Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

FjordPelle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FjordPelle

  • Placering
    Kadett
  1. FjordPelle

    Trött B30

    Har en B30 som gått 80h sedan en total och mycket nogsam renovering. Första turerna i år kändes rätt ok, men nu känns den otroligt trög. Motorn är väl knappast känd för att vara rapp och alert, men den har tidigare funkat bra och haft ett hyggligt moment. Men nu får lilla frugan t.ex. knalla fram till förarplatsen för att vi ska ha en chans att få upp den i planing (har aldrig hänt innan!). 1) Igår justerade jag alla ventiler (0,50-0,55 spann) enligt handboken. Där står att jag först ska justera hälften av ventilerna när 1:ans cylinder står i tändläge. Sedan resten av ventilerna när 4:ans (tror jag det var) cylinder står rätt. Vevaxeln roterar väl två varv per tändning - hur vet jag att jag gör inställningen i rätt del av rotationsfasen? 2) Jag har justerat trippelförgasarna (Solex) avseende gaspådrag och luft-/bensin-nippeln enl motorhandboken. Dock har jag inte vakumkollat att alla tre förgasarna ligger på samma tryck. Har någon ett tips på hur detta skulle kunna utföras? (tips om tillbehör för utförande mottages tacksamt!). Om de nu inte skulle ha samma tryck, hur/vad gör jag då för att justera detta? 3) Jag har bytt till elektronisk tändning. Vevaxeln ställer jag in med ett stroboskop till 28 grader. Motorn går bra upp till 4300 varv, men drar jag gasen i botten efter det så blurrar den bara till och tappar varvtal. Sannolikt blir det för mycket bensin (för lite luft) från förgasarna. Hur ska jag komma åt detta problem? Om inte motorn kan varva upp till max (c:a 5000 varv) så är väl det ett tecken på att motorn inte är rätt injusterad? 4) När jag tar loss tändstiften (efter att motorn stått kall i ett dygn) så luktar det väldigt mycket bensin från dem. Är det normalt? 5) Jag har en Fjord 21 DC och båten drar dokumenterat 1,64 lit/dist. Då kör jag kanske 20% på 1500-2000 varvs-fart. Är detta rimligt utifrån era erfarenheter? Tack på förhand! //Pelle
  2. Har snurrat runt bland inlägg men inte riktigt funnit det jag söker. Har en 21 fots DC med en gammal penta-6:a från 70-talet. I marsh-fart ligger föbrukningen kring 1,1-1,3, men vad ligger man på vid 5-7 knop?
  3. Fortfarande ett obegripligt problem. B30 är ju en motor utan någon om helst modern elektronik, men där det nya tändsystemet är det enda undantaget. Leverantören till fördelaren och spolen bad mig skicka in dessa till dem för kontroll. Detta ska också göras, och vi får väl hoppas på en förklaring den vägen. Någon annan som har en idé om varför tändningen/gnistan försvinner efter några sekunder?
  4. Tack för alla svar. Ska kolla det där med spänningarna mellan olika punkter en gång till. Skickar med en principskiss om någon mer vill försöka hjälpa till. Jag blir inte klok på detta. Finns det något inbyggt relä i tändsystemet som slår ifrån efter 7-8 sekunder? Vad kan göra att tändningarna slår ojämt i början? Och... jag har kollat tändföljden c:a 123 gånger!
  5. Trigger???? Kan du förklara vad det är och hur den i så fall kan gå sönder?
  6. Nix! Axeln i den gamla fördelaren glappade, så den hamnade i soporna. Även den gamla spolen slängdes, men jag funderade ett tag på att köpa en ny spole (kostar ju bara någon hundring eller två för en bas-variant). Men först ville jag ge er övriga gurus en chans att visa era kunskaper!!!!
  7. Får inte igång motorn (AQ170) efter vintern. Efter många timmars funderingar och skruvande har följande problembild tydliggjorts: Med min nyinköpta tändinställningslampa (stroboskop) ser jag att impulserna försvinner efter 7-8 sekunder. Håller jag givaren på kabeln mellan spolen och fördelaren så ger det dessutom en mycket ojämn signalering under dessa första sekunder. Både fördelaren (123ignition) och spolen (MSD Blaster) köptes nya förra året. Till spolen sitter ett motstånd, vilket jag också testat att koppla förbi för att utesluta att spolen får för dålig kräm. Små tändningar Under de första sekunderna kan motorn hacka till på någon enstaka tändning, men sen händer inget mer. Jag vet att bränsletillförseln är ok. Någon som har lite tips på vägen?
  8. Tack för ett mycket utförligt och trovärdigt svar. Känns bara lite märkligt att motorn ska ha frusit i vinter, men sannolikt är det ändå som du säger. Det blir till att ut att leta nya brickor och låne-dorn. Tack än en gång för svaret! // Pelle Senast ändrad av FjordPelle | 21 april 2011 | 21:27
  9. Hittade ett hål i motorn som inte fanns i höstas. Det ser ut som en täckbricka (finns 6 st som sitter parallellt med respektive cylinder). En av dessa runda täckbrickor ha lossnat. Innanför är det ett tomrum där jag antar att kylvattnet flödar vid motorgång. 1) vad har brickan för funktion? 2) hur får jag fast brickan igen? (limma med ett industrilim, typ?) Bilden är från motorrenoveringen, och pilen visar vilken bricka det är som numera har lossnat
  10. Blir inte klok på de där med stigningar etc.... Tänkte skaffa en reservprop om olyckan skulle vara framme, men fattar inte vad det är för dimension på den jag har. Någon som kan hjälpa mig med detta? // Pelle (Båten är en 21 fots DC med AQ170 och 280-drev!)
  11. Tack för bra svar. Det var nog som jag misstänkte, att detta skulle vara ett inte helt okomplicerat projekt. Själv har jag ju inte den kunskapen som krävs, så de pengarna får nog gå till något annat kul på båten istället. /Pelle
  12. Hej! Slänger ur en liten fråga i all min okunskap: Jag har en B30 med tre orginalförgasare. Finns det konverteringsmöjligheter för denna motor till insprutning? Vad skulle det ge i driftsäkerhet och driftekonomi? Vad kostar det? Vart vänder man sig?
  13. FjordPelle

    Kantlist?

    Nån som vet hur man 1) fräschar till en sån här kantlist så man får lite ursprunglig lyster på den igen? 2) eller köper en ny? (skulle vilja ha en som är mörkgrå!) Kolla bilden här (fick inte in den i meddelandet...) bild på kantlisten Senast ändrad av FjordPelle | 01 oktober 2009 | 22:17
  14. Ni som nyligen har skaffat galon/konstläder, är ni nöjda med ert val eller ångrar ni er?
  15. Är ny båtägare till en DC21, där jag tänkte sy om all klädsel. I ruffen blir det något möbeltyg eller liknande, men ute i det öppna (med eller utan ståkapellet) är jag däremot lite funderande. Både galon/konstläder eller tyg har väl sina för och nackdelar. Att sitta i kortbyxor en varm sommardag på galon är väl inte det skönaste, samtidigt som det är enormt lättskött. Tyget är väl här raka motsatsen i bägge hänseendena, men har väl också en kortare livslänngd att ta hänsyn till. Vad har ni andra valt? Och varför? (Inser att frågan är lika svår att ställa som att fråga vilket idrottslag som är det bästa.... men det kan ändå vara kul att hör hur ni andra har resonerat.)
×
×
  • Skapa nytt...