joboo
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm joboo
-
Placering
Kadett
-
Neehhhejj, om man då oturlig nog blir utan ström förstås....då kanske man vill vara kompis ett tag iaf . Hejj hopp.
-
Hoj igen! Nej f-n det tänkte jag inte på...jag utgick från min situation och jag har båten i en insjö och där finns det dålig med landström i gästhamnarna och man ligger oftast i naturhamnar med kompisbåtar. Kan väl inte påstå att det är trångt med båtar . Men helt klar är det irriterande med ett surrande elverk, så jag får väl fråga kompisarna snällt om jag får ha elverket igång . Elverket är ju inkapslat och har en rejäl ljuddämpare så man kan väl hoppas att det inte väsnas allt för mycket...men men det kan vara nog så irriterande ändå. Så ska jag ta båten till Stockholms skärgård så får jag nog krypa till korset och sätta in en trafo. Japp så blir det Höj så länge
-
Hojja! Lycka till med båten Jemma. Själv håller jag på och putsar för fullt. Testade motorerna igår och de funkade utan problem, startade på ett kick. Nu har jag vänt ut o in på båten och......visst det finns att göra, men den är i det skick som Fredrik sa så för min del så fick jag det jag blev lovad. Åker över till USA på semester snart o då ska jag kolla båtar med egna ögon. Ska bli riktigt intressant och själv avgöra om det verkligen är så illa som alla vill påstå med Florida båtar. Jag ska frossa varje dag....... Det fanns en fråga på ladströms konvertering och min input i denna fråga är att om man har ett elverk installerat så ska man nog fortsätta köra på 110v, man är ju självförsörjande och inte i samma behov av landström. Jag kommer nog inte i ett första steg sätta in en trafo utan jag kör med elverket. För de som inte har elverk kan det nog vara idé och byta ut om grejerna är gamla som i mitt fall (1999). Hade gött o putsa på // Jocke
-
Medlem Boat4fun ger ialla fall vettiga frågeställningar som man självklart ta i beaktning när man ger sig in i dessa affärer. Det som påpekas i mitt fall att motorer inte är provkörda i Sverige betyder ju inte att de är testade innan affären blev av. Jag fick naturligtvis diagnostik gjorda på motorer så jag vet hur de mår vad gäller oljetryck, timmar mm. Sen är det så att man aldrig kan veta hur hårt åtgångna de är pga saltvatten. De kan vara sönderrostade invändigt utan att det syns utanpå, men det kan ju vara lika illa på en båt som köpts i Sverige också. Ingen skillnad anser jag. I min beräkning ligger att jag kan få byta ett block eller bockhorn mm pga rost angrepp, men ett Chev V-6 a block finns i överflöd och är inte dyrt och reservdelar likaså. Motorerna är helt standard...inga konstigheter MAO. Värre hade det varit om det suttit en diesel i, DÅ blir det dyrt. Men absolut, ingen affär är väl stensäker och som Rexco säger så är det att rekomendera att åka över och titta på det objekt som är intressant, så man ser med egna ögon. Sen får man väl hoppas att den som tänkt köpa en båt och åker över för att inspektera verkligen kan göra en riktig besiktning av båten. Annars är det bäst att kalla in en riktig besiktningsman så man får ett dokument på skicket. Sen tycker jag att diskussionen i denna tråd tagit en tråkig väg med personer som egentligen bara lägger kommentarer för att djävlas. Det gick så långt att det var någon som skapade ett alias i detta forum för att bara testa av eller idiotförklara mig genom att skicka ett meddelande till mig med en del suspekta frågor, rätt tråkigt faktiskt att det finns människor som verkligen lägger ner tid på att försöka djävlas så mycket som möjligt och sen slippa stå till svars för det man gör. Ja ja life is not meant to be easy Det är tydligen sånt man får tåla när man skriver på allmäna forum...antar jag. Lycka till med båt ägandet, vare sig det är Svenskt eller Amerikanskt......o jag hänger på om det är någon som drar ihop en träff för jänkarbåtar. H// Jocke Senast ändrad av joboo | 14 april 2010 | 08:57
-
Finns en tråd där du kan få rätt mycket info...sen är det upp till dig att tolka. Lycka till http://www.maringuiden.se/forum/;thread=6528
-
