Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

erikenkullen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om erikenkullen

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej, Våren 2009 importerade jag en Mercury 115 4takt -02 från USA. Skälen för mig var flera. Vi skulle byta ut en gammal 2taktare på vår dåvarande Flipper och 4takt var det givna alternativet. Utbudet här hemma på beg 4takt var (är?) minst sagt klent och de som fanns till salu hade enligt mitt tycke ett omotiverat högt pris. Priser inte så avlägsna nypriser. Jag hade dessutom aldrig köpt något större från USA tidigare vilket gjorde det här till ett kul projekt att ge sig in på. Utbudet i USA på beg utombordare var otroligt stort och trots att dollarn var mycket starkare då slog jag till. Jag valde ett fraktföretag som sydde ihop allt dörr-dörr dvs plockade upp motorn hos säljaren och hanterade hela frakten fram till en agent här i Stockholm där jag kunde hämta. Säkert kan det bli billigare om du syr ihop varje steg själv. Jag borrade aldrig i ce-frågan före köpet men när motorn dök upp visade den sig vara ce-märkt, antagligen från fabrik. Min gissning är att åtminstone de här aktuella motorerna tillverkades på samma lina oavsett vilken marknad de skulle till om det inte är någon marknad med särskilda krav eller dyl. Just Mercury från de här åren delade block och andra komponenter med Yamaha vilka i sin tur också såldes i Europa under samma period. Med andra ord fanns det säkert flera skäl till att försöka tillverka en produkt och skeppa dit efterfrågan var störst för stunden och inte ta fram olika för varje marknad om man inte var tvungen. Samma sak när jag tittade på att importera en Sea Ray för 3-4 år, då fick jag bekräftat från tillverkaren att båtarna tillverkades på samma lina oavett var de skulle säljas i världen. CE-märkningen var en option från fabrik men gjorde ingen skillnad på utförandet. Tullen var bara inblandad med pappersexercis, jag hämtade motorn direkt från fraktföretagets agent vilka fungerade som tullombud och lämnade bara ut motorn mot att jag kunde visa upp papper på betald tull. Ingen fråga kring ce-märkning eller inte. Hoppas ovan är till hjälp och lycka till med köpet. Tänk på att sjöfrakt, det billigaste frakalternativet, tar en stund så ska du haka på en ny motor till våren är det läge att börja jaga och försöka få till avslut inte alltför långt in på nyåret. Mvh Erik
  2. Kul Madonnalyx, grattis till en trevlig båt! Var du nere i Spanien och jagade båt eller hur hittade du just den här? Vill du också berätta hur du löste transporten hem så är jag säkert inte den enda som är tacksam. Jag kollar själv efter båt i England, mest Fairline och Princess men Sunseeker har flera trevliga modeller också. Mvh Erik
×
×
  • Skapa nytt...