plisken
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm plisken
-
Placering
Fänrik
-
Som ämnet säger så är den väldigt svår startad. Har den varit igång så är det inga problem, men som förra sommaren. när man kom dagen efter man varit ute på tur, så var det som vanligt igen kunde ta bort mot 15-20 min innan den startade. Provade med och utan chok, samma sak. Ibörjan så hostar den till lite och senare börjar den tända till för att slutligen gå igång. Bensin finns och den har ej blivit sur och Tändstiften var nya för säsongen . Nån som kan ha en ide om var man kan börja leta efter felet?
-
Båten är en crescent 49ht med en suzuki 40 hästars motor
-
Hej Har en liten fråga ang. motorns läge till akterspegeln. Ska den vara närmast aktern eller längst ifrån? Båten planar dåligt med 2 st i . Har en stoppbult för tilltning av motorn men har hört olika saker från människor, en del säger att den ska vara bort från akterspegeln och en del säger att den ska vara nära, vilket ska jag gå på? Mvh Johnny
-
Hejsan Gamla Hederliga B20 är inte svårmekad alls. I stort sett är det bara att lossa toppen (bultarna sitter under ventilkåpan, en del inta alla) sen är det bara att byta packningen. Sen kanske du behöver ev justera ventiler men det är inte svårt att göra. Om du e osäker fråga hur man gör fråga på volvosidan jagrullar.sei forumet . Kanske du kan hitta en billigare motor där också.
-
Hör av dig och berätta hur det gick..... och var den satt, e lite nyfiken på det. Mvh Johnny
-
Hej Ja det ser ju lite annorlunda ut på din men det måste vara samma princip tror jag. På bild 2 så ser man ju impeller huset men det är inte där muttern sitter utan en bit upp. Undra sa flundran om den kan vara under kåpan som man ser precis ovanför som verkar sitta med en bult? Kan ju vara logiskt med ett skydd där, som hindrar att nått att träffa staget. Kan du se nått innanför där? om inte följ staget bara, nån stans måste det vara en delning. Sätt upp växellådan igen med en bult bara (annars kan ju delningen vara dold). På min räcker det att den är i neutr. så ser man inte muttern. Mvh Johnny
-
Tjabba Vet inte riktit hur det är på din motor om det är annorlunda från min, men på min var det så här: Lossa lås muttern nått varv (understa muttern) sen tar du den övre som sitter från motorn och lossar den. Tänk på att ta det lugnt bara, den sitter inte på många gängor ( bara några varv) men på min var det lite trögt, fick använda en del 5-56 men det gick riktigt bra. Om det är som på min så tänk på att den från motorn sitter fast i motorn så den gängas från andra hållet (från understa muttern) om du förstår vad jag menar...... Annars kan jag tipsa dig om en bok ,som jag köpte själv, inte fel att ha många bra tips i den, sen när du inte behöver den så lägg ut den på blocket , går garanterat med en gång.... http://www.alfamer.se/suzuki-2stroke-outboard-9299-p-15018.html Sen har du lite spräng skisser på : www.brownspoint.com Hoppas det löser sig för dig, om det är nått så kan du bara maila mig . mvh Johnny Senast ändrad av plisken | 24 juni 2010 | 06:34 Senast ändrad av plisken | 24 juni 2010 | 06:36
-
Har precis bytt på min motor, tänk på att använda fett på bultarna vid montering så ergar det inte så mycket. lägger upp en bild på min motor en 40 dt hoppas du ser den.
-
Hejsan Du har växelväljaren som du måste lossa på med, lägg i forward så kan du komma åt den. Sitter en bit upp på motorn mot akterspegeln.
-
Har precis gjort det på min suzuki och fan va det hadde ergat. Tips för återmontering är att använda kopparpasta på skruvarna. Pratade med mannen på marinan och jag har fel där, man ska INTE använda kopparpasta på utombordare utan vanligt fett. Tydligen så fräter kopparn i pastan på aluminiumet när det går galvaniska strömmar genom motorn. Senast ändrad av plisken | 07 juni 2010 | 13:24
-
Ett tips kan vara att höra runt med lokala åkerier, i många fall har dom full last dit men tomt tillbaka, kompisen fick hem sin båt från stockholm på detta vis utan att behöva slänga ut en förmögenhet
-
Hejsan Behöver en ny propeller och naturligtvis tittade jag på den befintliga och den har 11 1/2*13 (som tydligen sitter orginal på motorn, en suzuki dt 40 -87) men sen när jag letar så hittar jag ingen med samma siffror. Kan inte så mycket om detta men vill gärna ha en med samma siffror.Var kan jag hitta denna propeller? Sen undrar jag om man måste byta hub också eller kan man använda den befinliga? mvh Johnny
-
Tackar för tipset, ska nog gå bra att montera.....
-
hejsan Ska byta impeller till helgen och fick den igår, men har för mig att jag läste nånstans att den skall monteras åt rätt håll men kan inte hitta nånstans på impellern nån pil eller annat som talar om vilket håll den ska rotera. Eller spelar det ingen roll hur man sätter den? mvh Johnny
-
Det ska sitta en kil på axeln så att rotorn hålls fast