-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Vivace
-
Placering
Kadett
-
http://www.facebook.com/group.php?gid=112481545924&ref=ts#!/group.php?gid=219436247582
-
Stod själv vid liknande val i höstas (efter att ha gallrat bort små DC-båtar) men valde till sist en Ryds 520 GTS. Inser att vindskyddet inte är lika bra som i en bowrider men den relativt stora rutan skyddar fyra centralt, med god komfort i fotöljer och soffa, sittande passagerare skapligt bra. Dåligt med stuv i den modellen men då jag ändå valde bort DC och bobåtsligan så gick jag på den båt jag tyckte gav bäst åkkomfort för fyra KOMBINERAT med den enkla användarvänlighet som den gav. Centralkonsolen gör den lätt att ta sig runt i båten och att komma åt brygga, bommar och allt annat då jag ofta kommer att åka ensam i den. Det hade blivit knöligare i en BR för att inte tala om i en DC. Öppna ytor gör den också praktisk vid fiske/vattensport. Vill du däremot ha körkapell så välj någon annan båt. Det finns visserligen som tillbehör men verkar vara en riktigt liten bubbla att krypa in i jämfört med tex 510 GTi. Några tankar från mig som inte behöver vara rätt för dig/andra beroende på prioriteringar men iaf...
-
Sonen och jag gjorde en campingtur i St Anna med gamla lillbåten jag mer eller mindre bodde i för 25 år sedan. Någon glömde dock tältet hemma så till kvällen så grillade vi i hemmahamn...
-
Denna finns för de som håller till i St:Anna, Östergötland. http://www.facebook.com/home.php#/group.php?v=wall&gid=108447753387 Fungerar inte direktlänken så sök efter gruppen Vi som ses i St:Anna!
-
Hej, Har tillgång till en bryggplats med 2.30m mellan bommarna som ligger ca 30-40 cm ovan vattenytan. Har varit inställd på en mindre DC typ Utter D55/Yamarin 59DC som ligger på 2.20m i bredd. Tänker att då kan man räkna av ca 15cm från relingslist till skrov vilket borde ge ca 25cm tillgodo att sikta in sig på samt att peta ned ett par platta fendertar. Var och tittade på en Uttern T55 igår (iofs ingen DC men, men...) och pratade just om min begränsning vad gäller båtbredd med tanke på bryggplats. Han sade då att 2.20 var inga som helst problem, på 2.30 får du ofta tom in en båt upp till 2.50 om man klär bommarna med typ matta eller liknande skumgummi-plattor. Har dissat ett antal båtar (DC-gänget på dryga 6m mfl) just pga av bredden men givetvis väckte detta funderingar hos mig som såg MÖJLIGHETER....!! Hmmm... Men, vad tror ni om detta resonemang? Givetvis så skiljer det från skrov till skrov men ni med egna båtar på 2.30 - 2.50 kanske har egna erfarenheter av vilken bombredd som krävs? Det måste ju fungera rent praktiskt utan att behöva fösa in båten mellan bommarna med hjälp av båtshake! Verkar aningen osmidigt i en DC.... En annan sak att fundera på, att använda fendertar vid bommar kan ju ha sisådär effekt då de gärna kan hoppa upp och lägga sig på bommen istället för mellan bom/båt men å andra sidan kan man kanske fästa dem på bommen så de håller position? Men om man skippar fendert och bara använder dämpmatta, finns det då risk för knäckskador på skrovet? (Båtplatsen ligger mycket skyddat på insidan av bryggan och endast svall från inkommande båtar får det att gunga) Många frågor och kanske svåra att besvara men all input mottages tacksamt!
-
Tack Johan. Stärker resonemanget om att ett huntratal timmar hit eller dit spelar mindre roll. Allmänt skick, service och liknande är mer avgörande.
-
Tack Nitro! Var väl ungefär som jag anade men det är skönt att få det bekräftat från mer erfarna båtåkare. Som sagt så är ju frågan mest hypotetisk men efter ett tidigare yrkesliv i bilbranchen så vet jag ju hur mycket det ändå skiljer i värdering på samma årsbil om den gått 1000 eller 2000 mil. Men man ska ju inte jämföra äpplen med päron.....
-
Hej, Ska köpa någon form av liten DC (typ Yamarin 59DC, Uttern 5500 med utombordare) och som många andra förstabåtsköpare så blir man ju bara alltmer förvirrad destå mer man läser på och lyssnar runt ang valet av 2 vs 4-takt, insprut osv... Men, det reder sig nog vartefter men det jag inte hittat någon direkt info om är hur man skall värdera gångtimmarna på en motor? (Jag förstår att HUR motorn har gått kan påverka värdet mer än antalet timmar men vilken säljare skriker glatt att jo för fasen vettu, allt eller inget - hela tiden! Växlat mellan tomgång eller maxvarv var 12 sekund med polarn i ett snöre bakom!!. Ingen så det kan man ju bara ana sig till hur den har levt sina timmar...) Så, om vi tittar på 59DC alt 5500 som är mellan 2-10 år gamla och det finns två exakt likadana objekt men där den ena står på 50 timmar och den andra på 200. Hur mycket skall det skilja i pris på dessa förutsatt att service är utförd enligt schema och båtarna i övrigt identiska? Tankar kring detta? Ska man bry sig överhuvudtaget? Frågan är ju nästan rent hypotetisk för det skiljer ju alltid på utrustning osv men den kanske är värd att ställa iaf?