ovebos
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm ovebos
-
Placering
Kadett
-
Hej! Jag har inte tidigare hört talas om Zipwake men nu har jag kollat lite på deras hemsida. Verkar vara ungefär detsamma. En skillnad är att på Humphree sitter reglermotorerna, som är ganska rejäla doningar, på insidan akterspegeln medan på Zipwake sitter dom i själva "bladet" I mitt fall monterades systemet av varvet Ringens Båtvarv i Marstrand. Nu efteråt inser jag att det var onödigt att ha ett instrument i styrhytten och ett på fly bridge. Det hade räckt med ett. Jag startar systemet och det är allt. Systemet inkl montering kostade 200 tkr. NordWest är utan tvekan bra båtar men även dessa har sina egenskaper. (Se mitt inledande inlägg). Lycka till med din NordWest. Du vet förmodligen att det finns en klubb för NordWestägare. Ove
-
Nu har jag kört båten en sommar med Humphree systemet. Eftersom jag tidigare frågade om andras eventuella erfarenheter innan jag köpte, kan jag nu tillföra att jag har mycket goda erfarenheter av systemet. Båten blev betydligt trevligare att köra. Inte alls så mycket "slingringar och krängningar" och stabilare gångläge. Positivt i alla aspekter men dyrt!
- 6 svar
-
- 1
-
ovebos började följa Humpfree Trim & Stab, system
-
Det finns på marknaden ett svenskt trim & stabilitetsystem, Humpfree som jag överväger installera på min motorbåt Nordwest 370. (www.humpfree.com) Är det någon som har erfarenheter från detta? För-nackdelar? Det är inte i första hand trimmöjligheten jag söker utan en automatisk slagsidakontroll. Nordwest 370 har som många motorbåtar (topptunga och smal vattenlinje) en tendens att fastna i nya gånglägen (slagsida) och behöver hjälp för att hitta tillbaka. Befintliga hydrauliska trimplanen är för långsamma och skall passas. Med Humpreesystemet skall både trim och slagsida justeras sekundsnabbt om det håller vad det lovar. Men systemet är dyrt så jag vill ju gärna få så mycket input som möjligt innan beslut. Volvo Penta lär nyligen ha inkluderat systemet som en integrerad del i deras IPSdrev. OBOS
-
Hej! Intressant att höra andras erfarenheter. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det är jobbigt att köra i medsjö. Jag tycker det är märkligt att man testar båtar och motorer i alla möjliga storlekar - man skriver att den tar sjön bra, den går torrt, och i bland är det någon supertestare som kört så ryggen kroknar och jag vet inte allt. Men aldrig att det skrivs något om hur båten beter sig i kraftig medsjö. Vi som är västkustbor har 2-3 meter akterlig sjö ofta när vi angör vår skärgård efter någon tur till Danmark. Det skulle vara värdefull information när man välja båt. Betrf problemet att den mekaniskt drivna kompressorn slår av och till vid fart i medsjö, skall jag ta upp problemet med Volvo och höra om det går att göra som någon hade gjort - installerat en elektrisk brytare för att koppla bort eländet. Första gången på MG för mig - det tycks finnas många kunniga och erfarna sjöfarare att utbyta erfarenhet med. Tack!
-
Det är en NordWest 370 Flybridge. Låter intressant att elektriskt kunna koppla bort kompressorn. Men det kanske ger följdskador på maskineriet. Betrf bara stå på - 25 knop eller så- det modet har jag inte - har några gånger närmast lagt över säkert 30 - 40 grader när stäven skärt fast - ytterst obehagligt. Då vill man inte vara på Flybridge. Trevlig båt men förmodligen varken bättre eller sämre än andra motorbåtar i akterlig sjö. Jag menar då 2-3 meters våghöjd.
-
Jag har en motorbåt med 2 st Volvo D4 med IPS -drev. Vid gång i kraftig medsjö krävs väl anpassad fart och en aktiv styrning. Motorbelastningen varierar med var båten befinner sig i vågsystemet - från nedförsbacke till uppförsbacke. Volvos D4 motor har en mekanisk kompressor som kopplas in och ur beroende på varvtal och motorbelastning. Vid körning i kraftig medsjö kopplas alltså kompressorn in och ur beroende på belastningen. Vid varje inkoppling uppstår ett slag och ljud från motorn som kan framstå som att ett totalt motorhaveri är på gång. Synnerligen otrevligt. Slagen kan bli så kraftiga att drivremmen till kompressorn går av. Detta inträffade i somras. Från Volvo har jag hört att man skall undvika att köra mellan 1700 - 2300 rpm vid sådana här förhållanden. Men när man har kraftig medsjö vill eller måste man ju kunna dra på lite ibland för att undvika att båten skär fast och man tappar styrkontrollen. Jag tycker det här är en otrevlig egenskap eller är det bara jag som är en dålig chaufför. Har andra liknande erfarenheter och hur gör ni?