-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm parolander
-
Placering
Kadett
-
Vet inte hur - men det går, har en bekant som säger sig ha gjort det. Googla lite så får du säkert reda på hur man gör. /Pär
-
Här kan du läsa mer om Nimbus 250 R: http://www.nimbusmaxicenter.com/docpdf/17.pdf Det är nästan svårt att tro på graferna över bränsleförbrukningen! När jag vuxit ur min Ryds 23 wa blir nästa båt en Nimbus 250 R. Lycka till, Pär
-
Hej Började själv från Norra Stavsudda, var ute en vecka. Det var toppen. http://www.stavsudda-handel.se/kajak.html Lycka till, Pär
-
Med Drev.se verktyg verkar de flesta få dit alu-spänn-ringen men inte jag. Till slut fick jag hjälp av en båtmekaniker som kom i gott mod. Han gick svärandes efter två deformerade spännringar... försökte med och utan specialverktyg. Han hade inte varit med om ngt liknande. I extrema fall verkar det som om bälgen är något, lite, lite för liten för spännringen - kanske det beror på aktuell temperatur, olika gjut-gods-tjocklek eller what ever. Vet bara att vissa inte haft några som helst problem och andra ett helvete. Som jag förstått har både företag och privatpersoner tillverkat specialverktyg (utöver det specialverktyg som drev.se säljer) för att lösa problemet. Problemet är egentligen att expandera kanten på bälgen för att spännringen ska glida på istället för att skjuta ut bälgen ur sitt spår. Hojta till om ni behöver tips, vet hur ?)/¤)(/& frustrerande det kan vara. Mvh, Pär
-
Hej Måste ju berätta hur det gick till slut. Efter en mycket intensiv båtvår med byte av bälgar och annat kul kan jag inte annat än vara nöjd. Vet egentligen inte vad det var som var fel; rengjorde drevet, byte stift, renoverade proppen och byte olja. Vid första provturen sköt hon fram i vattnet som en torped, varvade ur (nästan för mkt) närmare 5000 rpm (4350 i höstas) och toppade snabbt och lätt 38,6 knop (34 i höstas)på GPS´ n – nu med full tank. Hade säkert kunnat pressa och trimma in till över 40 knop men gav upp så fort jag kände att; nu fungerar allt som det ska! Antingen var det lite ditten och datten; skadan i propellern, det bevuxna drevet eller en allmän höstdepression. Eller så gick hon bara på 5 cylindrar. Efter jag bytt stift provade jag lite på kul hur motorn reagerade på att bli av med en cylinder. På tusen varv/min var det omöjlig att märka (höra eller känna på vibrationer) om den gick 5 eller 6 cylindrar. Drog jag ut ytterligare tändkabel, 4 av 6 cylindrar, kunde man kanske ana att den gick lite ojämnt. Skulle mycket väl kunna ha varit ett stift som gett upp, de har enligt serviceboken inte blivit bytta sedan 2004. Vad den än var, känns motorn underbar – båten med för den delen : ) Och inte drar den så fruktansvärt mycket soppa heller, som jag varit rädd för. Trevlig båtsommar, Pär
-
Nu sitter den på plats. Vi svarvade till en delrinkona som vi satte på specialverktyget, den hjälpte till att trycka isär bälgkanten. Tog max 15 sekunder att installera ringen, kändes nästan snopet hur lätt det gick. Ner i sjön! /Pär
-
Hej igen Jo, jag håller med, var bara lite uppgiven. Konstruktionen är bra när ringen sitter på plats, som vanligt handlar det om att ha rätt prylar. Misstaget man gör är att inte köpa dem, tar ju emot när det är något som ska göras var 5:e år. Hade en Mercruisermeck på besök idag som bytt åtskilliga bälgar i sitt liv, han kom med gott mod men även han gick bet. Han har aldrig varit med om något liknande. Både han och jag börjar undra om det är fel på bälgen!? Inser att specialverktyget inte hjälper att få på ringen rätt, bälgen måste expanderas som ni säger. Med specialverktyget blir det om än ännu svårare eftersom man inte ser vad som händer när man trycker på ringen. Innan jag bytte bälgarna tänkte jag... Man ska inte röra ngt som är tätt och fungerar. Min båtgranne har ett Volvo drev från 80-talet, bälgen aldrig bytt - såg faktiskt fin ut! Undrar ibland om man är lite väl ambitiös. Ja ja, det är inte ens maj, ingen brådska i sjön - skam den som ger sig. Man lär sig något nytt och det har faktiskt varit vackert väder alla tre dagar jag kämpat på. Kunde varit värre. : ) PÄR
-
