BboatB
Medlemmar-
Innehålls Antal
221 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
26 ExpertOm BboatB
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag valde en motorseglare pga kostnaden, både vad gäller ev utbyte av motor i framtiden och att det kostar mig en 1/5? vs en snabb gående bensin DC. Min segel använder jag endast när den kommer in akter om tvärs 😅 Jag tänker aldrig på vad det kostar att ta mig de (kortare) sträckor vi kör, det gjorde jag med min motorbåt. Åka 10 distans tar 2 timmar men blir trevligt med en kopp kaffe och fika, istället för ca 40 minuter med motorbåten men jag personligen slipper räkna vad glassen egentligen kostade. Bästa nu kanske är ett litet elverk och en elektrisk drivlina med möjlighet att ladda med propeller under segel, sen laddar man resten i marinan. Man betalar väl ändå fast pris för elen i gästhamnen?! 😅
-
Jag valde en motorseglare pga kostnaden, både vad gäller ev utbyte av motor i framtiden och att det kostar mig en 1/5? vs en snabb gående bensin DC. Min segel använder jag endast när den kommer in akter om tvärs 😅 Jag tänker aldrig på vad det kostar att ta mig de (kortare) sträckor vi kör, det gjorde jag med min motorbåt. Åka 10 distans tar 2 timmar men blir trevligt med en kopp kaffe och fika, istället för ca 40 minuter med motorbåten men jag personligen slipper räkna vad glassen egentligen kostade. Bästa nu kanske är ett litet elverk och en elektrisk drivlina med möjlighet att ladda med propeller under segel, sen laddar man resten i marinan. Man betalar väl ändå fast pris för elen i gästhamnen?! 😅
-
Maldiverna fick väl miljöstöd för att kunna höja sin flygplats ngn meter hehe
-
BboatB började följa DC för övernattning med begränsad budget?, Blir det orimligt dyrt att åka båt?, Kölhantering på Fabola och och 3 andra
-
Nu har väl dieseln i princip redan gått upp 60%? Sen lägsta nivån för några år sedan och ändå har båt priserna rusat, ja eller motorbåtspriserna, segelbåtarna vill ingen ha 😅
- 125 svar
-
- 2
-
Finns väldigt informativa filmer på hur man renoverar mindre marindieselar på Youtube. Verstadshandboken för md11/17 finns även den online, bara googla. Men om jag va dig hade jag köpt ett packnings kit och bytt allt, man ser inte om det läcker in i en kylkanal innan man skruvar loss ändå. Är väl 8 muttrar till att lossa typ så inget jättejobb.
-
Jag fällde alltid mitt centerbord och undvek hissa då jag som du tyckte det blev för mkt meck, bara vid upptagning så man fick upp den på trailern. Tyckte dock själva fällningen gick smidigt och fungerade enligt beskrivningen.
-
Låter som din topplockspackning gick sönder om du körde motorn varm. Om du gasar så brukar detta ske snabbare dvs mer bubblor/avgaser/vatten som strömmar ut. Min termostat gav upp och jag körde då min md11 varm och då va det min topplockspackning som gav sig. Dina symptom låter som mina, kan ju även vara en spricka i toppen ex men man får väl hoppas på packningen.
-
Jag har tänkt att helt ta bort rutan sen rengöra och göra om allt. Men tackar för tipsen!
-
Ja det kanske lutar åt den vanliga spruta Sika i hålet upplägget. Har oxå gjort liknande med genomföringar när man låter det hårda lite men det blir nog svårt på mindre skruvar att få en så pass bra skarv runtom. Butylband kanske är en idé att lägga oxå, la du en sträng Sika som kant utöver detta längs med rutan?
-
Har en Winga med utanpåliggande fönster som sitter fast med ex antal genomgående skruvar med muttrar på insidan. Jag har tätat skarven runt fönstret men det läcker ibland vid mkt regn så misstänker skruvarna. Ngn som vet hur denna typ av rutor tätades original, är relativt vanligt på ex Maxi mfl. Gummibrickor el in med Sika i hålet och in med skruven el ngt annat sätt kanske. Det finns inget snyggt sätt att täta från utsidan, ex ngt självhäftande skruvhatt el liknande som man bara kan sätta över skruven.
-
Att man tidigare hade allt på samma plats vid navigations stationen känns väl rätt tänkt, speciellt då man till bara för ett par år sedan förlitade sig på papperssjökort. Att kunna prata med sjöräddning i en stilla miljö om nödställds position, plotta den i kortet, samt sin egen position för att se hur långt man har dit alt kunna plotta sin position etc. Även kunna plotta ex navigations varningar som sänds över radio görs enklast nere i båten. Nu med plotter så har man kunnat frångå nav stationen mer och mer på nyare båtar, men tycker fortfarande det kan finnas stort behov att att kunna stänga om sig så man hör/hörs bättre.
-
Kolla in kajak.nu/paddelkartan för brukar det finnas bra öar för att sätta upp tält på. Ex https://www.kajak.nu/smultronholmen-i-gryts-skargard/
-
Du får bara skriva in DC på motorbåtar på blocket och se vad som dyker upp. Finns hur mkt som helst där det finns en liten ruff i fören. Ligger två Ryds DC i GBG området för under 200k. Så länge motor är servade så är det inte så mkt annat som kan gå sönder på en sådan båt. Men min favorit är denna, inkl trailer. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ryds 20 family 2008 https://www.blocket.se/vi/91749859.htm
-
Det är nog generellt väldigt olika mellan olika hundar, vi har haft två hundar ombord och generellt sett har det gått bra med båda men vi har mestadels gjort kortare upp till 2 timmar resor innan man kommer till land. Mkt har redan sagts men skulle tagit med mig, hundschampo och låtit hunden ha ngn form av fästing skydd även ngn form av borste. Skärgårdsöarar ofta mkt fästningar och ibland har hela hunden varit svart prickig pga av fästingar, inget trevligt att få i båten. Sen luktade även vår lilla 3 kg hund väldigt mkt hund när han va blöt så kan va bra att kunna ge dom en annan odör efter några dagar haha...
- 82 svar
-
- 1