Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Joelidalen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Joelidalen

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 17 tums stigning, i liknande diameter som min nuvarande propp låter rimligt i min ovetande värld. Svårt att utgå från testet ovan, annan motor med annan utväxling etc. Har mailat Propellertrim för tips och råd. Väntar på svar. Om någon här på forumet sitter inne med lite kunskap kring detta får hen gärna dela med sig av sin kunskap till mig och andra ovetandes
  2. Tack för era svar Lofhenrik och Freez m.fl! 4-bladig verkar vara det jag är ute efter. Min nuvarande propeller är som sagt 14x21 och varvar max ca 5000-5100 rpm. Jag har läst någonstans att 1 tum innebär en varvtalsförändring på ca 200-300 rpm, korrekt? Om jag då vill ligga på den övre halvan av rekommenderad maxvarv (uppemot 6000), ska jag då gå ned 3 tum i stigning, samt ytterligare en tum för att kompensera för det extra bladet. .? Isf hamnar jag på 17 tums stigning. Tänker jag helt fel här? Tacksam för ert engagemang.
  3. Tack för tipset, jag ska kontakta dessa. Av nyfikenhet, vad har du för typ av båt/motor som du bytte från stigning 21 till 17? Hur blev resultatet? Jag är ny på området, därav alla frågor. Mvh Joel
  4. Ja, min 14x21 propeller är för stor. Tips på ny, mindre, samt fyrbladig aluminiumpropeller önskas. Ekipaget i länkad tråd skiljer sig ganska mkt från mitt ekipage. Mvh Joel
  5. Hittade ett litet testresultat från -94 med Yamaha 115 2T av Praktiskt Båtägande. Intressant enligt detta test är att ekonomiskt fart ligger runt 26 knop, som jag inte ens når upp till med nuvarande propeller.
  6. Hej. Ber om ursäkt på förhand om ytterligare en tråd i denna fråga.. Hittar dock ingen vettig svar bland tidigare trådar. Jag är alltså ute efter en ny/bättre propeller, främst 4-bladig alu. Förutsättningar: Uttern 6200 CC -96, med Suzuki df115 -03, ca 400 timmar. Nuvarande propeller (original..?) 3x14x21 i perfekt skick. Ekipage nytt för mig sedan i slutet av förra säsongen. Varvar max ca 5000-5100 rpm med lätt last och en person ombord. Vid ca 5000-5100/max rpm ca 25 knop. ca 4200 ca 21-22 knop. ca 4000 ca 20 knop. Under 20 knop börjar aktern gräva ned sig, jag brukar ligga på ca 4200 rpm. Ca 2000 rpm 5-6 knop. Motorn uttiltad max utan att den kaviterar. Gångläget som bäst/snabbast i detta läge. Tiltar jag ut ytterligare så motorn suger luft varvar den upp till ca 5600-5700 rpm. Rekommenderat maxvarv på denna motor googlar jag fram till 5000-6000 rpm, någon som kan bekräfta detta? Hittade ett gammalt test på likadan båt, med 115 hk Yamaha 2-T, där toppfart anges till ca 32-33 knop. Båten kommer upp i planing fort. Motorn går i övrigt bra. Liknande siffror förra året, men då misstänkte jag påväxtning på skrovet. Skrovet är i slätt/bra skick, bottenfärg nymålad denna vår, ej vatten mellan skroven etc. Jag är inte ute efter högsta möjliga fart, däremot god bränsleekonomi vid marschfart (20-25 knop), i låga varv. Läst en del om 4-bladiga propellrar, då dessa verkar ha de egenskaper jag är ute efter. Även mindre slingrande i lågfart ser jag som ett stort plus, då jag har en transportsträcka utanför min hemmahamn i 5 knops-begränsning. Min lokala marina föreslog Solas Amita 4, då dom hade många nöjda kunder som köpt dessa. Dessa ligger i min prisklass, och jag kan antagligen få bytesrätt efter test. Någon med erfarenhet av dessa propellrar? Tips på storlek/stigning? Just Solas Amita 4 verkar finnas i storleken 13.75´ och stigning 15/17/19/21´ Tack på förhand.
