Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025

boumst

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om boumst

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för alla åsikter. Låter som en båt värd att satsa på. Naturligtvis skiljer sig båtarna rejält åt, det är ju därför jag vill byta. Likheten ligger lite i det lilla behändiga formatet på båt och känslan av att vara nära sjön. Havsfidran ska inte underskattas som nöjesseglare (dock ej dikt bidevind). Med rätt balansering och trim är den snart uppe i sin maxfart och går oftast torr även i busig sjö. Valde den som familjebåt när barnen var små och jag skulle varmt rekommendera den som trygg förstabåt. Den har klarat allt från små trånga naturhamnar i skärgården till havsseglingar till Gotland och formatet gör att man vågar sig in på ställen man inte skulle våga sig med en större (dyrare) båt. Tyvärr finns det ju inte så jättemånga kvar i fint skick. Om någon har erfarenhet av späckhuggaren som familjeseglare, speciellt med tanke på ruffkomfort, så får ni gärna fortsätta skriva inlägg. Jag kommer fortsätta bevaka tråden i vinter.
  2. Hej! Efterlyser åsikter från de som har seglat Späckhuggare. Funderar på att byta min Havsfidra mot en sådan. Är mycket nöjd med Havsfidran på många sätt men när det kommer till att kryssa finns det mer att önska av den. Man vinner inte mycket på varje slag och den bromsas fort upp i vågorna. Skulle kanske vinna några grader på nya segel men känns som en dyr chansning. Den här semestern har jag haft ständig motvind och letar efter en liknande båt med bättre segelegenskaper och då har blicken fallit på den danska Späckhuggaren. Har dock inte lyckats hitta någon film eller foto som visar hur pass bra ståhöjd det är i båtarna. Vill ha en hyggligt välseglande och trygg familjebåt.
  3. Tack för alla synpunkter, detta forum är verkligen en otrolig källa att ösa ur när man försöker hitta svar på sina frågor. Kvalitet och startström verkar vara kärnan i problemet. Min diesel ska gå att starta med en vev som följde med båten. Då det var för trångt runt motorn kortade jag ned veven två cm men lyckades inte snurra igång den enligt motormanualens anvisningar. Antingen blev veven för kort eller också hade jag inte rätta knycken(begränsningar i min fysiska styrka tänker jag inte diskutera ; ) Hursomhelst lyckades jag spräcka en nagel mot motorfästet och gav upp.
  4. Tack för era synpunkter. Vill gärna höra lite mer om orsakerna till varför ett lite mindre batteri inte skulle kunna serva motorn. Och visst finns det plats att knöla ned batterier på andra ställen men med tanke på alla andra projekt jag har igång på båten tänkte jag göra det lite lätt för mig. Just nu har jag samlat batterier, kablar och skiljerelä i ett litet fack under durken i fören och det vill jag inte gärna organisera om. Känns bra att kunna placera lite vikt i fören, för när hela familjen sitter i sittbrunnen ser det ut som om båten går upp för planing. Tanken med ett litet batteri kom sig av att även jag hört hur lite starterna laddar ur en 75Ah-batteri och då borde väl ett hälften så stort batteri fungera, eller... Det negativa jag kan komma på själv är väl att många och djupa urladdningar sliter mer på batteriet. Ödmjuk av erfarenhet vet jag att det här med ström och spänningar sällan är så enkelt att förutse som man tänkt sig, så kom gärna med fler synpunkter.
  5. Hej fidraseglare! Är det någon mer än jag som har haft problem med det nedre roderbeslaget som sitter skruvat i bakkant på kölen? Mässingsbultarna som håller fast det har korroderat sönder i gängorna. Bultarna är försänkta och har tumgängor (3/8) vilket inte är lätt att få tag på i det metriska Sverige (tro mig, jag har försökt). Nu till min egentliga fråga: Är det någon av er som vet hur bultarna fäster inne i kölen? Om det är muttrar så kan det bli svårt att borra upp dem och gänga om (till M12) utan att de går sönder/lossnar, men om det är ett större metallstycke skulle det kunna vara en lösning. På min fidra är det svårt att se så långt bak i kölfacket och det känns inte heller realistiskt att komma åt att fästa nya muttrar från insidan. Är tacksam för alla synpunkter på problemet. Mvh Magnus
  6. Hej! Har en liten segelbåt med en 9hk inombordare (yanmar 1GM10). Har hittils startat på förbrukningsbatteriet då batteriskuffen är för liten för två normalstora fritidsbatterier. Skulle ändå vilja ha ett separat startbatteri av säkerhetsskäl. Jag kan få plats med ett mindre batteri av den typen som används till åkgräsklippare, och liknande (finns på biltema). De brukar vara mellan 20 och 30 Ah. Fungerar det att ladda två så olika battetrier med ett vanligt skiljerelä (skyllemarks standard). Och skulle det fungera att starta motorn på ett sådant batteri, den har alltid varit lättsstartad och hoppat igång på direkten. Om det någon gång skulle bli tätt mellan starterna går det ju att koppla till förbrukningsbatteriet som back up. Vore tacksam för svar från någon med lite mer batterikunskaper än jag...
  7. Tack för tipsen kring injicering och av däck och köl. Beskrivningen av slangarna och tratten känns som en bra metod så länge det inte är för varmt ute. Troligtvis håller blyet i kölen temperaturen nere en del också så att inte plasten tjocknar innan den är på plats. Har du någon uppfattning om hur mycket plast du fick hälla i? Jag är fortfarande lite osäker på hur mycket lös sand det är längre in i kölen men nu får det problemet vila till hösten. Vad gäller injiceringen i däcket verkar det som om du gått betydligt försiktigare tillväga än vad jag först tänkt. Jag hade tänkt mig en ett hål i varje ände av hålrummet och sedan spruta in tills det pyser ut i det andra. Jag tror jag ska göra en tunn testram med genomskinliga plastskivor på varje sida som jag sedan kan injisera mellan och se hur skummet fyller och pressar ut ytorna. Jag är lite orolig att inredningen som jag skruvat ur och målat om inte ska sluta tätt mot taket om det deformeras av skummet. Mvh Magnus
  8. Har kollat runt lite efter priser men Watski var den enda leverantören av lite tjockare beklädnad. Jag hittade billigare fabrikat av den tunnare sorten men på hemsidorna stod det inget om flamsäkert och anti-mögelbehandlat. Hursomhelst har jag en watskibutik i närheten och det känns skönt att kunna titta på lite provlappar innan jag beställer. Hur länge hade den söndervittrade skumisoleringen suttit uppe innan den trillade av sig själv? Tack för tipset om hemsidan, det fanns en del detaljer att lägga på minnet.
  9. Har köpt en båt som var målad invändigt men utan isolering. Tänkte nu beklä skrovet på insidan för att få mindre kondens. Efter att ha tittat på provbitar hos Watski står jag och väljer mellan en tre millimeter tjock skummatta eller en liknande matta med skumgummi påsvetsat på baksidan så att den blir ca 5mm. Har någon erfarenhet av dessa två sorter? Är det någon skillnad i isoleringsförmåga och montering av dessa två. Den tjockare var lite dyrare, men inte mycket. Är även tacksam för monteringstips. Mvh Magnus
  10. Tack för tipset om länken, informationen var ju både upplysande och nedstämmande. Jag håller på att renoverar båten inför säsongen och hade inte tänkt sjösätta förrän i början av juli, men frågan är om det hinner torka ur tills dess. Kanske bättre och vänta till hösten med att öppna upp och sedan laga och göra en ordentlig anti-osmosbehandling till nästa vår. Tommy! Hur bar du dig åt när du injiserade polyestern i kölen och hur blev resultatet? Jag läste även om hur du sprutade in fogskum i mellan däckslagren. Du lade skivor med sten på ovansidan för att inte få uppbuktningar. Men hur gick det med insidan? Jag har tänkt att följa ditt exempel men är orolig för att inredningen på insidan ska släppa eller få dålig passning mot undersidan på taket/däcket. Behövde du stämpa upp taket innan? Mvh Magnus
  11. Min havsfidra har nummer 286 och är byggd 1973. (Vi hade mailkontakt tidigare i vinteras.)
  12. boumst

