Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Mockis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mockis

  • Placering
    Fänrik
  1. tack för hjälpen herrar. får börja med att byta plats på tändspolarna. återkommer;) känns väl inte som att det ska kunna vara bränslesystemet när alla andra cylindrar går och de tändstiften är torra och fina när man tar ut o kollar på dem. bara den dåliga cylinderns tändstift som är blöta. mvh
  2. Hej allesammans. Jag har en Fletcher Arrowhawk 18 ft med en Suzuki 225 EFI från 1997 med 240 timmar på nacken. När båten går som den ska så gör den ledigt 50 knop och accelerar mycket bra från stillstående. Under sommaren så har den inte velat gå riktigt som den ska. varvar i vanliga fall ca 5100 rpm men vill vissa dagar bara varva 4000 rpm o göra ca 37 knop. känns som om det fattas 150 hk helt plöstligt och den accelerar väldigt dåligt från stillastående. Ibland hackar den till och går som den ska igen några sekunder, för att plötsligt gå dåligt igen. Och vissa stunder går den dåligt hela tiden. Allt med bränslefilter och slangar är bytt nyligen. Har nu börjat rikta blickarna och funderingarna mot tändningen. När jag undersökte lite igår så märkte jag att båda tändstiften till en cylinder var ljumna medans tändstiften till de andra 5 cylindrarna var brännheta efter körning. Märkte också att de två tändstiften blötare än övriga tändstift. Kan båda tändstiften vara dåliga och fungera ibland? Kan en tändspole ibland fungera och sen helt plötsligt inte fungera? Vad tror ni? Tändstiften eller tändspolen som är kass? Eller något annat? OBS, när jag tog av kåpan till tändspolarna så var där (vid den misstänkt dåliga tändspolen) en sladd med delningsbar koppling, som inte gick någonstans. bara hängde där. Hittade ingenstans man skulle kunna sätta den iheller. Någon som vet ifall det ska vara så? Det känns jävligt skumt eftersom båten ibland går som den ska. Tack på förhand. Mvh Jonas
  3. Hej allesammans. Jag har en Fletcher Arrowhawk 18 ft med en Suzuki 225 EFI från 1997 med 240 timmar på nacken. När båten går som den ska så gör den ledigt 50 knop och accelerar mycket bra från stillstående. Under sommaren så har den inte velat gå riktigt som den ska. varvar i vanliga fall ca 5100 rpm men vill vissa dagar bara varva 4000 rpm o göra ca 37 knop. känns som om det fattas 150 hk helt plöstligt och den accelerar väldigt dåligt från stillastående. Ibland hackar den till och går som den ska igen några sekunder, för att plötsligt gå dåligt igen. Och vissa stunder går den dåligt hela tiden. Allt med bränslefilter och slangar är bytt nyligen. Har nu börjat rikta blickarna och funderingarna mot tändningen. När jag undersökte lite igår så märkte jag att båda tändstiften till en cylinder var ljumna medans tändstiften till de andra 5 cylindrarna var brännheta efter körning. Märkte också att de två tändstiften blötare än övriga tändstift. Kan båda tändstiften vara dåliga och fungera ibland? Kan en tändspole ibland fungera och sen helt plötsligt inte fungera? Vad tror ni? Tändstiften eller tändspolen som är kass? Eller något annat? OBS, när jag tog av kåpan till tändspolarna så var där (vid den misstänkt dåliga tändspolen) en sladd med delningsbar koppling, som inte gick någonstans. bara hängde där. Hittade ingenstans man skulle kunna sätta den iheller. Någon som vet ifall det ska vara så? Det känns jävligt skumt eftersom båten ibland går som den ska. Tack på förhand. Mvh Jonas
