Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

boppen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om boppen

  • Placering
    Kadett
  1. Aaah ... det låter ju som att det är rätt då, kanon! Motorn hänger på en Crescent 432SL så maxvarven tror jag stämmer med den prop som vi har idag (17 stigning) - den är förövrigt inlämnad till Propellertrim just nu för utbankning (de kallade det dock nåt annat) till 18-19 stigning. Det är ju det mindre växelhuset på den här motorn och då gick det tydligen inte att få tag i propellrar med mer än 17 stigning. Tack för alla svar!
  2. Jag har inte kopplat nåt mer på min 50'a (dock en 94). Det sitter väl bara en säkring på dem också om jag inte har helt fel - men som sagt, kolla med en voltmeter över och - på batteriet när du kör så bör de som det laddas eller inte!
  3. Hallå! Jag kör på inställning 6 på varvärknaren nu, den känns rätt ok, dock lite oroväckande att den visar 800-900 rpm på tomgång fast motorn bara står och huckrar och mer eller mindre håller på att ge upp ;-)
  4. Hupp! Näe, det är ju kanonbra med input! Kan det vara nåt fel på varvärknaren då kanske, jag har ju mest bara provat med läge 5 och 6 på räknaren eftersom det är mellan dem det verkar gälla när det handlar om Johnson, och med varvärknaren i läge 5 indikerar den en tomgång på 1200rpm trots att motorn låter som den ska stanna när som helst ;-) Så utifrån det tyckte jag det kändes som att läge 6 som indikerar en tomgång på 800rpm kändes bättre. Och jag har för mig att 2, 3 och 4 visar högre varv de också. Men brukar inte tomgången ligga på runt 800 varv? Känns stabilt det här ;-) Jag lär ju försöka få tag i nån manual till varvräknaren, det står inget om varvräknare varken i handboken till motorn eller i den servicemanual (ej OMC original) jag har.
  5. Tyder på att den ska stå på 6 då indikerar den cirk 800-900 rpm på tomgång och 6200 rpm på maxgas, och det skulle kunna stämma då det är rätt stor motor på rätt liten båt, proppen som sitter på nut har 17 stigning men det optimala skulle nog vara uppemot 19 har jag fått nåt tips på, och då skulle jag ju kunna få ned maxvarvet lite.
  6. Hallå! Håller på att koppla in en original-varvräknare på en Johnson 50hp -94 och har såklart ingen manual för varvräknaren ;-) Frågan är vilken inställning (pulses) det ska vara på varvräknaren, det jag tror efter idelt googlande är att from 92 och framåt så ska motorer på under 70hk ha inställning 5 på varvräknaren och motorer på över 70hk ska vara på inställnign 6. Vad tror ni om det? Det som talar emot det är att det lite här och där cirkulerar inlägg med att Johnson alltid har 12-poliga alternators vilket alltid skulle ge inställningen 6 men det kanske mest är för att det är amerikanska forum där ingen har under 70hk ;-) Är det nån här som vet och kan säga om 5 är rätt inställning? /Boppen
  7. Ja, det ante mig, men man hoppas ju in i det sista, verkar ju som att en ny pirat ligger på runt 3000:- kanske går att få från USA för 2000-2500:- inkl frakt, tull och moms, får se vad jag siktar in mig på, man ska inte ha en massa saker som power-trim och sånt på motorn ;-)
  8. Hallå! Trimmade ned motorn (Johnson 50hp '94) i Fredags och då fastnade den i nedtrimmat läge, greppade inte riktigt vad det var, men efter att jag tagit upp den nu idag såg jag att kablarna ned till powertrimmen hade klämts och kortslutits :-( Nu har jag plockat isär allting och provat motorn mot sep. 12-källa, tror trimmotorn är en sådan modell som är jordad i motorns chassi och sen är det 12V till endera av de två tåtarna för att köra den uppåt / nedåt. Men det händer inget när jag kopplar på spänning. Tog isär motorn och ohm-mätte lindningarna och det visade på 0,1 ohm mellan alla lindningar hur jag än mätte - tyder det kanske på att lindningarna smultit ihop? Mäter jag på kablarna ner till trimmotorn så får 12V på dem precis som det ska vara när man trimmar upp / ned. Några tips, ny motor kanske det enda rätta, men det är ju så onödigt dyra för en så här gammal båtmotor ;-)
