvattensystem är en bra sak att ha, då man med rätt kylmedia kan ha 98 graders termostat, o se till att rikligt med frisk luft når insuget, vattenkylt insug kan man också åstadkomma. en fetare blandning är ju ett sätt att motverka ånglås. Som jag sagt, pratar generelt .. volvo har helt klart pillat med sina pentamotorer som Rickardp säger, trimmar lite för att dom ska bli lite bättre helt enkelt. Många järnspisar från staterna är helt enkelt moddade utvändigt för att passa båt, men är orginal invändigt på många, inte alla. Och det finns inget som är enbart marint i grunden. Räds inte för att lyfta på locken o se efter, finns allt att hämta från nåtet. Ett annat tips om man vill pilla lite själv är att kolla efter tips som rör trucks and towing eller 4x4 ,, alltså, motorer byggda för vridmoment och låga varvtal. Det roliga med jänk v8 är att det finns mycket delar, billigt, man kan göra rätt mycket själv utan att behöva vara proffs,
-
just i det här fallet var det v8 som var frågan, där skiljer det inte mer än vad det skiljer mellan bilar, förutom då gnistsäkrad el och kylning, de mindre volvomotorerna skiljer en del ja, marinvev = 2.5L m.m lätt trimmade med bättre val av delar. det jag menar är att en motor med samma spec (effekt) inte skiljer sig i grunden bara för att den sitter i en båt.
-
Klart det är enkelt ! för att marinmarknaden ska stå sig måste det ju va höööga priser, små självklare differanser förommer såklart, så som det nämts tidigare. Annars är det rätt så standard, volvo penta som mestadels kör cheva, men också ford motorer, det ÄR alltså ingen pentamotor i grunden bara för att dom målar dom i sin färg. Motor som motor, den ska ge en kraft som för båten i vald riktning, om den sitter i bil eller båt, vad är igentligen skilnaden ? inte stor.. Sen kan man alltid söka upp vad man har för delar i motorn, på gjutnummer i block, toppar, vev m.m. Och vad är sen orginal ? tar vi cheva 350 eller fords motsvarighet så har vi ett spann på kanske 150-300 HK , beroende på vilken bil den satt i. då är det mest skilnader på insugs sidan och compförhållande. så att montera ett par 350 toppar på en 350 oavsett om allt är orginal kan få väldigt dyra haverier.
-
Hej . självklart är tråden till för alla som har frågor, man ser oftast att det lyser igenom till laminatet, alltså själva plasten, vilket ger mörka fläckar, i mitt fall har det även blivigt små porer som går helt igenom. kan ibland bara vara väldigt smutsigt, i de vanligaste fall är det just vid för mycket polering o slipning som det gått igenom vid hörn och kanter, i mitt fall är det ojämnt lager av gelcoat. prova att våtslipa ytan för att se om det blir bättre, blir det värre så har gelcoaten blivigt för tunn. har själv torrslipat hela båtar med 600 papper, för att sedan gå till finare och avslutat med polering, båtar som till synes först var redo för ny färg, blev som nya. men som sagt, det gäller att det finns tillräkligt med gelcoat.
-
Låter bra ! både det med epoxin och konjagaren =) Tack för dina svar, kan nog bli ett besök ner till er nån gång, håller på o fixar en våtblästerutrustning,, hehe Trevlig kväll nu / Mats
-
Tack igen ,, börjar bli tjatigt att tacka alla .. haha =) låter bra med epoxi som kan läggas då tempen inte är så hög, kan man göra det i tidigt skede alltså. blir ytan slät ? är mer van vid lamineringsepoxi som kräver högre temp, småbitar i ugn m.m. krävs det epoxigrund ? eller kan man ha en o samma som underlag för bottenfärgen ? går det att få tag i vit, om man nu inte vill ha bottenfärg ? hur tunt kan man spruta gelcoat ,, tänker att man kanske kan spä den så pass, och bygga upp många tunna lager med mindre risk för rinningar ? har mest erfarenheter vid sprutning av billacker alltså.. Tack än en gång för ditt stora intresse att svara på mina frågor / Mats
-
Hej Min erfarenhet är att inte gå ner så mycket i motor, sämsta för en båt är att vara undermotoriserad, som följd får du en motor som alltid får jobba för fullt, istället för en motor som kanske får jobba på tomgång , du får en bätre gång, lugnare och lägre varvtal, lägre soppaförbrukning, och du måste ju inte ligga på för fullt om du inte vill ligga o skumpa . men skulle du välja en liten motor skulle jag personligen kolla på 2t, mindre vibrationer vid höga varv. mindre och lättare. mvh Mats
-
Hej igen . Tack för många svar, kunskap om förarbete och efterarbete har jag hyfsad kunskap om, och att det är mycket jobb att slipa ner gelcoaten för att få ett fint resultat, men hur står sig färgen med tiden ? den lägger sig ju mer som ett lager ovenpå, gelcoaten blir väl mer ett med båten , om man nu också tänker sig värdet på båten, jag personligen drar ju ner värdet avsevärt om båten är lackad i stället för att ha fin gelcoat. Är det inte värt det merarbete som gelcoatering medför ? någon som har erfarenheter av att laga skador på lackade båtar ? nyansskiftningar ? m.m. Ny här, riktigt roligt med så många med olika erfarenheter och kunskaper. mvh Mats
-
Hej Tack för ditt svar, tror jag har varit o sneglat på din hemsida, om du nu har koppling till ditt nick här. ni har väl 3 olika sorters topplacker, vad är det stora skilnader mellan dessa ? Jag är införståd med slip och polerjobbet det bli med gelcoat, men har sett alltför många lackade båtar som med tiden tappar sin lyster i form att det blir blåsor i lacken av fukten under, krackeleringar, lacksläpp , min bestämda åsikt är ju att gelcoaten blir mer ett med båten, mer hållbar o lättare med lagningar, Rätta mig GÄRNA om jag har fel :-) blir det mindre slipjob med att spruta gelcoaten än att rolla / strycka ? hur tunt kan man spä med styren ? och när jag ändå har dig på tråden, hade tänkt epoxibehandla botten också, ni hade ju riktigt vettiga priser såg jag. kanske något tips där ? eller är det bara att köra på som vanligt MVH Mats
-
Hej, Tänkta få lite ny yta på min dino 24 , vill nog hellst ha ny gelcoat på men drar mig lite för det stora jobbet att få det perfect. Någon som har erfarenhet av att spruta förtunnad gelcoat ? går det att få den att flyta ut ? Eller ska man satsa på 2k lack ? typ Jotun / double coat / awlgrip / perfection ? Någon som har bra vetskap om detta här ? Håller dessa lacker i längden ? alltså inga förståsigpåare som har lackat EN båt och fått ett OK resultat . MVH Mats
-
Ja det sitter hydrauliska lyftare på 351w, dom är självjusterande. Men om du ändå haft av toppen fins det ju lite att pilla på om man vill och är intresserad.
-
Håller med Man8 Har dino 24 nr 001, alltså fortfarande gambler luckan över motorn. Går ruggigt bra i grov sjö, men samtidigt lätt o fint , ligger stadigt stilla.
-
Nja henrik.. Äkta 351 ? 351W kom före, 351C var ämnad som racemotor, en helt annan motor. Att 351w skulle vara ett uppborrat 289block stämmer inte heller, helt eget block där med, utformning som 289 och 302 men högre cylindrar längre slag, lika borr, större ramlager, vilket passar bättre för marint syfte då man inte strävar efter högvarvig motor. / Mats