Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

seasnail

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om seasnail

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Som det någon påpekat så är det vikten som ställer till det. Och det är svårt att sätta upp en tumregel.. Drar själv en Trophy 2002WA med en vikt på ca 1,8ton fulltankad på en boggievagn och totalvikten blir 2,5 ton men då har jag ju oxå BE och en monster SUV Men får du hjälp att dra upp båten så är det inga problem att dra en cabinbåt på ex 1,6 ton på en LGF vagn i 30km/h bakom en mondeo. Men det är ju en själv och bilen som sätter begränsningarna och tycker man inte att man har kunskapen eller att man inte känner sig hemma på att dra större prylar bakom bilen, så kanske man får leja bort transporten eller köpa mindre båt Men hitta lite vad som gäller om du har en LGF trailer till båten.... Insändare med svar publicerat i Vi Bilägare nr 5, 2009 Vilka regler gäller för båtsläp? Vad är det för regler som gäller när man fraktar en båt från hamn till uppställningsplats? Bå- tarna blir större och uppställningsplatserna i anslutning till hamnarna mindre. Många med lite större båtar, till exempel en 36 fots segelbåt, tillverkar en egen trailer av ett gammalt lastbilssläp och drar hem båt med trailer till trädgården över vintern. Men vad är det för krav som ställs på ett dylikt, oftast icke registrerat släp? Hur fort får man köra? Krävs det traktor för att dra eller går det med vanlig personbil? Hur långt får man dra släpet på allmän väg? Måste man besiktiga och registrera släpet även om man bara behöver dra det ett par hundra meter? Olle Lindskog, Viken Svar: Genom en undantagsbestämmelse får man tillämpa reglerna om efterfordon på en båtvagn som saknar fjädring mellan axlar/axlar och ram. (Ett efterfordon är egentligen ett tillkopplat fordon som inte är avsett för godstransport, exempelvis sky-lift, krossverk, kompressor eller liknande.) Reglerna för efterfordon är enklare än släpvagnsreglerna och detta gör livet lätttare för båtägare som behöver en enkel sjösättnings- och upptagningsvagn. Man kan gärna svetsa ihop vagnen själv och den behöver inte besiktigas eller registreras. Utrustningskrav: • LGF-skylt, som varnar upphinnande förare för långsamgående fordon, ska finnas baktill. • Körriktningsvisare baktill (vissa undantag för vagnar äldre än 2005 om dragbilens blinkers syns). • Positionslyktor bak och fram, triangelformade reflexer bak samt sidomarkeringsreflexer behövs endast vid färd i mörker. • Fjädring mellan axel och chassi ska vara bortmonterad eller vara varaktigt satt ur funktion. • Kopplingsanordningen ska vara så utförd att vagnen på ett säkert sätt kan kopplas till dragfordonet. • Bromsar är inget krav, men ger möjlighet att använda lättare dragfordon, se nedan. Regler för körning: • Efterfordonet får dras av bil, traktor eller motorredskap som har en bruttovikt (verklig vikt inklusive last) som är minst lika hög som efterfordonets bruttovikt om efterfordonet saknar egna bromsar. • Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper. • Hastigheten får aldrig överstiga 30 km/tim. • Föraren ska ha körkort för dragfordonet, men E-behörighet enligt regler om tung släpvagn gäller ej. Tänk alltid på att föraren ansvarar för att ekipaget tryggt kan framföras på vägen. Om man känner sig osäker på bedömning av tekniska egenskaper eller konstruktion av båtvagn, eller om en viss båtvagn kan kopplas till en viss bil måste man ta hjälp av en fordonstekniskt kunnig person. Bo Göingberg, Transportstyrelsen (Transportstyrelsen övertog vid årsskiftet ansvaret för normgivning, tillstånd och tillsyn för vägtrafik, luftfart, sjöfart och järnväg.)