Ååååhej för jantelagen.....ingen ska inbilla MIG att köpa importerad båt från USA är en bra affär. Båtarna är alltid av sämre kvalité än skandinaviska ja till och med europeiska och säljarna är allt som oftast oseriösa. Passa er..... Äh va f-a-n ska det alltid vara så här att det finns tråkiga kommentarer till de som försöker vara ärliga. Om det är någon som tvivlar på mig som person i detta forum så får ni gå in på min sjöbod och titta på min profil, jag är på riktigt och maila mig så får ni se. CE märkning debatteras flitigt och vad gäller CE märkning på båtar från USA så är det bara drivlina som kan CE märkas. Men hur det än är med CE så är det bara spel för gallerierna. Så här funkar det, köper jag en båt som är CE märkt från tillverkare och jag sen får för mig att dra lite extra el, som tex ström matning till GPS eller dyligt. Båten får sen en elbrand i el installationen....vem bär då ansvaret och kan man se vart branden började, när allt i princip är borta? Vad jag menar är att så fort du gör något åverkan på båten så åsidosätts CE märkningen....inget värde med andra ord. Tror inte det finns en enda båt som inte ägaren pillat på. Så då till CE märkta båtar från USA och vem som bär ansvaret. Visst du som importör anvarar för båten och visst ska båten vara CE märkt, men hur ska man vid en ev tvist kunna bevisa att CE märkningen på en båt som har ex antal år på nacken efter import verkligen inte har ändrat sedan dokumentationen?? Försäkringbolagen skiter i det och eftersom det är de som får betala ut för skadan så har CE märkningen inget värde i sig. Så ni som har en fin ny båt som är CE märkt.....gör ingen åverkan på båten för då är den inte orginal från tillverkaren och då gäller inte CE märkningen.
-
Nu är båten hemma. Hämtade det i måndags och har nu spenderat veckan o helgen till att gå igenom båten. Visst finns det saker att göra, men det är än så länge mycket mindre än väntat. Båten är en Doral 300 sc -99 så den har några år på nacken men ändå rätt välhållen. Jag är mer än nöjd än så länge, det jag inte kan testa än är ju motorer. Men kollar man i motor rummet så ser man att allt är i orört skick så den är inte i uppmålad för att dölja rost mm. Olja i motorer ser fint ut och ser att filter mm är bytt. I alla fall så kan jag rekomendera Boats International med Fredrik i spetsen. Han håller vad han lovar och letar fram just det objekt man söker. Som jag sa tidigare så hade jag begränsad budget och har inget mot att renovera småsaker för att få en lite nyare båt. Nu har jag fått exakt det jag begärt....så all heder till Fredrik. Båten fanns på blocket en stund och den finns fortfarande kvar på Boats hemsida. Här är länken från Boats sida. Jag ska fylla på med egna kort sen. www.boatexport.com/doral För er som nu funderar på detta med import från USA så kan jag med min erfarenhet från detta bara säga att: GÖR DET. Men var noga med kraven och förväntat skick. Till dig som klagar på att tråden är 7 år gammal kan man väl säga att rubriken är tydlig och detta ämne alltid är aktuell, samtidigt som man då inte behöver frenetiskt leta efter en massa trådar för att få reda på erfarenheterna i detta ämne. H // Jocke
-
Nu har jag fått bekräftat från Wallenius rederi att min båt är lastad och ankomst GTB mitten mars.......skit kul när man tittar ut och ser vädret, minus 20 och 50 cm snö. Man kunde ju valt vilket annat år som helst, utom 2010 som går till historien som den kallaste och snörikaste året sen....vet inte när.
-
Har precis lagt handpenning på båt som Boats International letat upp åt mig. Det ska säga att min lite krånliga spec och låga budget har Boats International lyckats fått fram en båt som är bra mycket nyare än vad jag trott. Massor med bilder har jag fått och mycket väl mottagen av Fredrik och Susanne. Innan de ens fått bekräftad handpenning så har jag fått båtavgång från USA och ankomst till GTB. Ser fram mot att hämta båten Jag är inte ett dugg orolig för skicket. Jag kan återkomma i ärendet om det är någon som är intresserad.
-
Inget sätt är mer rätt än det andra.....själv har jag alltid bara plockat ur termostaten och kört igenom glykolblandning till det kommit ur drevet igen. Men i alla fall så är det någon som tänkt på miljön och med ett enkelt sätt så spar man pengar och miljö. kolla länken. http://www.blocket.se/gavleborg/MiljoSmart_MotorKonservering_for_Inombordare_22680548.htm?ca=6&w=3