-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm ELOtto
-
Placering
Kadett
-
Så här har jag gjort på mina båtar när jag tagit bort namn, dekaler och gamla snobblinjer. Varmluftpistol på låg hastighet inställd lägsta temperaturen, värmer svävande över ytan/klistermärket som jag förväntas ta bort inom 1 minut, det ska värmas så att man ser att dom lätt börjar släppa längs kanterna, sedan gäller det att hålla jämn temperatur så att man får med klistret från båten och slippa behöva använda lösningsmedel. man kan även "dutta" med klistermärket som man tagit bort i klistret som blir kvar samtidigt som man värmer lätt på ytan. för att bleka gulningarna som ev. bildats bakom klistermärket så har jag använt oxalsyra som jag sprejat på ett antal gånger och det bleker otroligt bra de gulningarna som finns på gelcoaten. Biltemas har en fälgrengöring som innehåller oxalsyra dock lite svag men den funkar också om man upprepar proceduren flera gånger. Efter det så våtslipar jag med 2000 och 4000 och sedan polera med fin rubbning och polish och vax. blir alltid osynligt. Lycka till!
-
De här har jag använt mig av för transport till Sverige, kör och hämtar båtar över hela europa. http://www.vandewetering.nl
-
... Vill ha vit kulör och har inte hittat någon annan färgtillverkare som har riktigt vit kulör på sin färg. Letar vidare!
-
Nopp, vill ha vit och sliter vidare för att hålla den så, Jag ska kontakta International och se om de har någon förklaring/tips på vad man kan göra eller om de rekommenderar någon annan färg närmast vattenlinjen?
-
Känns märkligt när man följer anvisningarna från tillverkaren och den "grön-blåa patinan" går att tvätta bort med högtryck på hösten. Båten isblästrades ren från bottenfärg och behandlades med 5 lager gelshield och har 4 lager med Trilux Hård och känns inte som om den är målad tunt. Det står i databladet från Internationall att "...Trilux Hard är också lämplig till vattenlinje..." Har en teori att kopparen i färgen reagerar med syret i luften närmast vattnet och oxiderar och bildar den gröna-blåa skiftningen, under vattenlinjen finns inget problem med detta...
-
Jag har Trilux Hård Vit bottenfärg på vår båt (ligger i Sundsvall) och undrar om någon har ett bra tips för hur man håller vattenlinjen vit under säsongen. Den har en förmåga att bli lite "blåaktig kring vattenlinjen ca 10cm. Det försvinner när man högtryckar på hösten vid upptagning. Det går såklart att gnugga/våtslipa med abralontrissa när man är vid någon strand men det borde finnas något "mirakelmedel" som gör det enklare när man tvättar båten och slippa behöva krypa runt i gummijollen var eviga gång för att få till en vit vattenlinje när man är i hamnen och tvättar. På hösten har jag tvättat med Toxal och högtyck och det blir kritvitt och helt rent men det funkar bäst om det får ligga och dra någon timme innan man spolar av botten.
-
Nu kan jag efter denna sommars båtåkande lämna rapport av hur isiteeken funkat och hållit sig på vår badbrygga... Trots några dagar med 33gr värme och stekande sol så har den inte varit varmare än teaken i sittbrunnen. Den tål nästan vad som helst och går att tvätta av med högtryckstvätt! Skulle man mot förmodan lyckas göra en skada så går det att slipa i "fibreriktningen" med ett grovt sandpapper. Jag gjorde några steg ner i båten av Isiteek på de bitar som jag fick över från badbryggan och materialet är helt halkfritt och lätt att skrubba rent om det blir fläckar på det. Kan rekommendera Isiteek.
-
Om det inte går att "bleka" tvätta bort fläckarna så kan du köpa vit vinylsprejfärg Auto-K har en bra sort... det brukar täcka fläckar bra och går att dimma ut så du inte får vit fläckiga dynor.
-
Nu efter några månaders "uppehåll" så var det dags för sista monteringen och tillverkningen av hörn mm... Jag tycker det är ett kanonmaterial att arbeta med och och det blir i mina ögon skitsnyggt och framför allt praktiskt på badbryggan när ungarna ska bada (halkfritt) och när man gör det lilla "skuttet" från bryggan och slipper halka på ett oljat teakdäck... Har limmat fast allt och ska foga då det torkat..
-
Teaken som låg där var nerfalsad i badbryggan ca6-7mm och jag vill upp till slät kant med plasten på Isiteeken, kan man lägga plexiskivan i samma lim/nåtmassa som till Isiteeken simson MSR CA SSKF SMP eller ska den plastas fast? Jag har ett vinyl strip golv som är 2,3mm och det skulle funka höjdmässigt men är inte säker på om materialet klarar att limmas med detta lim? Vill inte ha skiktning under Isiteeken.
-
Jag håller som bäst på att bygga mina isiteekpaneler till badbryggan då jag är trött på underhåll och inte gillar att teaken blir grå en bit in på sommaren. Vår teak nåtad fanerad teakplywood var rätt sliten så det var dags för byte så vi prover detta istället för teak. Materialet är lätt att arbeta med och det stämde grymt bra med kulören på teaken i båten i sittbrunnen mm och så stämde storleken väldigt bra på ribben med det som ligger i min båt 40mm ribb och 5mm nåt. Har provsmutsat ner det och det var bara att torka av med svamp och diskmedel... Återkommer när det börjar bli dags för montage, måste hitta ett lämpligt distansmaterial ca 2-3mm då Isiteeken är aningen tunnare än plywooden som låg där innan.
- 16 svar
-
- 1