-
Innehålls Antal
54 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pa28-pilot
-
Placering
Löjtnant
-
Thomas -1 och alla som har hjälpt till med tråden! Saken är (verkar vara detta: Att insatsen inne i själva värmeväxlare har fått punkteringen!!! Konstigt men sant! Men i själva verket inget skall det kännas konstigt med dessa gamla trotjännare som har sänkte glädje till alla i minst 35 à 40 år. Har redan fått tag i en begagnade sådant...vi får se. Dock måste ni vänta på uppfölningen när jag kommer tillbaka från min semmester. Det var inget fel på själva värme, vatten nådde inte ens 69 grader för att vara mera exact och termostaten fungerar vid 71 grader. Risker med begagnade reservdelar..??? Vi får se. Drevia hade inte något. Men, en duktigt handlare ute i landet har hjälpt mig med en lösningen som verkar vara bra. Ha ni er alla en fortsatt trevlig sommar! Hälsningar, Fernando
-
Hej alla sailor´ s ! Har haft en annan tråd kring värme i min MD 32A som sitter i min Nimbus 26. Men det visar sig efter att jag har tagit själva termostaten att det trycket som jag upplevde först som skulle vara att värme gjorde att vatten rann efter en tids motor gång speciellt när r.p,m., började att stiga från 1400! Igår konstaterade att finns en lite tunn vatten stråle som kommer från cellerna på värmeväxlaren, så avslutningsvis skrev jag för en stund sedan i den andra tråden följande: .. När jag hade tagit bort termostaten och med det hållet gapandes där det sitter...Så har gjort en motor star på tomgång. Vatten cirkulerar som det skall, det var väldigt rent inne i värmeväxalaren, detta då gick motorn på en cirka 800 r.p.m. Sedan ökade försiktigt till 900 / 950 r.p.m. och då såg en tunn vattenstråle som pyst ut från värmväxlaren...Alltså saltvatten i sötvatten med glykol. Detta var orsaken till att trycket ökade hela tiden i sötvattentanken och till slut rann ut det självaöverskottet...! Slut. En fråga återstår? Ringde Drevia och det finns inte såna insats, allternativet är att hitta någon firma som kan ta det jobbet att svetsa i en cell på värmeväxalaren. Har en gång läst här på detta forum någon som har skickat i väg till en verkstad och fått det tillbaka i ett sådant skick som var bättre än original... Menjag kommer inte ihåg vad eller var någonstans! Tps någon som har en tråd att hjälpa till med lite info? Allternativet 2. Köpa begagnade...tips? Tack på förhand...strandade i Syd Sverige..?? Fernando
-
Hej till er alla! Tack för alla tips som har inkommit. Jag skall vara väldigt kort just nu (har en tid att passa, tyvärr), men lämnar ändå lite info: - Igår fick tag i själva termostaten. Har redan kollat och den öppnar som det skall. - När jag hade tagit bort termostaten och med det hållet gapandes där det sitter...Så har gjort en motor star på tomgång. Vatten cirkulerar som det skall, det var väldigt rent inne i värmeväxalaren, detta då gick motorn på en cirka 800 r.p.m. Sedan ökade försiktigt till 900 / 950 r.p.m. och då såg en tunn vattenstråle som pyst ut från värmväxlaren...Alltså saltvatten i sötvatten med glykol. Detta var orsaken till att trycket ökade hela tiden i sötvattentanken och till slut rann ut det självaöverskottet...! Slut. En fråga återstår? Ringt Drevia och det finns inte såna insats, allternativet är att hitta någon firma som kan ta det jobbet att svetsa i en cell på värmeväxalaren. Har en gång läst här på detta forum någon som har skickat i väg till en verkstad och fått det tillbaka i ett sådant skick som var bättre än original... Menjag kommer inte ihåg vad eller var någonstans! Tps någon som har en tråd att hjälpa till med lite info? Allternativet 2. Köpa begagnade...tips? Tack på förhand Fernando
-