Hej igen Köpte verktyget, satte mig ner efter jobbet idag och försökte. Timme efter timme gick, minst 30 försök. Det är fysiskt omöjligt att få in spännringen på plats. Börjar fundera på om det är kylan som gör det. Bälgen är hård som sjutton och lite för liten (i diameter). Hur man än gör tar verktyget tag i kanten på bälgen och så trycker man ut den ur spåret. Skulle bälgen ligga dikt ann mot huset skulle ringen kunna glida över bälgkanten och den skulle inte vara några problem att få på - då skulle det bara vara fråga om kraft. Det här är nog den minst servicevänliga konstruktionen jag sett under hela mitt liv! Hade det varit slangklämmor som på Gen I dreven hade jag hunnit byta fem set med bälgar på samma tid. Till slut hade jag slut på svordomar och gick hem. Nu är det snart bara Fredrics och min båt kvar på gräsmattan. Ingen sjösättning denna helg heller. : ( Nytt försök imorgon, PÄR
-
Hej Så här går det när man snålar in på verktyg och är ute i sista sekund ; ) Blir nog ingen sjösättning imorgon. Bytte bälgar idag på mitt Alpha gen II drev. Lite pilligt men allt gick som en dans tills den j**** spännringen (aluringen i drivaxelbälgen) skulle på plats, trodde jag skulle kunna trycka in den för hand eller med något som fanns till hands. Specialverktyget kostar ju ändå en femhundring. Men det gick ju självklart inte, sitter här med sargade, såriga och trötta händer och känner mig uppgiven. Kan jag har gjort fel? Bälgen kanske inte ska limmas (mellan hus-bälg) på den sida som spännringen sitter i? Kanske därför jag hade svårt att få på ringen ( att jag inte har specialverktyget). Någon som har erfarenhet av detta? Hur som helst blir det köp av specialverktyg på måndag... och missad sjösättning imorgon.. Tack, Pär Senast ändrad av parolander | 17 april 2010 | 19:15
-
Hej igen Ja, helt tom tank var det ju inte - en 15-20 % av 150 liter fanns väl kvar iallafall. Kollar igen efter vårservicen, har planerat att byta stiften då också! F**n vad lång vintern känns och den har ju knappt börjat. /Pär
-
I det här fallet kan jag skylla ifrån mig med gott samvete. Propellerskadan följde med köpet ; ) Såg inte så farligt ut när jag besiktiga båten innan köpet. Är en liten flisa som gått, bara några millimeter stor. Inga andra skador syns, ser inga deformationer eller sprickor. Lämnar in den på rep under vintern. /Pär
-
Hej igen Kanske kan pröva att lämna in propellern på reparation, de borde väl se om den blivit krökt? Angående beväxningen på drevet, bestod av decimeterlångt sjögräs - inga tulpaner. /Pär
-
Aha, tar ett tur ensam på våren med tom tank, nytvättat drev och nyservad båt så får vi se om den varvar ur bättre. Annars får det bli lite propellertrim : ) Tack för alla svar!
-
Den är inte så mycket mer korkad än min fråga ; ) Jo, jag är helt ny i båtvärlden. Så svaret är; Jo, jag har precis lärt mig drevtrim- och trimplan effekter. Båten var enligt mig bra trimmad vid testtillfället. Trimplanen var helt uppe och drevet trimmat för minimal yta i vattnet. Vill egentligen bara veta att allt står rätt till, några knop hit eller dit spelar ingen roll. Är mest rädd för att något ger ett onormalt stort motstånd med hör förbrukning som följd. Tycker det är konstigt att andra WA ägare får sina motorer att varva ut mer. Botten är ren och fin men drevet var full med beväxning. Har även en liten skada på propellern, en liten flisa på 3x2 mm som stuckit iväg. Inga andra deformationer vad jag kan se. Kan det räcka för ovanstående problem för att få så mycket större motstånd i vattnet? /Pär
-
Hej Fartälskare Läste i förgående inlägg att man ska ligga så nära det högsta rekommenderade varvtalet som möjligt för att få högsta fart. Har en Ryds 23 WA med Mercruiser 4,3MPI som ska hålla sig inom området 4400-4800 rpm. Har hört att andra 23 wa ägare kommer upp i knappa 40 knop medans jag endast kommer upp i 34 knop med 1 person, ren botten, ingen sjö, nästintill tom tank och medvind. I denna fart varvar motorn endast 4350 rpm. Motorn är så gott som oanvänd så jag tror inte att det är den som är problemet. Originalpropeller är monterat (alu 14,25 x 21). Är det lönt att börja prova ut annan propeller, gå ner i stigning för att få båten att gå fortare? Egentligen är det inte farten jag är ute efter. Vill bara att motorn ska ha rätt belastning och förbrukning. Speciellt som jag tänker lasta båten med 4 sportdykare med utrustning nästa säsong. Känns som den kommer få ännu svårare att nå det rekommenderade varvtalsområdet. Någon som har erfarhet av fintrimning av detta slag? Vad kan denna fartskillnad bero på mellan båtar av samma fabrikat och motor? Annan fråga. I bilbranschen är det ju rätt vanligt att köpa en mer effektiv CDI enhet (eller chiptrim som det kanske kallas), existerar inte detta i båtvärlden? Kanske bara effektivt på turbomatade motorer där trycket kan ändras med mjukvara?! Tack, Pär