Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

swebichon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om swebichon

  • Placering
    Kadett
  1. Det finns egoistiska idioter överallt i samhället, så även på sjön, men det försvarar inte att man själv beter sig som en nyrik ryss (ursäkta generaliseringen). Enligt mig är det enda rätta att vara trevlig och visa hänsyn, vi som gör detta är trots allt i klar majoritet. Om någon stör eller beter sig illa brukar jag alltid försöka hitta det komiska i situationen och därmed få ett skratt själv (vilket ju ska förlänga livet Om det pågår för länge eller stör min familj så ryter jag till men är då noga med att förklara varför. ifall inte det hjälper (har iofs bara hänt en gång) så har jag flyttat på mig. Då motparten inte är en rationell individ och därmed inte värd att dividera vidare med.
  2. Jag hade tänkt använda båten några år, men att riva upp durken och plocka bort skummet känns inte aktuellt. Har planerat att byta båt om sisådär 3-5 år och förhoppningsvis händer inget avgörande med skrovet innan dess. Förslaget med att montera en dyvika långt ner i aktern tycker jag verkar vara en bra kompromiss, sen när båten är upptagen får den stå ett par veckor med kraftig lutning så rinnner förhoppningsvis en del av vattnet ut. Senast ändrad av swebichon | 30 juli 2012 | 21:15
  3. Tack för snabba och bra svar! Skönt att det inte var något allvarligt. Båten är självlänsande, så det har nog sipprat ner lite vatten innanför skrovet. Hade ni brytt er om ifall det ligger några liter vatten där (är ju svårt att veta exakt hur mycket) ifall det varit er båt, eller hade ni bara slipat och spacklat igen?
  4. Jag just ärvt en cresent 465 med en Yamaha 20hk (båt och motor från början av 90-talet, typ 92 eller 93). Båten funkar finfint men det är finns 2 sprickor nere i sittbrunnen. Eftersom jag är en riktig landkrabba har jag svårt att värdera ifall sprickorna endast är kosmetiskt eller om det är något mer allvarligt. Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig baserat på bilderna. PS: Har sökt på forumet efter tidigare inlägg men inte hittat något liknande. DS
  5. >Tätningen mot oljan sitter längre ned under pumpen. Ser du olja så har tätningen gett upp och >måste bytas. Det är sant. Jag som är virrig :-S >Prova att vrida impellern moturs och sedan dra upp. Tack för tipset. Det ska jag prova.
  6. Okej, det låter rimligt. Då ska jag absolut byta impellern iaf. Förresten, kan man byta impellern utan att tömma växelhuset på olja? Eller kommer växelhusoljan att strömma ut när man drar ut drivaxeln då riggen lossas? Vill ju inte söla ner i onödan. Senast ändrad av swebichon | 08 november 2010 | 23:48
  7. Jag skulle till att byta impeller på min Yamaha 15hk -91 i helgen. Jag kom så långt som att ta bort riggen samt pumphuset vilket blottla impellern. Problemet var att jag inte fick loss impellern från drivaxeln. Jag har försökt bända med en mejsel men den rubbar sig inte. Några lösningsförslag? För övrigt kändes impellern väldigt bra. Mjuk och fin och inga tendenser till sprickor. Tror ni man vågar använda den en säsong till, eller är det byte som gäller? Jag använde följande guide när jag bytte: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo
  8. Flipp760: Sökfunktionen här på MG känner jag väl till och den har jag nyttjat flitigt. Dock har jag haft problem att hitta någon exakt beskrivning (typ som Heynes-böcker för bilar) för just min motor. Det handlar alltså inte bara om vinterkonservering utan även om t.ex. impeller och propellerbyte m.m. Det finns en del info här i forumet men den är ganska segmenterad och innehåller en hel del religös argumentation precis som Faderullan nämner Därav frågan. Dock har jag hittat följande bok från företaget Clymer som verkar klart intressant, och ifall någon går i liknande tankar så har de även böcker för andra märken, typ Evinrude, Mariner... Har beställt ett ex. från Amazon som var billigare: http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11011&section1_id=117&section2_id=308 Rolle85 och Faderullan, tack för era svar också. Wåhlstedts bok är inget jag går på. Rolle58: Mycket bra punkbeskrivning för övrigt, som uppskattas :-) Edit: Stavfel Senast ändrad av swebichon | 03 november 2010 | 16:07
  9. Nu har det gått 13 månader ;-) Verkligen ingen som har något tips på någon matnyttig båtbok?
  10. Någon som läst denna bok och som kan uttala sig om hur matnyttig den var? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918956460X Jag har precis köpt min första begagnade motorbåt (Ockelbo B14 med en 2-takts Yamaha 15hk) och skulle därför vilja ha en bra introduktion/gör-det-själv-guide, t.ex. för vinterkonservering/service. Vid första anblick verkar inte Wåhlstedts bok ta upp detta, så om någon av er sjöbusar har andra läs- eller länktips så tas de varmt emot mvh Martin
  11. Jag kollade precis på motorn igen och det finns ingen öppning där den ovala röda ringen är. Det som syns på bilden är bara lite lack som är bortskavd. Så frågan är nu ifall vattenintaget är de två hålen som jag först märkte ut med frågetecknet. Någon som vet, eller vågar sig på en gissning?
  12. Okej, tack för svaret! Kan jag alltså ta bort den vänstra skruven och sen sätta en spolmuff som kopplas till vattenslangen där och därefter starta motorn uppe på land? Eller måste jag få in vattnet genom vattenintaget (stora cirkeln på bilden)?
  13. Jag är lite osäker på var kylvattenintaget hämtas på min begagnade Yamaha 15hk från 1985. Jag har märkt ut två hål på bilden nedan. Propellern skymtas nere till vänster i bild. Är jag rätt på det, eller sitter intaget någon annanstans? Förresten, är det de två skruvarna som skymtas i bild som ska skruvas ur när jag ska tappa ur samt fylla i ny olja i vevhuset? Tacksam för all hjälp.
×
×
  • Skapa nytt...