Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Freebo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Freebo

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag köpte själv en båt med utombordare där detta extrafilter satt monterat, jag har nu kört ca 400 liter bensin genom det och hittills har det fungerat
  2. Hej alla sjöbusar, till alla som varken har tid eller lust att bygga stenkista på isen enl. gammal traditionell metod kommer här ett byggtips. En förutsättning är att det finns en befintlig brygga att arbeta från, detta underlättar iaf avsevärt... Bryggan på ön i Sthlms ytterskärgård som byggdes i slutet av 70-talet av furustockar och galvade järn började bli alltför gisten för att klara ytterligare en hård isvinter så till takten av skakande huvuden och tveksamma miner från den äldre generationen på ön, som alltid byggt kista på isen bestämde vi oss för att 'give it a go' på sommarhalvåret Valet föll på Kreosotimpregnerade telestolp, tryckat virke i botten och rostfritt. 24 stycken 2 meters stockar i varierande grovlek upp kapades upp, 22mm hål borrades 15 cm in från ändarna och ett mitt i varje stock för de rostfria gängade järnen. En bottenram drogs ihop i vattenbrynet med två meter gängade rostfria järn och 'golvet' av de grövsta tryckade brädorna som gick att uppbringa spikades. 'Flotten' väger in runt 300 kg och dras ut i vattnet till den flyter av egen kraft. Som hörnstolpar att förtöja i användes tryckad 6 tum 6 som med fördel borras och bultas i stockarna på lämpliga ställen i stockarna. Flotten flyttades ut till nocken av den befintliga bryggan, strax innanför den gamla kistan som rivits. Vi bar sedan ut de förborrade stockarna stockarna och trädde dessa ned över de galvade hörnjärnen under tiden som konstruktionen vreds i vattnet för att bilda fackverket. Varje lager stock låstes med gängad rostfri bricka/mutter i hörn och mitt . Att arbeta från en befintlig brygga innebär att arbetshöjden är funkis och ingen behöver se ut som Magnus Samuelsson och lyfta stock 1 meter över huvudet =) När kistan nått en höjd som motsvarar vattendjupet rättades den in på exakt rätt plats och det mödosamma arbetet med att mata sten från den gamla kistan över i den nya började. Efter en stund satte sig kistan på plats och vi fortsatte mata på stockar tills vi nådde lämplig höjd. Genom att använda stockar i olika dimension och form kunde vi även få till en relativt välbalanserad form och höjd. Med rätt planering, verktyg (borrmaskin och 50 cm 22mm borr, motorsåg, bågsåg järn och Landsort Lager) får två man en komplett kista på plats på två dagar. http://dl.dropbox.com/u/4404134/kista/bild1.JPG http://dl.dropbox.com/u/4404134/kista/bild2.JPG http://dl.dropbox.com/u/4404134/kista/bild3.JPG http://dl.dropbox.com/u/4404134/kista/bild4.JPG
  3. Freebo

    Hög tomgång

    Hej alla, just nu har jag en lite stökig relation till min tvåtaktare Mercury 60ELPTO 2006:a. Jag hoppas någon av er kan coacha mig fram till lösningar på två problem, två lösningar som skulle göra att min fru och barn själva skulle kunna ratta Yxlö 500an =) 1) Tomgången direkt efter start är justerad och bra, dock när jag varit ute och kört och slår av på farten för att lägga till vid bryggan rusar tomgången och att slå i backväxeln blir just till att slå i med ett brak. Ibland tar det 10 sekunder innan den går ned alt. att jag duttar upp med handgasen på reglaget. Alla reglage är smörjda så jag fattar inte riktigt varför det strular? 2) Under våren och sommaren har motorn varit extremt svårstartad, ibland har det krävts upp till 1 minut av lekande med startmotorn innan den tänt till. Choken 'verkar' fungera då jag hör ett annat typ av motorljud när jag trycker in nyckeln. Den går som en klocka efter start Tar tacksamt emot alla tips!
×
×
  • Skapa nytt...