Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

magnus27

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om magnus27

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Vi har en likadan garmin GPS XS721. Jag har märkt oftare att ON/OFF knappen in lyckas få igång GPSen. Ibland går det direkt, ibland tar det 2-5 gånger innan pipet kommer. När den väl är igång så har vi inga problem. Misstänker att knappen för oss börjar bli sliten. Magnus
  2. Hej, Min granne provade varvtalsräknare men där fås ingen motordata. Minns du hur du byggde om kabeln? Bifogar bild på 8pin adaptern. /Magnus
  3. Hej, Jag undrar om det är någon som lyckats installera en Easy Connect på en D4-260 från 2008 utan att ha Trip Computer för att få ut motordata, t.ex. förbrukning m.m. Jag provade att koppla upp den mot motorns 8-poliga kontakt som sitter på babordsida genom en Ydeg-04 8-pin adapter men det fungerade inte. Fick inte utan någon data alls då. Mvh Magnus
  4. Hej, Var ute i går en vända och problemet inträffade igen innan vi ska lägga till. Är i neutral och lägger in forward och motorn stannar. Vi har kollat vajern och byte i fjol aktuatorn. Motorn stannar inte lika ofta som förra sommaren men inträffar fortfarande. Undrar om det kan vara något annat, typ elfel, EVCn,... Mvh Magnus
  5. Hej alla, Nu har vi varit ute med båten två gånger och motorn gått bra utan någon åtgärd gjord. Har försökt reproducera men inte lyckats så problemet är intermitten, värsta skräcken eftersom man inte vet när det ska hända igen. Eftersom problemet hänt när vi använt bogpropellern trodde vi ett tag att det var spänningfall men verkar inte vara så. Vad jag märkt är att motorn stannar när vi går från back, neutral och sen stannat på framåt växeln. Mikael, motorn har EVC (inga microbrytare vad vi vet). Gillar din teori med feljusterat, men hade inte då problemet inträffat hela tiden eller oftare? Mvh Magnus
  6. Hej Mikael, Tack för den informationen. Jag ska genast kolla upp detta. Har du själv upplevt samma problem? Återkommer när jag vet mera. Mvh Magnus
  7. Hej Shas, Tack för ditt svar. Ska tänka på det du sa med säkerhetsfunktion. Just nu verkar det vara svårt, Volvo Penta vet ej själva vad det kan vara. Mvh Magnus
  8. Hej Har en båt med VP D4 260 hk. Motorn startar och kan ligga på tomgång utan problem, men när man ska backa eller gå frammåt dör motorn med en beep. Har inga problem att starta om motorn på nytt. Problemet uppkommer i hamnen när vi måste backa och sen gå frammåt då motorn dör. Är det någon som haft liknande problem och lyckats hitta en lösning? Vi trodde först det var ett spänningbortfall eftersom vi anväde bogpropellern samtidigt men den har nu ett eget batteri. Motorn kan starta igen utan problem. Mvh Magnus
  9. Hejsan! Har heller inga erfarneheter av denna båt men kör lillesystern 25C som vi är mycket nöjda med och duger perfekt för 2 pers. Jag tror att 370hk passar bäst. Det finns en motor på 315hk men den tror jag upplevs som seg. Båten väger ju ändå 5 ton. Starkare motor ökar inte farten nämnvärt utan höjer bara bränslekostanderna. Häckpropeller är att rekommendera och tror är standard på senare modellerna. Det jag kan tycka om båten när jag tittat på den på mässorna är att inredningen är lite mörk och sidodörrarna låga. Båten är annars perfekt lämpad för 4 personer. Dinetten går även att bädda för 2Eftersom det är kabin slipper du hålla på med kapell vilket jag tycker är ett stor plus. WA gör att det är mycket lätt att lägga till och vistas på båten. 32C modellen har även ett akterbord med soffa. Pris på en 32C 06-07 får du nog räkna med runt 2 milj skellu jag tro men kolla även runt på andra ställen, t ex Finland. Hör av dig om du har ngåra mer frågor. /Magnus
  10. Finns det inte VGA anslutning på GPSen eller är jag helt fel ute? Isf koppla in på vanlig dator skärm borde funka (eller?)
  11. Nu är problemet med motorn fixad. Orsaken var trasiga packning i motorn inte hade hållit tätt. Service killen förklarde att det kunde bero på dålig kvalite på bensinen. Åtgärd blir att köra med en stabilisator vätska på hösten innan båten tas upp på land. /Magnus
  12. I praktiken skall du tryck ner trimplanen på samma sida som vinden kommer från, dvs vind in från babord blir att du trycker ner trimplanen på babordsida. Trimplanen kompenserar på så sätt styrning och håller upp båten mot vinden. Till Christian: Om du inte skall använda trimplanen, se till att bladen är i högsta läget. Annars riskerar du att dra för mycket onödig bensin.
  13. Skulle titta närmare på Nimbus Familia båtarna. Finns några på blocket för strax över din prislapp.
  14. Hur ser priserna ut ner i Tyskland jämfört med Sverige?
  15. Har inga erfarenheter av 32C men kör 25C på sommrarna. Båten går mycket lugnt och fint. Med 260kh kommer vi upp i ca 30 knop. En stor fördel med båten är att man kan ta sig ur kabinen från styrbord, babord och akter vilket gör det smidigt att tex lägga till i hamn. Skarndäcken är lite smalan och dörarna på 32C är inte så höga vilket gör att man nästan får dra sig upp. Ute på däck färdas man väldigt säkert och man kan gå runt kabinen även i höga farter. Har haft lite svårt att få båten i plan med 25C i början men har nu lärt mig detta. Med lite hjälp av trimplanen fungerar det ok. Har tittat själv lite på 32C, bland annat på mässan. Kan tycka att kabinen är lite mörk pga av inredningen. Annars tror jag att den är en mycket bra bobåt för fyra. Finns två sep. sovrum och dinetten kan även bäddas. Om du gillar fart bör du nog ha starkaste motorvalet 440hk. 315hk kan bli lite segt tror jag. Har sett att man kan få med akterthrustor vilket jag tror är en bra idé. En annan sak med Aquador är den snygga designen. Eller hur?
×
×
  • Skapa nytt...