Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Faderullan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 481
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    13

Faderullan senast vann den dag 13 Mars 2023

Faderullan hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

716 Expert

1 följare

Om Faderullan

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det har varit mycket fokus på det elektriska nu. Att mäta och testa glödstiften är ju ändå rätt enkelt och rättframt. Om glödstiften fungerar och motorn inte går igång efter att ha kört startmotorn länge skulle jag sätta fokus på bränslesystemet. Dieselmotorer i någorlunda skick brukar starta även utan att glödstiften fungerar, åtminstone om det inte är minusgrader. De brukar börja "lova" efter en stunds envetna startförsök och slutligen börja hosta på en och två cylindrar för att sedan gå igång med tilltagande rökutveckling under startförsöket. Dieselmotorer som kräver långa stunder på startmotorn brukar ha luft i systemet eller något fel i bränslet, luft, vatten eller skräp. Byt bränslefiltret och byt till fräscht bränsle och lufta motorn enligt instruktionsboken. Om motorn startar efter luftning men blir svårstartad igen efter ett tag så slipper det in luft i bränslesystemet via någon läckande slang eller dålig packning i insprutningspumpen. Dåligt åtdragna filter kan också orsaka luftinsläpp.
  2. Kolla också att tändningens förställning rör sig som den skall i fördelaren. Om tändläget inte går tillbaka neutralläget när man varvar ner har man lite för tidig tändning för tomgång.
  3. Det brukar finnas smörjnipplar till röret som fungerar både som gångjärn och genomgång för strykabelns rör. Ta en fettspruta och tryck in vattenfast fett så börjar motorn nog röra sig som den skall. Finns nipplar på den led som motorn vrider sig kring också, pressa fett där också, det hör till normala höstservicen. Om du inte använt de här nipplarna på några år så har fettet troligen torkat och då blir det svårt att få in fräscht fett, då är det bara att byta dem. Stången som fastnat finns att köpas som reservdel. Den kan man också lossa på och smörja när man servar motorn. Glöm gängstångslösningen, den funkar dåligt mot hakarna som skall låsa motorn och den käkar också upp hålen i gjutgodset med tiden.
  4. Äldre Terhibåtar är gjorda i vanlig hederlig glasfiber. Det är lätt att se skillnaden på glasfiber och ABS. ABS-båtana är alltid skumfyllda, något som också är en bra ledtråd.
  5. Här och var i Europa är det ju förbjudet med förbränningsmetoder i en del sjöar. Det kan man ju förstå om det är mycket trafik i känslig miljö. Att det skulle bli förbud i kustvatten vid havet är knappast troligt på länge än.
  6. Om bensin inte läcker ut under motorkåpan när du håller blåsan hårdpumpad skulle jag gissa på bensinpumpens menbran.
  7. Mekanismen som "tar tag" i den vågräta stången skall förhindra att motorn slår upp när man backar. Man kan flytta den mellan de olika hålen för att få olika trimlägen. Den borde finnas i rostfritt som reservdel. Som redan sagts, rengör, smörj och gymnastisera allt tills det rör sig som det skall.
  8. Kan inte din motor men symptomen liknar på problem med det som i reservdelskatalogerna kallas "poppet valve", en ventil som styr kylningen. Att byta termostat är det kanske läge för på samma gång.
  9. Melaminbelagd spånskiva (typ hyllplan) funkar utmärkt som form och har diskretare struktur än formplywood. Finns dessutom band som kan strykas fast på rundade ytor med strykjärn. Vanlig brun paketeringstejp verkar också klara att lamineras över.
  10. B20 är en underbart enkel och lättskruvad motor. Men de nyaste tillverkades i mitten av sjuttiotalet och är därmed nästan femtio år gamla. Om det bara varit problem med kompressionen kunde en otät ventil orsaka problemet. Eftersom motorn också går varm är det åtminstone topplockspackningen. Eller så har rosten förstorat någon kylkanal så pass att det blir läckage. Men det är ju en lättskruvad motor så det är inte mycket jobb att få loss toppen för analys.
  11. Den värmenyper med andra ord. Dags för en ny impeller i vattenpumpen då. Med lite tur har motorn klarat sig men det finns risk för att den inte blir sig själv igen om den har kärvat fast många gånger. PS Du har väl rätt oljeblandning i bensinen?
  12. Förtydliga gärna; när motorn stannat, går den att dra runt eller tar det tvärstopp när du drar i snöret?
  13. År 1983 var jag nyutexaminerad elektriker. Min morbror hade varit utomlands och köpte med sig två 36 watts solpaneler och två regulatorer. Jag fick uppdraget att montera dem och dra kablar för belysning, en på hans sommarstuga, den andra på bastun som låg en bit bort på samma tomt. I början av 1990-talet drogs det el till morbrors sommarställe. Då plockade jag ner panelerna och regulatorerna och fick dem som en del av betalningen när jag drog ny "rikitg" el i stugan och bastun. Ena panelen lade jag upp på vår egen sommarstuga. Den andra sålde jag och monterade på köparens sommarstuga. Några år senare drogs "rikitg" el fram även till den här stugan och jag blev i processen åter ägare till samma panel. Ett år senare renoverade jag mitt eget hus och på den tiden var halogenspottar det som skulle sitta i alla tak. Eftersom spottarna var 12 Volt så monterade jag panelen på mitt hus och kopplade spotlightbelysningen till ett batteri som den gamla panelen laddade. Halogenspottarna är numera uppdaterade till LED men samma panel förser dem fortfarande med el. När taket är snötäckt får jag ladda batteriet med en laddare förstås. Panelerna är alltså över 40 år gamla och när jag testade den här hemma i nu i våras såg jag som mest 30 W. Den på sommarstugan fungerar fortfarande också helt normalt.
  14. Såga till en skiva formplywood från vattenlinjen uppåt och hela akterspegelns bredd. Bulta fast den med vangsbultar genom akterspegeln. Om det inte sitter en jätte motor på så håller det säkert en säsong på det viset. Vig nästa vinter åt att ta bort insidan av akterspegeln och förnya den ruttna plywooden.
  15. Det var du som började yra om epoxi.... Har du någon länk till en godkänd spärrfärg så vi får läsa lite i anvisningarna för den?
×
×
  • Skapa nytt...