  4. Hej allesammans. Jag har en Fletcher Arrowhawk 18 ft med en Suzuki 225 EFI från 1997 med 240 timmar på nacken. När båten går som den ska så gör den ledigt 50 knop och accelerar mycket bra från stillstående. Under sommaren så har den inte velat gå riktigt som den ska. varvar i vanliga fall ca 5100 rpm men vill vissa dagar bara varva 4000 rpm o göra ca 37 knop. känns som om det fattas 150 hk helt plöstligt och den accelerar väldigt dåligt från stillastående. Ibland hackar den till och går som den ska igen några sekunder, för att plötsligt gå dåligt igen. Och vissa stunder går den dåligt hela tiden. Allt med bränslefilter och slangar är bytt nyligen. Har nu börjat rikta blickarna och funderingarna mot tändningen. När jag undersökte lite igår så märkte jag att båda tändstiften till en cylinder var ljumna medans tändstiften till de andra 5 cylindrarna var brännheta efter körning. Märkte också att de två tändstiften blötare än övriga tändstift. Kan båda tändstiften vara dåliga och fungera ibland? Kan en tändspole ibland fungera och sen helt plötsligt inte fungera? Vad tror ni? Tändstiften eller tändspolen som är kass? Eller något annat? OBS, när jag tog av kåpan till tändspolarna så var där (vid den misstänkt dåliga tändspolen) en sladd med delningsbar koppling, som inte gick någonstans. bara hängde där. Hittade ingenstans man skulle kunna sätta den iheller. Någon som vet ifall det ska vara så? Det känns jävligt skumt eftersom båten ibland går som den ska. Tack på förhand. Mvh Jonas
  5. Mariner 90hk - 88. Har stått utomhus ett tag. Nu har vi undersökt lite och oavsett om man trycker på tilten uppåt eller neråt så kommer det ström i pluskablarna till båda reläerna samtidigt. Alltså både för relä upp och relä ner. Innebär detta att det är kortslutning i tiltmotorn? Tacksam för hjälp. Mvh Jonas
  6. Hej. Motorn har stått utomhus 1 år och är därför lite av ett projekt. Det hörs ett klickande ljud från sidan på motorn när man tiltar men den vill inte röra sig alls. Innebär det att problemet är nere vid pumpen? Tips och ideér mottages med största entusiasm. Mvh Jonas
  7. Men saken är den att den faktiskt har alldeles för dåligt riiiv/acceleration även om man är själv i båten utan att dra något/någon. Det finns inget på dessa motorer som gör att de kan tappa effekt? Allt med bränsletilförseln och förgasarna är rengjorda och fungerar som det ska. Kan man koppla in en Cdi box fel? Skulle den ens starta om den var felkopplad? Ska man ställa om tändningen på något vis? Mvh Jonas
  8. Den går väl helt ok. Gör 32 knop, men jag tycker framförallt där inte är någon kraft i själva accelerationen. Har en polare som har en ryds 475GT (alltså mycket tyngre båt) med en Evinrude 70 hk från samma år. Han drar upp folk på vattenskidor med en 3-4 pers i båten utan problem. Jag har tyvärr ingen mätare som visar varvtalet. Jag hittade inte heller något ingraverat på propellern som visar stigningen på propellern. Mvh Jonas
  9. Ja lysande faktiskt:) Nu har jag ett annat problem Gunny. Tycker båten accelererar lite kasst. Orkar knappt dra upp mig (85 kg) på vattenskidor med endast en i båten. Tycker en 60 hästare ska ge mer power på en så pass liten båt (Smiler 500). Vår gamla båt som var betydligt större och tyngre gick mycket bättre med en Suzuki DT65. Vilken stigning borde jag ha på propellern och var ser man vilken stigning man har på den nuvarande? Mvh Jonas
  10. Tack för all hjälp. Det var tempswitchen som var kass. Nu går den som en klocka:) Mvh Jonas
  11. brun elkabel som går in i topplocket? ska ju inte kunna vara så svårt att hitta:)
  12. Jo men det går ju ingen kabel in i topplocket från Cdin? Sitter den tempswitchen bakom locket där termostaten också sitter? Blir inte klokare av sprängskissen. Mvh Jonas
  13. Vart sitter tempswitchen? Finns inga kablar som går in i topplocket förutom tändkablarna. Mvh Jonas
  14. tack ska ni ha. ska prova detta så fort jag får tid och möjlighet. Mvh Jonas
×
×
  • Skapa nytt...