Pettring
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Pettring
-
Placering
Kadett
-
Den bör ha en IAC - Idle Control Valve - så försök med den. Kostar ca 1500 skr för en orginal. Är mycket buzz på nätet just om den ventilen. Tar 10 minuter att byta. Kolla också att du har en bra och regelbunden gnista på alla stift - kan var någon sorts överledning(fukt) i fördelar locket - hade jag på min. Hade i det närmaste spökgnistor Ta ett dina gamla stift och lägg på limporna och kör startmotorn - det ska vara gnista med respekt. 900 skr för nytt fördelarlock med rotor. Allt ovan är förslitningsdelar så att byta detta kommer man få göra förr eller senarare iaf. //pettring
-
FYI Årsmodell 2002 280 timmar Startade inte efter tankning vid sjömack. Efter en del tips från kunniga meckar - som faktiskt hade fel - så visade det sig vara fördelarlocket som hade lämnat w/o. Gnistan var hyfsad m något var fel i fördelar locket. 950 skr för lock och rotor och nu startar den bättre än någonsin. Men jag passerade några andra delar innan root cause blev funnet; Start batteri - MPI motorerna ska vara känsliga för spänningsfall. Det var 5 år så det behövdes bytas iallafall. Idle control valve - motorn startade nästan - då skulle den vara en trolig orsak. Men får skylla mig själv - man ska byta ut tändelar som vilken förebyggande åtgärd som helst - dom har oxså ett bäst före datum. I mitt fall 11 år !! Men det avlöpte med en kostnad < 2500 skr och jag har lärt mig mer om hur MPI'n fungerar......alltid något...
-
Använde säcken till Bravo III(Duoprop). Gick hyfsat, fick tejpa lite precis vid utblåsen för skölden. sen måste den riggas så att du har glykolblandningen upp till trimcylindrarna. Man måste också tillse att säcken smiter tätt intill drevet, annars går det åt en j-la massa glykolblandning. Visst man återanvänder det som blir över men koncentrerad prop.glykol kostar en del. Och drevet måste vara nertrimmat/horisontalt annars går det inte att sätta på säcken. Då min vagn var lite för låg för att åstadkomma horisontal läge fick jag ställa mig över ett dike. Man lär sig alltid något nytt. .. Mitt lilla bidrag i denna säck fråga.
-
Har upptäckt att impellrar kan se bra ut men har tappat fjången. Dom två jag har bytt denna höst var permanent deformerade - fungerade i sjön men ej i säck/balja och då var glykolblandningen uppe över trimcylindrarna/underhuset. Således en kombination av dålig fjång o djup.
-
Monterey 248 LSC, mindre daycruiser som har fungerat u/a. En badbåt m övernattningsmöjligheter. Monterade trimplan och plotter sen var det bare å åk. Vinterns pul blir förmodligen att bygga om till slutet kylsystem - om det är värt det eller ej vet jag inte, men nåt måste man fixa med. Och importera ett sådan system från USA är förtillfället hyfsat billigt. Han som skötte importen av båten heter Björn ( Yacht Broker Sweden). En sak som man borde tänka på är att få med en bra båtvagn. Jag hade en hemma så det la jag aldrig ner något krut på men det har jag ångrat - vagnen var för vek. Och tillsist; det var roligt, lite nervöst och lärorikt - sämre vintrar har jag haft.
-
Hej alla glada, Funderar på att konvertera min 350 MPI m separat sjövattenpump(monterad på SB m serpentin rem) till slutet system. Monitor verkar ha ett bra system - ser enkelt ut på den instruktion som finns på deras hemsida. Är det någon som har erfarenhet från detta ??? Mvh Hyfsat händig
-
Jag importerade en båt i vintras - det var hur enkelt som helst. 1. Kollade runt på alla websidor och bestämde mig. 2. Kontaktade förmedlaren och prutade. 3. Skickade dit en Surveyor - han kontrollerade båten efter konstens alla regler. 4. Kontaktade en firma som kan detta med import. 5. 8 veckor senare var min båt hemma och precis i det skick jag förväntade mig. Till saken hör att jag hade bestämt mig för en annan båt tidigare men fick en inspektionrapport som var mindre rolig. Där förlorade jag 350$ på surveyorn. Men det var läropengar. Allt det ovan nämnda kan man läsa sig till på olika forum. Det som förvånar mig mest var att det avlöpte så friktionsfritt. Visst - en massa mejl blir det men det får man ta. Det viktigaste som jag lärde mig, tror jag, var att kunna dissa den första båten och gå vidare och hitta en båt i det skick som jag ville ha. Gör klart för förmedlaren att det ska vara en MVG båt och inget annat. Det lustiga är att jag har aldrig träffat någon av dom människor som var inblandade i detta. //
-
Borsta botten efter 3v stillaliggande är minst sagt lönande. Max fart innan 34 knop - lite badande med borste om ca 30 min. hepp - 42 knop på gps'n. Kommentarer är egentligen överflödiga !