Madette o övriga kollegor! Ni som uppmärksammade mitt dilema som jag här har exponerade, ville först tacka alla för det uppvisade intresse att hjälpa till! Redovisar här mina tankar kring detta och vad jag har gjort idag vid båten: - Kopplat bort expansionsskärlet från varmväxlare och ställt till precis som jag fick båten för 3 års sedan efter motormonteringen av Skåne Marin. Enligt de så skall maskinen inte ha någon tank (expansioskärl...) kopplade till (begriper mig inte på den resonemang men ändå... -Sedan startade motor hur fint och lät som helst (motor har en rå men trevlige gång).Lät locket på vattentank från värmeväxlare vara öppet ett tag för att uppfatta om det fanns en cirkulation från vattenpumpen i själva tanken. Motor marchade då på 1000 r.p.m. i tio minuter...temperaturvisare på instrumentpanelen visade ca..1/4 av hela gröna området. -Ökade varvtal till 1600..visarem började stiga till 45% av hela skalan. Lätt det stå en 5 minuter tills att vatten i tanken började att rina ute. Precis då skulle jag se om vattem nivån i värmeväxalaren skulle sjunka...p.g.a. att termostaten skulle vid det här läget, skulle öppna sig och låta vatten passera till nedre delen av värmeväxlaren och därigenom få vattenet gå runt själva motorn...men motor vid det högra varvtalet förtsatt att utvecka värme och vatten stiger i tanken...för att sedan liksom en luftballong under vatten kastade den ute. Sedan försvan detta trycket. FICK INGEN UPPFATTNINGEN OM ATT TERMOSTATEN ÖPPNADE SIG!!!Klämd mycket och ofta på olika gummislangar tal det har sagts för att klämma bort eventuell luft. Har även varit ett par´ gånger och kände på temperatur vid avgaskröket sista gången hade motor varit igång i minst 30 minuter och det kändes normal varmt (Tyckte faktiskt att det var lägre än min kroppstemperatur...kan det vara så..? Håller på att stänga motorn och uppskattar att det har spillts ner från värmeväxlaren till svinet ca 1 liter vatten. under 15 minuter körningen på 1800 r.p.m. fråga: ÄR DET MÖJLIGT ATT MOTOR HADE FÖR MYCKET VATTEN...(Kan frågan vara dum?) För enligt instruktionsmanualen från VP för denna motor finns en sprängskiss med en värmeväxlare och man får tanken på att vatten nivå skall täcka precis övanför cellerna i växalaren och jag hade fyllt ända uppe i kanten till locket (värmeväxlare, förstås..), vid sjosättningen för 3 veckor sedan! -Ny start efter en timmas vila. Med kvarvarande vatten i motorn från förra körningen. Startar lätt och öppen vatten tank (utan locket), 30 minuter i circa 1400 r.p.m. vatten visar samma nivå hela tiden. Ökar till 1800 varierar till 2000 r.p.m. vatten stiger men mindre denna gången! Det blev sent och med hänsyn till gäster som skulle natta i hamnen ...slutat här mitt experiment...imorgon skall ditt igen! Allt detta som jag försöker förklara är att jag har en klar känsla av att det inget fel på toppen eller packningen ...då med allt värme som jag har tvingade motorn att alstra dem sista 4 - 5 dagar med letande av vad kan det vara ...??? skulle redan sprungit läck ordentligt någonstans...eller hur ? Åtminstone, om det skulle vara em bil...brrr, hade redan varit på skrot!!! Idag, hade en av båtgrannar tittade förbi och mellan öväsen undrade han vad jag höll på med? efter vad jag sa tyckte han att motor start är för BRA för att vara något galet med cylindertoppen. Han (är bilmekaniker och har gjort lite konstruktionslösningar till någon kollga i hamnen)...tyckte att jag inte skulle skruva på något annat just nu än att leta efter själva termostaten...Den filuren (termostaten, alltså..) Också som jag refererade innan, så kändes och klämdes lite där och där för att leta efter eventuella luftfickor. Tyckte att ena slangen som ligger an på ena sida vid botten delen av värmeväxlaren (vänstra sidan) och andra delen är kopplade precis där bakom själva impeller pumpen (eller pumphuset)...Den slang TYCKER JAG har varit MESTADELS UTAN VATTEN...skulle där finnas det vattenet som borde komma från termostaten ...???? Om ni har svårt att förstå mitt resonnemang kring detta rör så tar jag en bild på det imorgon! Har läst någonstans att vatten cirkulerar och kommer varm på ovan delen av värmeväxlaren för att sedan termostaten öppnar sig vid ca 75 à 78¤ och släper nedåt...kan det vara så??? Skall ta upe termostaten imorgon...dock har inga packningen till det godset (plåten som sitter kring tanklocket på varväxlaren). Kan det finnas ngt företag som säljer typ standard hård papper som är oil beständigt, som kan användas som packningen??? I fredags köpte till exempel en gummi matta, nästan lika stor som en A4, som är 1mm tjock och är olje beständigt samt klarar temperaturer uppe till 100¤. Med den har gjort en packningen till tanklocket 73 Kr. Ha ni en trevlig sommar vecka...oavsett om det regnar eller...? Tackar för orden! M.v.hälsningar Senast ändrad av pa28-pilot | 23 juli 2012 | 01:22
-
Madett, hej! Begripligt dina synpunkter! Skall börja agera och ha dina ord som backgrund. I ditt senaste inlägg om hur det var efter...vinter: Redan tidigare har jag pekade på att min båt inte sjösatts förra året...båten stod på landbacken i ett och halvt år utan start... Strax innan sjösättningen startade gick fint då. Har bara kollat vatten (glykol) nivån, känd inte på några slangar (inte klämt på någonting). Hade ny motorolja och filter. Skall göra en genomgång på ett sakligt sätt imorgon. Tackar vänligen, Fernando
-
JPA, HEJ! Bra tips, har redan laddat manualen. Skall läsa genom och fundera kring vad ni alla har inkommit med förslagen. Tackar vänligen, Fernando
-
Kalle o Madette, hej! Tackar för era svar. Har även tänkte genom era svaren! Dock erfarenheten saknas från min sida. Har ingen verkstad på lagom avstånd.Men jag önskar göra rätt från början angående sökning för att avhjälpa felet, har kollat följande: Tömde vätskan direkt från värmeväxlaren ca 2 liter och hittade inte olja i vatten. Samma sak gjorde med motorolja..inget spår av vatten. Borde kanske kolla först om dess termostaten fungerar.., eller??? Om inte skulle vara topplockspackningen, eller själva topplocken, kan felet ligga i värmeväxalaren..? Idag klarar inte att vara ner ihamnen... Åter igen, undrar om någon vet hur man kommer åt en termostat eller om finns en möjlighet att köpa en kopia av verkstadsbok till md 32A, uppskattar alla svar, tackar på förhand! Fernando Ps: till historien hör till följande: när jag köpte min Nimbus 26 var jag i kontakt med Skåne Marin i Ängelholm. De hade monterade den motor till ägaren innan mig. Jag har dock reagerat varför har de monterat denna motor utan att vara kopplat till expansionskärlen..!! Fick svar..att leda bort trycket från värme...JAG FATTADE INTE NÅGONTING, SAKNADE SENS, OCH HAR EN KÄNSLA AV ATT JAG DROG EN NITT... Har de sista dagar kopplat värmeväxlaren till expansionsskärlen och satt en gummi platta till tanklocket för att hålla tätt...resulterade med högre värme...min stora frågetecken är om det inte finns olja i kylvatten och inte vatten i motorljan...? Var..skall börja?
-
Kollegor, hej! Jag ett par frågor till ni som är bekanta med MD32A (den franciskan som sitter på 106 HP från 1976...). Förra året hade inga möjligheter att sjösätta. I år strax innan sjösättningen startade jag motorn på landbacken och det kom igång på direkt...!Hade provkört intil bryggan och laddat batterier med circa en timmes körning. Laddningen fungerar utmärkt och första mätningen gav til startbatterier ca 14,04 V och till förbrukare ca 13,60. Allt väl så länge jag inte överssteg 1400 r.p.m.! På slutet körde motorn till 1800 r.p.m. ca 10 minuter och då visade det sig att det bubblade och fick en hel del vatten i expansionsskärlet. Idag var och körde en runda på västkusten, på en cirka 30 minuter, lagom fart för Nimbus 26 med rak axel (7,5 knop), när jag var tillbaka, så hade ca 1 liter vatten hittat ut från expansionkärlet..fast att jag startat motorn med vaten på lilla strecket (MIN..). Då önskar lite svar från någon som kan dessa gamla VPenta..: Vad kan ha hänt ??? Var att jag hopade över 1 år utan sjösättningen, att avlagringar och sediment har hunnit att täppa till? Klart att jag var och byte både bränsle, olje -filtrar förra året, dock impeller väntade in till det sista i år for sjösättningen. Medan jag skriver kommer på att ha glömt att kolla om vattem strömmar genom...oljekylaren! Skall kolla imorgon! Kan det vara något som jag har glömt, tycker ni? Sägs inte finnas reservdelar till en MD 32A, men kan det vara vettigt att ta isär värmeväxlaren och rengör??? Kan det vara svårt? eller ta bort termostaten i så fall tips att komma till den? Tackar vänligen för ngn svar! Fernando
