-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Eriki
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Undrar om någon har tips om någon lämplig gummiliknande färg som går att måla/rulla på durken. Undrlaget är plastad durk som har topcoat. Jag har hört någonstans om epoxyfärg och som man skulle kunna blanda i eller strö på gummigranulat på, men hittar inget på nätet. Några förslag? //Erik
-
Jag har efterlyst ev. erfarenheter beträffande vibrationer på Suzuki. I mitt fall en 175 hk 2009. När jag nu hör att du efterfrågar samma sak visserligen på en mindre motor så blir jag mer betänksam. Vi förutsätter att propellern är oskadad och att övrig installation är som den skall, då måste felet ligga i motorn antar jag! Det verkar vara ett känslig fråga att ta upp eller också är vi så få med liknande problem. Hur har din motor varit före du blev ägare? Min motor har visat samma tecken på vibration från första stund, och värst mellan 3800 och 4500 r/m.
-
Är nybliven ägare till ny Suzuki 175 Hk. Motorn sitter på en nybyggd hyttbåt. På tomgång och upp till 4600 r/min går det tyst och behagligt, men däröver är det ett olidligt stomljud som förståss kommer från motorn och förstärks i hytten. Jag har hört ryktas om att just 175:an har visat sådana tendenser tidigare. Min motor är en -09. Har någon därute någon erfarenhet av detta och kan dela med sig i så fall.
-
Ja, jag föredrar utombordare av flera skäl, Targan är för tung hög och kantig. Båten jag eftersöker skall ha en ungefärlig vikt på 15-1800 kg inkl.motor,. Ståhöjd behövs enligt min mening bara i mitten av hytten Erik
-
Roligt att det blev fart i ämnet! Så här ser jag det, Om vi utgår från vad det handlar om från början, så var det en ren skärgårdsbåt för färd i ungefär en tim per gång i snitt. Man vill åka ut från sta´ n till en ö te.x. Jag tänker mig att man inte har behov av så mycket mer plats än att bekvämt komma till och från sin plats. I mitt fall är hytten ett väderbehov, vid vint väder kan man ju saklöst sitta ute.Om hytten har skutdörr på varje sida, och dörren börjar just bakom de två främre platserna så kan för det första de 3 bakre passagerarna lätt resa sig och gå rakt ut på endera sidan. De två främre kan antingen om man har svängbara stolar gå ut på samma sätt eller ha så mycket utrymme mellan stolarna att man svänger in i hytten och går ut. En lösning som finns på just ovan nämnda båt TG ALFA. Det som förundrar mig är att inte fler funnit den optimala layouten och att priset på Alfan med en 150 hk kostar drygt 800 000 kr. Då är det dessutom en ren transportbåt utan övernattningsmöjlighet. Vem vet kanske det dyker upp allternativ framöver som konkurerar. Lycka till alla båtkonstruktörrer... Erik
-
Nej 2 m bred behöver hytten inte vara, det är fullt tillräckligt med längd på 2.50 och 1.50 bred. lägger man till 35 cm att gå på på varje sida att gå på och 20 cm reling, så blir båtbredden 2.60 ungefär. Längden kan då hålla sig runt 7-7.5 m. I detta segment fattas det, enligt mig vettiga båtar att tillgå med de egenskaper som nämnts tidigare. Erik
-
Tack för dv. svar. Utombordare skall det vara, plast eller alu. spelar nog ingen roll men jag föredrar nog plast! Farten bör ligga på ca 25 knop marchfart. Å så var det hytten! Vill kunna gå runt den nere i båten, på durken, som självklart skall vara självlänsande. Sidorna skall ha skutbara dörrar. TG ALfa har jag sett, säkert en bra båt men hutlöst pris.
-
Hej, Jag har sökt med ljus och lykta efter en båt runt 7 m. med hytt för 4-5 pers. Hytten skall ej gå ut till båtsidan utan man skall kunna gå runt på båda sidor. Det är rätt värdelöst att behöva springa föröver eller akteröver för att snabbt kunna förtöja, bära av mm. Har någon sett denna lösning någonstans? Dessutom vill man knappast betala lika mycket som 2 nya V70. Erik