-
Innehålls Antal
1 485 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
13
Faderullan senast vann den dag 13 Mars 2023
Faderullan hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
718 ExpertOm Faderullan
-
Placering
Vice Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag skulle inte joxa med en så gammal bensinvärmare i båten. Hade en sån (BN4) i min 1971'a folkabuss på nittiotalet. En kall vinterdag på en längre resa slutade den värma. Jag stängde av den och försökte härda ut med bussens vanliga värme. Det gick sådär, folkabussens originalvärme är inte riktigt tillräckligt när det är -25 grader. Efter ett tag försökte jag starta värmaren igen. Inget hände på en stund men efter ett tag väcktes jag ur min frusna landsvägskoma av en jävla smäll! I backspegeln såg jag en halvmeterlång låga slå ut ur värmarens avgasrör. Några gubbar som jobbade vid en grävmaskin en bra bit bort vände sig om för att se vad som small. Jag stannade vid en busshållplats (pun intended) för att ta ur säkringen till värmaren. Senare efter lite rengöring och fix fick jag den att fungera igen men förtroendet för den var nog borta.
-
Du får ta saltströaren ur kabyssen och strö ut lite i kölsvinet varje gång du lämnar båten 😀😀
-
Varför är det omöjligt att ha elementen på ett dygn eller ett par dagar? Då behöver du oroa dig för resultatet.
- 12 svar
-
- 1
-
-
När jag byggde min båt började jag med en lågpris 46 lbs elmotor med fem hastigheter framåt och tre bakåt. Jag lade in två 100 Ah AGM batterier som laddades från en 100 W solpanel på mitt-toften. Det hela fungerade utmärkt förutom att hastighetsreglaget på motorn slutade fungera. Köpte ett nytt och klarade en säsong till. De där reglagen verkar inte klara långfärder på timtal på fullt fart, det slutade alltid med doften av bränd plast när reglaget smälte. Tröttnade på motorn och köpte en ny 62 lbs motor med elektroniskt steglöst hastighetsreglage. Den gav klara fördelar. Med steglös reglering kan man köra exakt på båtens skrovhastighet, fyra knop i det här fallet. Den gamla motorns högsta hastighet förbrukade lite onödigt mycket batteri och på den näst högsta sjönk hastigheten lite väl mycket. Följden var att när man körde på fullgas drog motorn 36 A och drog fram båten i 3,8 knop. Den nya motorn når 4 knop med bara 22 A. Det här gör att räckvidden blir mycket längre med den nya motorn. Drar man på för fullt drar den nästan 60 Ampere, farten ökar ändå bara med en knop. Räckvidden lider alltså men man har bra reserv om man möter motvind eller strömma vatten. I somras bytte jag de två blybatterierna mot ett 100 Ah litiumjonbatteri. I praktiken får man samma räckvidd med det här batteriet eftersom det går att köra ner till noll, något som inte rekommenderas med blybatterier, de mår bäst om man inte laddar ur dem mer än 50 %. I min normala marschfart kan jag alltså köra i drygt fyra timmar, något jag också provat. Bytet sänkte också båtens vikt med nästan 50 kg. Det här är en underbar båt att använda. Framfarten är behagligt tyst och solpanelen mäktar ladda batteriet till den grad att jag aldrig behövt låta en åktur vara ogjord.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Det har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet. Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket. Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.
- 64 svar
-
- 2
-
-
Kolla också att tändningens förställning rör sig som den skall i fördelaren. Om tändläget inte går tillbaka neutralläget när man varvar ner har man lite för tidig tändning för tomgång.
-
Det brukar finnas smörjnipplar till röret som fungerar både som gångjärn och genomgång för strykabelns rör. Ta en fettspruta och tryck in vattenfast fett så börjar motorn nog röra sig som den skall. Finns nipplar på den led som motorn vrider sig kring också, pressa fett där också, det hör till normala höstservicen. Om du inte använt de här nipplarna på några år så har fettet troligen torkat och då blir det svårt att få in fräscht fett, då är det bara att byta dem. Stången som fastnat finns att köpas som reservdel. Den kan man också lossa på och smörja när man servar motorn. Glöm gängstångslösningen, den funkar dåligt mot hakarna som skall låsa motorn och den käkar också upp hålen i gjutgodset med tiden.
-
Äldre Terhibåtar är gjorda i vanlig hederlig glasfiber. Det är lätt att se skillnaden på glasfiber och ABS. ABS-båtana är alltid skumfyllda, något som också är en bra ledtråd.
-
Här och var i Europa är det ju förbjudet med förbränningsmetoder i en del sjöar. Det kan man ju förstå om det är mycket trafik i känslig miljö. Att det skulle bli förbud i kustvatten vid havet är knappast troligt på länge än.
-
Om bensin inte läcker ut under motorkåpan när du håller blåsan hårdpumpad skulle jag gissa på bensinpumpens menbran.
-
Mekanismen som "tar tag" i den vågräta stången skall förhindra att motorn slår upp när man backar. Man kan flytta den mellan de olika hålen för att få olika trimlägen. Den borde finnas i rostfritt som reservdel. Som redan sagts, rengör, smörj och gymnastisera allt tills det rör sig som det skall.
-
Kan inte din motor men symptomen liknar på problem med det som i reservdelskatalogerna kallas "poppet valve", en ventil som styr kylningen. Att byta termostat är det kanske läge för på samma gång.
-
Melaminbelagd spånskiva (typ hyllplan) funkar utmärkt som form och har diskretare struktur än formplywood. Finns dessutom band som kan strykas fast på rundade ytor med strykjärn. Vanlig brun paketeringstejp verkar också klara att lamineras över.
-
B20 är en underbart enkel och lättskruvad motor. Men de nyaste tillverkades i mitten av sjuttiotalet och är därmed nästan femtio år gamla. Om det bara varit problem med kompressionen kunde en otät ventil orsaka problemet. Eftersom motorn också går varm är det åtminstone topplockspackningen. Eller så har rosten förstorat någon kylkanal så pass att det blir läckage. Men det är ju en lättskruvad motor så det är inte mycket jobb att få loss toppen för analys.
- 13 svar
-
- 1
-
-
Den värmenyper med andra ord. Dags för en ny impeller i vattenpumpen då. Med lite tur har motorn klarat sig men det finns risk för att den inte blir sig själv igen om den har kärvat fast många gånger. PS Du har väl rätt oljeblandning i bensinen?
- 12 svar
-
- 2
-