Bigbuster
Medlemmar-
Innehålls Antal
57 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bigbuster
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag hade liknande fel på min Yamaha 50hk från 1987. Bytte membramgummin i bränslepumpen. Den där lilla askan med 4 slangar. Ett enkelt och billigt jobb ca 600kr.
-
Hej! Min erfarenhet från att leta begagnad alubåt på 5meter är att det är svårt att hitta en Silver Fox för 80 till 100 tusen. Kanske 100 tusen med supertur. Inte med 4-takt 50hk insprut från 2004 eller nyare i bra skick. Verkar vara vanligast att det sitter Mercury 2-takt på äldre Silver Fox 470 med en enkel pulpit. Mitt letande efter Silver Fox slutade med en Buster L. Kanske för att utbudet på begagnat var större.
-
Hej! Min erfarenhet från att leta begagnad alubåt på 5meter är att det är svårt att hitta en Silver Fox för 80 till 100 tusen. Kanske 100 tusen med supertur. Inte med 4-takt 50hk insprut från 2004 eller nyare i bra skick. Verkar vara vanligast att det sitter Mercury 2-takt på äldre Silver Fox 470 med en enkel pulpit. Mitt letande efter Silver Fox slutade med en Buster L. Kanske för att utbudet på begagnat var större.
-
Hej! Var ute och åkte med helt ny Ryds 478 med Mercury 50hk i helgen.. Vi var 5 personer i stilla vatten och utan packning. Motorn fick gå på nästan maxvarv för att hålla 23 knop.(4600) Kan tänka mig att 510 är något liknande eller att den kräver mer motor än 478. Till vattensport funkar säker Ryds 510 och 50hk. Men då får du vara ensam i båten.
-
Hej! Runt 1994, satsa på en S utan nitar så slipper du läckande skrov. Som i stort sett händer alla nitade Buster som går i saltvatten för eller senare. Det är min egen erfarenhet efter haft 2 styck buster.
-
Hej! Jag skulle kunna tänka mig 30 000kr med insprutning och 25 000kr med förgasare.
-
Hej! Om det är normal skick på allt. Så skulle jag tänka mig en 20-30 tusen mer än för motsvarande Buster L. Skrovet på en 2002 måste vara gamla modellen antar jag. Jag gissar att 60hk räcker till 25-28 knop med en person ombord. D.v.s ca 110-130 tusen.
-
Hej! Jag har erfarenhet med att bygga durk till en Buster Big för något år sedan. Det blev varken billigt eller bra. Mitt största problem vara durken ej är rak. Alltså att durken svänger uppåt ju närmare fören man kommer. Samt durken är gjord av 3 skivor(vänster, höger och mitten).. Osäker på hur det är på din XL. Till sist jag letade och hittade ingen plyfa som är i närheten av orginalet. Dels att det var fler lager i orginaldurken men även att det är lättare att såga i den utan den smular och spricker. Så min erfarenhet är att köpa orginaldurken även om det är typiskt Buster hutlöst dyrt. //Buster L
-
Buster L med 2-takt Mercury 60hk 30 knop
-
Hej! Jag äger en Buster L med 60hk sedan 3 år tillbaka. Misstänker att det svårt att få upp en Buster L över 35knop. Oavsett vad man har för motor i aktern. Eller rättare sagt att jag är undrande om dess sjöegenskaper med större motor. Skrovet har en tendens att ligga plant i normala fart samt att fören ligger lågt. Jag kan tänka mig att den blir lite otäck i medsjö i över 30 knop. //per
-
60hk 2-takt Mercury har jag på min Buster L. Min magkänsla är att 50hk räcker gott. Samtidigt som det går att försäkra den utan strul.. Jag är själv inne på att gå ner till 40hk, kör mycket själv och med lite last.
-
Hej! Varför kan inte företaget skriva vad dom vill ha för pris på sina motorer?? Är man rädd för att kunderna skall bli besvikna eller hoppas man på att man skall få kunden på kroken genom att prata kull dom i telefon. Hur som helst så väljer jag att titta på andra företags annonser. Tacksam för kommentarer eller om företaget själv har något sunt svar.
-
Är du riktigt säker på att motorerna kostade 10 000kr nya på 80 och 90talet.? Möjligtvis upp till 20hk, men absolut inte en 50hk tvåtakt från Mercury, Yamaha etc. Kanske någon på forumet som minns vad man fick betala för en Yamaha 50hk från 1987. En sådan motor som man begär 15 000kr begagnade på Blocket. //Buster
-
Hade samma problem på min Mercury 3-cyl. 60hk 1994. Har provat med ny termostat och det verkar funka. Nästa steg är temgivarsensorn som kan vara boven. Jag har mätt upp motor och kylvattentemp och det är okey i mitt fall.