Logad
Medlemmar-
Innehålls Antal
57 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Logad
-
Placering
Löjtnant
-
Se till att vara i Motala i god tid före 18:00 så ni hinner klarera för kanalen. Då ingår Motala gästhamn med faciliteter i kanalpriset. Kontoret är det lilla gula huset vid första vägbron intill gästhamnen. Man bör hinna till Roxen på en dag men lämpligast stannar man i Bergs gästhamn som ligger mellan första och andra slusstrappan i Berg. Alternativt i Norsholm men där får man då knalla en bit till faciliteterna. Det räcker med ett enda åskväder för att alla tidplaner ska haverera då de stänger vid sådant väder. Det var precis vad vi råkade ut för i somras då vi bara hade Berg kvar när åskan kom och det blev en extra övernattning.
-
Vad är det för mening med att skriva programvaror eller framställa kartor till plottrar om folk ändå bara kopierar det? Vad ska upphovsmannen köpa mat för? Eller kan man kopiera mat?
-
Själv har jag en strumpa. Visst blir det ett par extra moment när den ska ner och upp men det känns som en ganska billig försäkring mot dessa katastrofer. Dessutom kan jag skjuta upp skoten och stuva undan dem så de inte är i vägen.
-
Igår fick jag detta testat på allvar. Natten mot lördagen var det -5 och sjävattensidan hade isproppar som jag fick lösa upp med hjälp av en kupévärmare nedstoppad i stuven där Martecen sitter. När det inte längre krasade när jag klämde på slangarna flyttade jag värmaren så den kunde blåsa på motorn, en YSM12. Den startade direkt. Tydligen räcker det att luften den suger i sig är lite fesljummen. Kanske skulle skippa startgasen i framtiden.
-
Jag ligger mitt i Östergötland och Roxen är inte så lockande att segla i, annars skulle man kunna ligga i lite längre även här. Hamnen fryser dock lätt då den är utgrävd i leran bredvid Stångån och vattnet står still. Lite nervös just nu då Cumulusen står på land och termometern visar -5 och inte hunnit konservera och värmaren är paj. Vi lyfte 46 båtar igår. Varvet ligger en bit uppströms från hamnen och vi brukar köra dit båtarna strax innan tiden för våra lyft. Det såg lite komiskt ut när det blev förseningar i lyften och Stångån blev full av väntande båtar.
-
Idag var det andra och sista båtlyftet i klubben. Klart väder med stark sol och svag nordlig isig vind. Frosten låg vit på bryggor och däck vilket gjorde det lite vanskligt. Dieslar behövde övertygas lite för att hoppa igång. nu är det vinterhalvår.
-
Det låter som slitna kolvringar. Kompet blir dåligt och temperaturen blir inte hög nog förrän efter ett tag. Att den startade med kupévärmaren i närheten beror på att den sög i sig ganska varm luft vilket kan ha räckt för omedelbar tändning.
-
Jag känner igen det där på min egen snipa. Det går i princip inte att styra när man ligger back. Försöker jag göra det på min så viker sig rodret och teleflexen kuggar över vilket låter rätt illa. Bäst är att hålla rodret midskepps och köra halv back till man fått fart, därefter lägga i friläge och styra. Nu brukar jag inte göra så utan när jag lägger ut från min plats backar jag rakt och lägger sedan rodret dikt åt det håll jag vill och ger nästan full maskin fram medan jag har fart bakåt. Snipan vrider sig då nästan på stället.
-
I halshornet längst ner vid rullen ska det sitta ett schackel eller en skothake. Samma sak längst upp. Dra ner focken genom likrännan i förstagsprofilen, svirveln som fallet är fäst vid ska följa med ner. där är focken fäst med schackel eller skothake. Bara att lossa.
-
Det är den som beställer en besiktning som ska betala för den.
-
Vrid brusspärren (squelch) max moturs. Då ska det brusa rejält ur högtalaren. Vrid sedan brusspärren medurs, då ska bruset försvinna. Funkar inte detta är radion rätt död och då F55 är så pass billig är det bara ett bojsänke tyvärr.
-
MHFs undersökning är en av de sämsta jag läst på länge. Full av påståenden, spekulationer och märkliga antaganden. I och för sig inte så förvånande med en jävig organisation Jag tycker man ska vara nykter vid framförande av fartyg men jag tycker även att lagar ska stiftas på objektiv grund.
-
Byt 50 mot 59 så stämmer det. Det är riktigt att det mörkblåa betyder 0-3m. Att det står 2,4m i södra delen betyder bara att det just där mätts till 2,4m. Just där är det dessutom viktigt att veta farledens huvudriktning eftersom man ska hålla öster om den gröna pricken.
-
Alla har sådana här småfel i sina kort, även Sjöfartsverket själva. Samtliga friskriver sig dessutom från dem. Därmed kan man knappast begära en gratis rättning. Det bästa man kan göra är att rapportera felet. Jag har studerat området i fråga och skulle nog aldrig navigera den vägen efter plottern ens dagtid och överhuvudtaget inte gått där i mörker. Det är ingen farled.