  7. Tack för ett snabbt svar Peter_K. Anledningen till oljan var att ett par partier var lite flammig, detta brukar oljan dölja/ta bort bättre än fernissan enligt min erfarenhet. Så tolkar jag dig rätt att antingen låta oljan härda ett par veckor, eller torka med massor av T-röd och fernissa tex imorgon..? Mvh Joel
  8. Som rubriken lyder. I förrgår slipade jag av bordet (teakplywood, ej tidigare lackad/fernissad), torkade av rejält med T-röd. Lät torka. Igår oljade jag in det med kokt linolja (outspädd), lät det hela torka in ett par timmar innan jag torkade av överflödet. Det ser till synes torrt och fint ut idag. Fråga 1, kan jag torka av med T-röd eller aceton nu på dagen, och lägga första lagret fernissa (Shooner högblank) ikväll? eller kräver oljan längre tork-/härdningstid? Fråga 2, kan jag lägga samtliga lager (ca 3-5 högblank, 1-2 matt Goldspar) outblandade? Jag vill ogärna blanda i lacknafta eller terpentin eller liknande då det är ett matbord. Bordet är till en mindre motorbåt, placerad under kapell. Tacksam för tips/erfarenheter. Mvh Joel
  9. Tack för era svar. Bra poäng Thomas-1 ang tillgängligheten under/bakom hon. Lyckligtvis har jag inget jag behöver tillgång till i detta utrymme. Jag gör ett försök med våtrumssilikon. Dessa brukar ju även finnas transparenta, utifall det läcker ut utanför kanten på hon på bänkskivan (av teakfanér). Jag ställer en vattendunk eller liknande på hon under härdningen. Kanske att jag kommer åt underifrån och kan lägga ytterligare en sträng silikon just i det lilla mellanrum mellan ho/kant på bänkskivan. Återkommer med resultat. Mvh Joel
  10. Tack för era svar. Jag ska fundera ett varv till hur jag ska göra. Oljan skulle inte vara av estetiska skäl, utan främst att skydda träet denna säsong, då fanéret har börjat spricka på ett par ställen. Återkommer med resultat om jag bestämmer mig för olja. Om någon har oljat sin inredning får man gärna beskriva för/nackdelarna samt vilken produkt som användes. Trevlig kväll. /Joel
  11. Köpte en diskho från Hjertmans https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/diskhoar-tvattstall/diskho-rostfri som passade bra i hålet efter orginal plastho. Grejen är.. Hur tusan fäster man jag hon i bänkskivan? Det finns inga insvetsade bultar undertill och inte ingick det några monteringsdetaljer. Den enda anläggningsytan neråt bänkskivan är tjockleken på plåten, ca 0,5 mm. Jag har svårt att se att det kommer fästa tillfredsställande med endast tex Sika mot bänkskivan, jag vill ju gärna ha något som pressat hon nedåt mot skivan..? Funderar jag ett varv till skulle jag kunna limma/plasta en list på utsidan av hon i lämpligt höjd, och med hjälp av lämpliga lister (har tillgång till plåtverkstad/rostfri plåt) och pressa hon nedåt med hjälp av bänkskivans undersida. Känns spontant inte så hållbart över en lång tid, kanske går jag över ån efter vatten? Någon annan som stött på denna problematik, och hur löste ni det? Båten är en Uttern 6200 -96. Tack på förhand. Mvh Joel
  12. Båtvänner, Min båt, som är ny för mig, har en något trist yta på trädetaljer invändigt. Tanken är att olja in inredningen (teakfanér ser det ut som) detta år för att förhindra sprickor etc. men jag vill gärna ha möjlighet att fernissa ytorna inför kommande säsonger. Somliga kommer antagligen skrika rätt ut att "fernissa, det är det enda rätta", men av olika anledningar (småbarn, jobb, andra intressen osv.) vill jag inte/orkar inte/ hinner inte/har inte lust att göra detta i år. Gjorde det på förra båten som såldes i fjol.. Dessutom tycker jag att oljade/mattfernissade ytor ser tjusiga ut. Jag skulle egentligen inte ha ngt problem att olja in ett varv på våren inför säsongen om det hela såg bra ut och skyddade bra och inte färgade av sig sommaren ut. Men som sagt vill jag lämna dörren öppen inför fernissa i framtiden.. Ytan ser inte ut som den är lackad tidigare, knappt inoljad, men i hyffsat/smågrått skick. Då till frågan.. Vad oljar in det hela med? Förarbete? Slipa lätt, tvätta med T-röd, olja in, torka bort överflöd? Efter en inventering i garaget hittar jag en liter kokt linolja (Biltema) samt en flaska teakolja (närmare bestämt denna: https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakolja/multimarine-teakolja-1liter). Kan någon av dessa vara en lämplig olja för ändamålet? Jag noterar att linoljan luktar lite bättre, och är något mörkare. Teakoljan är ljusare och luktar bra, men lite intensivare lukt skulle man kunna säga. Teakmöblerna av fanér från 50/60-talet vi har här hemma har jag tidigare slipat lätt, och oljat in med Internationals teakolja och varit nöjd med resultatet. Har någon provat denna även på båtens inredning? Skulle gärna vilja ta del av era tankar och erfarenheter. Tack på förhand. Mvh Joel EDIT: Båten är en Uttern 6200cc från -96.
  13. Tack för alla svar! Speciellt du thomas! Det laddar som attan! Mvh Joel
  14. Tack för svar! Det låter vettigt i i mina öron.. Men förstår inte riktigt. Vad jag ska koppla in på anslutning IG? Måste jag ha relä mellan lampa och tändningslåset? Kan jag ansluta generatorn på dynastartens laddningslampa?
×
×
  • Skapa nytt...