Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

tompen105

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tompen105

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Någon som vet var jag hittar 12V minus/jordplint i elcentralen i en Sundancer? Det finns två öppna plintar i centralen. Om jag summrar mellan dessa har jag kontakt, och jag summrar mellan stereons hölje (12V) och plintarna så har jag kontakt. Dock så går en kabel bland annat från en av dessa plintar till ett instrument i 110VAC-delen av panelen vilket gör att jag blir osäker. Jag kan ju få ut 12V genom att jorda mot dessa plintar, men jag är rädd för att göra fel så att det blir knas när jag ansluter landström sedan. Kan det verkligen vara någon typ av gemensam jord mellan 12V/110VAC, 110V-systemet är ju dessutom växelström? Bifogar en bild där man, om än dåligt, ser de bägge plintarna. En till höger med svarta kablar, och en upptill.
  2. Hej, Jag har två batterier och en brytare med lägena 1/2/0/all i min Sea Ray 260 Sundancer från 2002. Helt orört original enligt min uppfattning. Är det någon som vet om det är någon skillnad på lägena 1 och 2 på denna båt annat än att respektive batteri belastas? Dvs är ett batteri kopplat till start och ett till förbrukning på något sätt eller kan jag exempelvis starta båten på batteri 2 om batteri 1 är helt slut? Tacksam för svar...
  3. Är nu efter båtbyte och diverse testande och funderande nybliven och nöjd ägare till en Sea Ray 260 Sundancer -02. Det första projektet blir att montera en värmare i båten, ex en Wallas 1300 (båten har bensinmotor och ingen originalmonterad AC/värme). Frågan är bara var i båten jag ska placera värmaren? Någon som har en sådan båt med värmare eller har monterat en? Hur viktigt är det med flera utblås, bl.a i midcabin, för att få någon värme där, eller funkar det att bara sätta själva värmaren inne i ruffen utan slangdragning runt om i båten? Alla råd runt detta värmarprojekt mottages tacksamt.
  4. Jag inser att det nog bara är att gilla läget och framförallt vänja/lära sig båten om man ska ha den här typen. Jag har utöver ett par Flipprar och en Nimbus 21 :a (relativt liten skrovvinkel) även haft en Draco och en Windy som definitivt var v-bottnade så jag har vana vid det. Men detta lite mer högbyggda och smala koncept beter sig annorlunda anser jag. Tack för feedback.
  5. Ok, tack för råden. Den största negativa egenskapen som jag märkte med 260:n var att den hade en tendens att lägga sig oberäkneligt på ena sidan i sidsjö/sned sjö. Att den lutar kraftig i girar hör väl till modellen. Går det att undvika att den lägger sig genom att trimma drevet rätt? (det är ju svårt att parera med trimplanen inför vågor från en mötande båt exempelvis, dock självklart vid sidvind på en fjärd) I övrigt får jag testa fler modeller som ni föreslagit.
  6. Hej, Är i båtbytartagen och har riktat in mig på en amerikansk midcabinare av nyare slag, ex. Sea Ray 260 Sundancer runt -00. Tanken är att få en hyffsat fräsch båt med fyra riktiga kojplatser för typ 350'. Efter att ha provkört denna, och någon, till har jag dock blivit tveksam. Båtarna är ju rätt höga och smala (2,59 för att kunna trailas verkar vara stenhård regel för alla dessa jänkare) och jag tycker att de känns vingliga i sjön och rent av instabila i sidled. Dessutom går de lite på rumpan vilket jag inte heller gillar. Jag inser att det är en träningssak med trim och så, men jag vill ha en snäll lättkörd båt som fler än jag i familjen kan ratta. Andra nordiska v-bottenbåtar jag haft har inte haft dessa utpräglade egenskaper. Frågan är, ska jag skrota tanken på den här typen av båt? Den kanske helt enkelt inte passar mig? Eller har jag kännt helt fel när jag kört, alternativt provat fel modeller? Tips i så fall? Tacksam för råd.. / Tompen
  7. Hej, inga svar alls, men för andra så, lösningen på detta låg i att byta det 25år gamla instrumentet till ett nytt. Nu ligger den stadigt på tomgång och visar rätt (1000rpm mindre) på höga varv. Hur det blivit så och om/hur det hade med bytet av tändsystemet att göra är oklart.. / Tompen
  8. Hej, lösningen var en kombination av flera saker, som jag skrivit om i mina andra trådar oxå. Ny styrkabel (höljet var sprucket, ny bussning i skölden, och nya och ordentligt spända remmar (inte bara servoremmen utan även generatorremmen som i sin tur driver servoremmen) / Tompen
  9. Ny styrkabel (höljet var sprucket) samt byte av styrbussning i skölden gjorde susen! / Tompen
  10. Inget vidare tryck på svaren här... men hursomhelst så har jag löst problemet. Det var det löjliga felet att generatorremmen, dvs den rem som driver vattenpunpen som i sin tur driver servoremmen, slirade. Jag har givetvis bytt och kollat servoremmen noga, men det var alltså den andra remmen som slirade när man belastade servon vilket gav detta konstiga fenomen. Varför det bara gav symptom åt ena hållet får någon mer servokunnig än jag svara på... / Tompen Senast ändrad av tompen105 | 11 juni 2010 | 22:19
  11. Missade att lägga till att installationen är en VPAQ200D/290 -85 om det hjälper någon.. / T
  12. Hej, Jag monterade Ignitor brytarlöst tändsystem i våras och efter det har varvräknaren blivit hoppig på låga varv och visar alldeles för mycket på höga varv. Jag antar att detta har ett samband, men vad kan det bero på? Vad göra åt det? Installationen är en VPAQ200D/290 -85. Mvh/Tompen
  13. Hej, Efter att ha haft loss styrarmen och därmed även powertrimgivaren så har mitt instrument slutat visa drevvinkeln. Det visar plötsligt efter återmontering bara 88 eller halva dessa siffror, underdelarna. Vad kan ha hänt och hur åtgärdar jag detta? Jag lossade endast givaren och la den åt sidan, jag har inte rört kablage eller kontakter. Installationen är en VPAQ200D/290 -85. Mvh/Tompen
  14. Hej, Jag har tidigare skrivit om min glappa och tröga styrning här. Problemet är till stora delar löst då styrkabeln var helt slut med gistet/sprucket hölje men nu är bytt. Dock kvarstår ett fel på servon. Varje gång jag styr åt styrbord så tar det emot första biten, oavsett roderläge. Felet är inte mekaniskt i styrkabel el. sköld, det vet jag nu. Utan det är som att det tar en stund innan servoverkan kommer åt det hållet. Trots ny och spänd rem märker jag även att servon får kämpa (remmen tjuter) när jag svänger styrbord. Det måste vara något med servon eller hydraliken, men jag har dåliga kunskaper om hur det funkar. Någon som kan hjälpa? Mvh/Tompen
×
×
  • Skapa nytt...