-
Hej! Nu är tråden lite gammal. Ifall du har lyckats få tag i en Nimbus 26, ville jag gärna gratta dig, du har fått tag i en mycket bra båt. Det är den erfarenhet som jaj har, köpte min för 4 års sedan. Dock har jag en fråga till ni som är bekanta med MD32A (den franciskan som sitter på 106 HP från 1976...). Förra året hade inga möjligheter att sjösätta. I år strax innan sjösättningen startade jag motorn på landbacken och det kom igång på direkt...!Hade provkört intil bryggan och laddat batterier med circa en timmes körning. Laddningen fungerar utmärkt och första mätningen gav til startbatterier ca 14,04 V och till förbrukare ca 13,60. Allt väl så länge jag inte överssteg 1400 r.p.m.! På slutet körde motorn till 1800 r.p.m. ca 10 minuter och då visade det sig att det bubblade och fick en hel del vatten i expansionsskärlet. Idag var och körde en runda på västkusten, på en cirka 30 minuter, lagom fart för Nimbus 26 med rakt axel (7,5 knop), när jag var tillbaka, så hade ca 1 liter vatten hittat ut från expansionkärlet..fast att jag startat motorn med vaten på lilla strecket (MIN..). Då önskar lite svar från någon som kan dessa gamla VPenta..: Vad kan ha hänt ??? Var att jag hopade över 1 år utan sjösättningen, att avlagringar och sediment har hunnit att täppa till? Klart att jag var och byte både bränsle, olje -filtrar förra året, dock impeller väntade in till det sista i år for sjösättningen. Medan jag skriver kommer på att ha glömt att kolla om vattem strömmar genom...oljekylaren! Skall kolla imorgon! Kan det vara något som jag har glömt, tycker ni? Sägs inte finnas reservdelar till en MD 32A, men kan det vara vettigt att ta isär värmeväxlaren och rengör??? Kan det vara svårt? eller ta bort termostaten i så fall tips att komma till den? Tack på förhand, ha en trevlig sommar! Fernando
-
Hej! Kan man öppna denna tråd igen? Då är min fråga: Är det någon av er som har erfarenhet av att byta dessa gamla fönster med gummiring runt om på en Nimbus 26? Exempelvis till aluminiumfönster? Mina avsikter är att ha kvar teak kabinen. Tackar vänligen för alla möjliga tips. Ps: Har sett en och annan bild på Nimbus med aluminiumram., måste finnas ett och annat företag som har såna...tips?
-
Schysst av dig! Tackar för ett bra tips. The Pilot
-
Hej Sebastian! Skall följa din tråd med intresse! Även jag är intresserade av lite tips, dock för vit färg, alltså ngn form eller typ av polish med vit pigment. Mvhälsningar The Pilot
-
(Det enda jag säkerhet vet (enligt expertis) är att systemet är överkänsligt. Det är otroligt att det finns motorer på marknaden som plötsligt stannar för att systemet falsklarmar.) Undrar om Volvo Penta har med dessa motorer och de relaterade problemen någon utlandsmarknaden, t.ex.: i USA? Om svaret skulle vara JA, hur är deras GoodWill ..??? Varför inte satsa på utländska fabrikat som kan vara mera trovärdigt? Strunt i VP.. Mvhälsningar, The Pilot PS., om ni undrar, så sitter en md 32A i min Nimbus 26! När jag vill färdas fortare än..(8 kts)...då sticker jag till flygklubben
-
Hej alla sailors! Om det som jag skrev ovan kring de mässingskruvarna, har redan fått lite tips i ett annat fórum. Mvhälsningar, The Pilot
-
Hej Sailor! Svag den som ger sig! Ta det lungt tills att det dyker upp någon som behärskar frågan! Men jag är mycket tvecksam kring detta projekt. Låt någon installations/behörig person titta på detta. Om det händer ngt (bommm...) betalar försäkrigsbolaget någon ersättningen...? Försiktigheten kan vara Guld värde! Mvhälsningar, The Pilot