Karlman
Medlemmar-
Innehålls Antal
3 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Karlman
-
Placering
Landkrabba
-
Hej igen, alla! Oj oj! Kände att vi gled ifrån ämnet där för en stund, men nu verkar vi ha hittat tillbaka igen! Jonas; Japp, jag vet att Nimbus bygger och säljer 300 R med singel D6:a, och för att citera Akvavit så har jag faktiskt inte påstått något annat. Jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd och om jag uttryck mig oklart! Precis som Akvavit så fick jag uppfattningen att tråden handlade om dubbelinstallation i Nimbus 300R och inte singelinstallationen. Kring singelinstallationen finns väl inga frågetecken, eller? Jonas: Det sista du skrev där, om att det finns 1 båt i Tyskland med VW dubbelinstallation är faktiskt fel. De båtarna som byggts med VW:s dubbelmontage finns i Norge, enligt säker källa. Du skriver också att Nimbus inte levererar 300R med 2xVW i Sverige, och det kan jag inte heller gå med på. Om DU betalar vad Nimbus vill ha för en sådan båt, så spelar det ingen roll för Nimbus till vilket land som båten levereras. Det är jag säker på! Oavsett, så är det trevligt med ett ämne som väcker debatt! Hoppas verkligen att alla som engagerar sig klarar att hålla sig till ämnet, och håller rätt nivå på diskussionen. Har vi inte alla sett för många intressanta trådar som slutar med besserwisser och pajkastning? Salut!
-
Hej Jonas! Jag har väl ingen poäng direkt kanske. Bara intressant att spåna lite! Frågan rörde väl hur och varför Nimbus valde VW framför VP? Och jag tror att jag vet varför... Visst kan man få in 2st D6:or i en 300R rent geometriskt och storleksmässigt, men här blir istället vikten ett stort problem. En KAD300 väger torr med DP drev (DP-G) inklusive prop. 576 kg. En D6-310 väger torr med DP drev (DPH) inklusive prop. 750 kg (!). Skillnaden i vikt på dessa dubbelinstallationer är ungefär 348 kg. Effekt/viktförhållandet: KAD300 0,49 hk/kg (576x2=1152kg) (285x2=570hk) D6-310 0,40 hk/kg (750x2=1500kg) (310x2=620hk) En D4-260 väger torr med DP drev (DPH) inklusive prop. 660 kg. Där får vi ett ännu sämre effekt/viktförhållande, nämligen: D4-260 0,39hk/kg (660x2=1320kg) (260x2=520hk) D4-300 0,45hk/kg (660x2=1320kg) (300x2=600hk) Kikar man med samma ögon på VW så ser det ut såhär: VW:s maskin väger torr utan drev 325 kg. På Nimbus 300R i VW utförande monteras det drev av typen Merc. BRAVO III. Det väger torrt 67 kg. 325 67=392kg http://www.vw-m.de/index.php?id=447&L=1 http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/browse_detail3.cfm?productID=23366 VW 265-6 TDI 0,67hk/kg (392x2=784kg) (265x2=530hk) Marknaden bedömdes inte suga efter en 300R med dubbelinstallation av den gamla motorn (KAD 300) när den nya D-serien presenterats. Erättningsmotorn för KAD300 skulle då bli D6-310, som vägde på tok för mycket. Som tidigare nämnt var Nimbus sannolikt inte särskillt sugna på att rita och konstruera en helt ny motorbädd/balksystem för att i slutänden få ut mindre effekt i förhållande till vikt än tidigare, vilket i sin tur resulterar i sämre prestanda. Inte fräckt. Speciellt inte när R-serien marknadsförs som den sportiga grenen i produktlinjen. Cheerio!
-
Hej! Ny här på Maringuiden och tillhörande forum. Läste med stort intresse tråden. Man ska komma ihåg att när VP introducerade D4:an (2003), så hette den D4-210, där 210 står för vevaxeleffekten. I pressreleasen 030801 står att läsa: Technical data Engine model: D4-210 Crankshaft power: 210 hp at 3,500 rpm Maximum torque: 500 Nm at 2,000 rpm Configuration: Straight four-cylinder, with turbo and charge-air coolers Alternator: 115 A Cylinder volume: 3.7 liters Weight, excl. trans: 482 kg http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/our_company/press_releases/2003/NewsItemPage.htm?channelId=2951&ItemID=20705&sl=en-gb Föregångare var som tidigare nämnt KAD300. Vevaxeleffekt 285 hk. Technical Data Engine designation KAD300 (Aquamatic), KAMD300 (inboard version) Crankshaft power 285 hp/210 kW Propeller shaft power 272 hp/200 kW Drive/transmission Duoprop drive DP-G / (reverse gear) HS63AE Max. rpm 3,800 Cylinders 6 Displacement 3.6 liters Weight 576 kg with DP, 539 kg with HS63AE http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/our_company/press_releases/2001/NewsItemPage.htm?channelId=2953&ItemID=20574&sl=en-gb Nimbus byggde mycket riktigt 300 R med dubbla KAD300. När Volvo introducerade D4:an, som skulle agera uppföljare till KAD300, skulle man tvingas montera en dubbelinstallation med total lägre motoreffekt. Att konstruera om motorbäddar, balksystem etc. för att slutligen få ut mindre effekt (och således lägre toppfart) var sannolikt inte särskilt intressant. Marknaden bedömdes istället vilja ha mer mer mer! Mer motor! Mer kraft! Mer fart! Penta presenterade helt enkelt inget intressant, och Nimbus valde att leta efter bättre alternativ till denna installation. Valet föll på VW. Vad gäller VW 265-6 TDI, så är detta mycket riktigt en fordonsdiesel, som faktiskt kommer från Audi! Skepp O´ Hoj!