Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Karl_S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Karl_S

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Läser med glädje alla nyttiga och vettiga tips. Här kommer några svar på frågor: Båten har en bensintank på 140l, precis som PatricS skrev så är det föregångaren till hans 64DC. I övrigt så tänker vi ta med minst en reservdunk bränsle, bra tips med två och käpp, alt säckkärra..När vi lägger upp färdvägen får vi ta och kolla in tankställen och ringa runt och fråga lite om öppettider mm. Har ingen färskvattentank ombord, så vi får väl skaffa någon vattendunk och ta med den. Gasolkök och termosar ska också med. Blir nog bra att förbereda lunch för dagen i termosar. Återkommer när vi lagt upp rutten, då behöver vi säkert fler tips om vad man ska tänka på, lämpliga gästhamnar etc.. Mvh Karl Senast ändrad av Karl_S | 19 november 2009 | 18:56
  2. Tack för alla svar och tips! Ska försöka svara på några frågor och redovisa våra planer så här långt: Lutar fortfarande åt att vi kör upp båten. Blir ett grymt äventyr och en bra semester iaf. Planerar för att resa kring midsommar. Att traila båten är inte aktuellt med mitt B-körkort. Skulle iofs kunna ta hjälp av någon som har behörighet för tungt släp men då måste jag skaffa en bra trailer och den går nog på rätt så mycket pengar(har bara en 30-trailer idag). Lastbilstransport lär nog kosta mer än 10000kr det också. Motorn som sitter på båten är en Suzuki 140hk, 4-takt. Drar ca0,9 i marschhastighet 22 knop. Har förarintyg och är medlem i SRSS. Efter alla era tips ang VHF Kommer jag att skaffa en sådan samt gå kurs för denna i vinter. Det blir till att skaffa en extra propeller samt batteri. Impeller böt jag när jag tog upp båten i höstas, det känns ju också ganska ogörligt att byta impeller utan att ta upp båten, måste ju demontera hela nedre delen av motorn för att komma åt den. Så extra impeller anser jag inte behövs. Tänger, kniv och verktyg har jag utrustat båten med, likaså extra ankare. Funderar på att låna 2st torrdräkter, som vi kan kränga på oss om det värsta skulle hända, förlisning. Med dessa och flytvästar utanpå borde man öka överlevandetiden i vattnet. GPS och ekolod finns i båten, måste dock skaffa GPS-sjökort för hela sträckan upp. Dessutom vanliga sjökort för hela sträckan. Finns det något bra sjökortspaket (pappers sjökort) som man kan köpa? Toalett = Hink Spritkök tar vi med. Dessutom 12V- kylbox. Till sist: Flyttar hemåt igen, kommer från Norrbotten, och nu har vi bägga fått jobb där:)
  3. Hej! Ska flytta till Luleå från Karlskrona nu i vinter. Båten tänkte jag och min fru köra upp nästa sommar. Tänkte att det får bli vår semester nästa år. Båten som vi har är en Yamarin 6110DC, alltså ruff där det går att sova, men ingen toalett och inget kök. Vore mycket tacksam för råd inför resan. 1. Är det möjligt att genomföra denna resa på 3 veckor? 2. Hur pass långa dagsettapper ska man räkna med? 3. Vad ska man ha för extra säkerhetsutrustning på en sån resa jämfört med dagsetapper i Blekinge skärgården? T.ex extra batteri, extra propeller, VHF? 4. Någon som rest denna sträcka och har tips på bra ruttval? 5. Andra bra tips tas gärna emot.
  4. Tankmätaren är stabil och rör sig inte mycket beroende på pådrag/ läge i vattnet etc. så det är inte det som är problemet. Förmodligen är det väl glapp någonstans i elsystemet till tankmätaren. Är intresserad av om någon annan haft liknande fel, och var felet i så fall var.. Mvh: Karl
  5. Har en Yamarin 6110-01. Det är en fast bensintank. Idag när jag var ute och körde så hade jag halv tank ungefär. Helt plötsligt så visade tankmätaren helt tom(visaren la sig i botten). Efter ca 30s så visade tankmätaren halv tank igen. Samma sak inträffade ca 30min senare. Är det någon som upplevt något liknande och i så fall vet ni vad det beror på?
  6. Nu är problemet löst! De tre uttagen som inte fungerade var alla kopplade till en kabelsko som hade lossnat från en säkring på den där grå panelen som det står fuses på. Kom åt kablarna genom att öppna en lucka inifrån ruffen. Udda säkringar det där fstn, det är någon sorts tryckknapp som jag antar löser ut och man sen kan trycka in igen? Någon som har erfarenhet av den typen av säkringar?
  7. I uttaget i stuvfacket är det alltid spänning när huvudströmbrytaren är till. I de övriga uttagen är det aldrig spänning. Mvh
  8. Hej! Har nyligen köpt en Yamarin 6110-01 som jag är helnöjd med än så länge! Det finns 4st 12V-uttag i båten(1 i ruffen, 1 vid ratten, 1 i ett stuvfack och 1 vid ryggstödet i aktern) När jag provade första gången fanns det inte ström i något av uttagen. Det uttag som sitter i stuvfacket var det ganska lätt att följa kabeldragningen ifrån, och där var det en kabel till minuspolen på batteriet som var lös. Det var bara att skruva fast den kabeln så fungerade det uttaget sen. Från de andra uttagen är det inte lika lätt att följa kabeldragningen, är det någon som har något tips på varför de inte fungerar? Vid ratten så sitter en grå panel där det står fuses på, ska man skruva upp den och se om det sitter någon trasig säkring där kanske? Tacksam för ev. svar!
×
×
  • Skapa nytt...