  2. Hej Tänkte installera en värmare till trophyn och finns ett stuvfack på babord sida vid passagerar stolen som skulle passa att installera en värmare men det finns ingen skilje vägg och bensin tanken a 320liter är bara 1½ meter ifrån så känns ju inte som en bra idé att sätta värmaren där. Undrar om någon här på forumet har installerat en värmare i en trophy och vart den vart placerad och vad för värmare som installerades ? Mvh Henrik
  3. Hej En i byn hade en 435 med 15hk på och den plana med gubben själv i men med tanten i så orka den inte och ska du bara ha 5hk mer så skulle jag rek en större motor. Hade själv en 435:a men med en 40hk 4t och vi va oftast 3 pers med packning i båten och då gjorde den ca 22-24 kn. Men har du inte bråttom och inte vill dra en ring så är ju motor valet fritt Kanon fin båt men upplevde den lite liten ute på öppet vatten. Mvh Henrik
  4. Hej Har ägt en 465:a med Suzuki 60Hk 4T. Kvaliteten upplevde jag inte som ett problem hitta inget som jag va missnöjd över ang tillverkningen. Sjödugligheten är mer än bra har varit på havet och på störsjön när det blåst rejält och inga problem men jämför man med en finlandsfärja så är man ute och cycklar Finns ett fack under sittsen fram och ett bak under sittsen men det i bak kan du räkna bort för bränsle batteri. Så det enda torra facket med lucka blir i fören men där vill man ha tampar å andra prylar så då återstår bara ett ställe och det är i pulpeten men lite krångligt att få in/ut prylarna och ingen lucka att stänga. Överlag va jag nöjd med båten och jag använde den till fiske och bad men har du en stor familj och mycket packning så är det ju klent med stuv utrymmen. Suzuki 4T 60Hk med propulse propeller = 28Kn Åkte behagligt och billigast vid 22-24Kn Mvh. Henrik
  5. Hej Ska du traila mycket så skulle jag rek en Fogelsta med själv justerande vaggor har själv en sådan och är jäkligt nöjd. Men priset blir ju ett annat. Mvh Henrik Senast ändrad av seasnail | 10 april 2010 | 16:09
  6. Jo det kan jag ju hålla med om, men att jämföra en båt som väger 1 ton med motor och tex 465 som väger ca 500 kilo med motor så blir den vinglig men det spelar ingen roll om det står HR eller Ryds på den.. Men har du möjlighet så kom så nära 5m du kan med din budget. Har själv haft en 435= Badanka, 465= Nöjd och 510= kanon nöjd. Det är ju inge fel att kolla runt på olika märken men i slut ändan så är det ju du som ska äga och bruka båten och står det HR, Ryds, Buster eller Yamarin på den spelar ingen roll enligt mig. Mvh Henrik
  7. Hej Du vill veta lite om HR 465. Använde min till bad och fiske och till dessa ändamål va den kanon. Bra sjöegenskaper, oöm, bra planlösning. Hade en Suzuki DF60 på den och den gjorde 28,1Kn GPS med 2 personer i men behaglig fart mellan 22 & 24 Kn. Har dock alldrig varit mer än 3 full vuxna i den. Lättsam att ta upp och i vattnet och inte så tung så man klarade sig med en EU trailer = Du kan lägga yttligare 8-10000 till på båten. MEN ska du ändå leta så försök hitta en HR 480 det är bara 15 cm båt till men det gör en jäkla skillnad. Har idag en HR 510 med DF100, va ibehov av större båt och är kanon nöjd. Dock kan jag hålla med om 435:an dett är en förklädd BADANKA! Fattar inte detta HR hat på detta forum... Är 3:e HR jag äger nu och har inge ont att säga om märket... Alla andra båtar är ju oxå SAME SHIT DIFRENT NAME!!!!!!!!! Mvh Henrik
  8. Ah Nu när jag fick veta vad det kallas hitta jag en sida med det jag leta efter TACKAR! http://www.outdoorexperten.se/p-8840-lucka-top-line-353-x-606-mm.aspx Mvh Henrik
  9. Tack för snabt svar Jo det är närmare inbyggnads boxen med lucka fast utan boxen jag letar efter ,men det kanske går att kapa bort boxen å använda ramen och luckan. Mvh Henrik
  10. Hej Ska bygga ny pulpet i vinter och letar efter plastluckor till stuvutrymmet som blir i pulpeten. Har kollat runt lite men internet är ju som sagt ganska stort Tacksam för tips å råd. Mvh Henrik
×
×
  • Skapa nytt...