    vatten i kölen

    Har nyligen köpt en havsfidra som stått på land i två år. När jag skulle laga en krossskada i kölens framkant och skalade bort trasig plast trillade det ut sand, troligen pulvriserad cement. Förvånade nog var den rejält våt. Skadan har nu stått öppen hela våren och är fortfarande mycket blöt. Vad har ni andra för erfarenheter av vatten i kölen. Hur länge kan det ta att torka ut så man kan plasta igen. Borde jag borra fler dräneringshål längs kölen? Någon sa till mig: Små båtar - små problem. Jag börjar undra...
  13. boumst

    vatten i kölen

    Har nyligen köpt en havsfidra som stått på land i två år. När jag skulle laga en krossskada i kölens framkant och skalade bort trasig plast trillade det ut sand, troligen pulvriserad cement. Förvånade nog var den rejält våt. Skadan har nu stått öppen hela våren och är fortfarande mycket blöt. Vad har ni andra för erfarenheter av vatten i kölen. Hur länge kan det ta att torka ut så man kan plasta igen. Borde jag borra fler dräneringshål längs kölen? Någon sa till mig: Små båtar - små problem. Jag börjar undra...
  14. Jag tror att jag bygger en isolerad box till sommaren och använder kylklampar så blir det kompressor senare. En båt går betydligt fortare och billigare att renovera i tanken än i verkligheten har jag märkt... Desssutom blir många lösningar bättre om de får ta lite tid att förverkliga. Kom också att tänka på att en toppmatad box nog spiller ut mindre kyla när man öppnar den än en med sidlucka och utdragslåda. Magnus
  15. Tack för tipset! Jag tittade på kylen och den hade nog passat perfekt. ringde även till erlandssons och hörde om priset. Förvånansvärt dyr för en så liten box. Troligtvis kommer jag att bygga en egen box för att komma undan lite biligare. Men jag kan ju alltid bygga en egen insats i samma format. Då utnyttjar jag ju dessutm utrymmet mer optimalt.
×
×
  • Skapa nytt...