  9. Hallå! Tack för tipsen, lät ju farligt det där med varvräknare ;-) Nu hade jag så tur att jag fick tag i en Johnson original inkl kablage för en 500 som skickas upp till mig, och då känns det ju inte värt att hålla på och prova med nåt annat (men det hade ju varit kul ;-)
  10. Halloj! Skulle vilja kika lite hur motorn varvar på båten och har letat lite efter en beggad Johnson original-varvräknare med den där lilla kabelsatsen som finns för att kunna koppal in varvräknaren direkt i kontrollreglaget (motorn är en 50hk). Men nu såg jag att Biltema hade en (rätt ful) varvräknare som går att ställa om för 2-cyl motorer: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=158044 Enligt manualen såg jag att man ska koppla den på tändspolens minus alternativt till tänd-boxens varvräknaranslutning. Är det nån som vet om den signalen man får ut ur reglaget på en gammal Johnson funkar mot en sådan varvräknare. HAr sökt lite och man blir ju inte riktigt klok på om bilvarvräknare verkligen funkar på båtmotortillverkarnas varvräknaruttag? Ha det gött!
  11. Precis! Var det sista jag gjorde igår, skickade Julas spolmuff in i n åt hörn och släpade fram en tunna, då gick den ju klockrent, inga problem alls med överhettning - så det jag lärt mig av det här är att först kolal munstycket på skvallerröret, det var nämligen det enda som var fel ;-) Impellerbytet var helt i onödan, och engagemanget i kylningen berodde bara på spolmuffen! Jaja, nu blir det sjösättning få vi se om man hinner ut en gång i år iallfall innan den ska upp! Tack för alla tips!
  12. Hmmm ... tar jag ut termostaten och häller vatten i det hålet där termostaten är instucken rinner det ut i några dräneringshål nedanför impellern - det borde ju vara ok. Häller jag vatten i det andra hållet, dit vattnet kommer när termostaten öppnar rinner det ut vatten genom propellern, det borde ju också vara ok??!!! Renasde ur skvallerröret nu också, det givk inte blåsa luft igenom det men nu gick det ok också. Kan det vara spolmuffarna från Jula som inte sluger tillräckligt tätt, så att motorn inte får tillräckligt med vatten? Men det konstiga är ju att när jag kör med termostaten borta pumpar det ju ut avtten där den ska sitta???!!!
  13. Aha, det var därför vattnet som kom ut där termostaten ska sitta var varmt, för att det gått genom blocket, det är ju bra på ett sätt, då är det ju kortare sträcka som det kan ha satt igen, kan prova dela på riggen också och se om det kommer ut nåt där, kan ju vara längst ned det satt igen!
  14. Aaahhh ... ska prova med lite tryckluft! Det borde ju pysa nere vid propellern om allt går rätt till, visst är det efter termostaten som vattnet går runt i blocket och sen ut? Dock så var vattnet så sprutade ut när jag tagit bort termostaten rätt varmt så det verkar ju ha gått lite genom blocket iaf?
  15. Hallå! Har en Honda 25hk, som efter några år i garage inte kyler som den ska längre, inget vatten ur skvallerröret och motorn går varm. Nu har jag tagit upp den på land och kör med såna spolmuffar som man sätter över vattenintagen. Har bytt impeller (den gamla såg helt ok ut också) men den går fortfarande varm, och som jag förstått det ska kylvattnet komma ut med avgaserna i mitten av propellern? Tar jag bort termostaten och kör så kommer det efter ca 10-20 sekunder ut vatten där termostaten skall sitta vilket tyder på att impeller och så funkar som det ska, värmer jag vatten och lägger i termostaten öppnar den vid 70-80 grader nånting, den är märkt 72 grader så det lär väl stämma. Har även satt tillbaka kåpan över termostaten utan att ha termostat där men den går ändå varm, nån som har ett tips om vad det kan vara? Om jag häller vatten där termostaten skall sitta borde det ju rinna ut nere i riggen om allt är som det ska? /Lars
×
×
  • Skapa nytt...