-
Innehålls Antal
49 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Swebreeze
-
Placering
Fänrik
-
Någon som vet åtdragningsmoment på limpor och knän?
-
Slinker in en fråga på denna tråd... Har nyss slipat och lackat drevet med Trilux drev och propellerfärg, vilket vart jättefint bortsett från att färgen inte alls vart svart utan grå trots att det står svart på burken.(Kommer att ringa och klaga på detta och hoppas på kompensation då man trots allt lagt ner massor med tid och pengar på detta) Så nu överväger jag att lacka om det med en grundfärg samt 2k svart. Men innehåller triluxfärgen något konstigt ämne som gör att inte vanlig grundfärg/2k lack fäster på detta nu så att jag måste göra om allt grundarbete?
-
Okej tack för infon! Men tänkte ang knäet är det diametern på tunna delen av utblåset eller är det ytan där avgasgummit sitter fast med slangklammer?
-
Jag behöver även höjningar/spacers mellan limpa och knä... Det som förvirrar mig lite är att det finns olika tum angivna på knän och spacers då man kollar på div webbsidor, är det diameter eller höjd det pratas om?
-
Då blir det till att skruva lös limpor/knän och skicka in en beställning. Det är väl dessa jag ska ha? http://www.drev.se/default.aspx?main=/avgaslimporkna-4-p-5132-c-528.aspx Kanske finns billigare? Borde man kanske tom satsa på aluminium? Isf vart hittar man det? Senast ändrad av Swebreeze | 12 maj 2012 | 14:20 Senast ändrad av Swebreeze | 12 maj 2012 | 14:31
-
Den är inte sötvattenskyld utan tar vatten direkt från havet så limporna och knän har trots allt 10år på nacken (båten importerade 2002 från USA), så rostskadade limpor/knän är ju ett alternativ. Får ta och pröva om motor knäar efter 30min vila då. Tack så länge! Även fler tips och idéer är välkomna!
-
Hej! Ja vad ska man börja att säga...alltid är det nått som jäklas! Har en Mercruiser 5.7L troligen från -01 då båten är från det året. (ca 420tim gångtid och saltvattenkörd i östersjön) Nu misstänker jag att den frusit eller nått...har spår av vatten i oljan...kan iofs vara kondensvatten men känns osäkert hur mycket kondens det blir i en motor när båten står ute under presenning? Tidigare i våras så hittade jag lite is i en av kylarslangarna, alltså det var inte en stelfrusen slang utan bara så att man såg att det låg en bit is i den. (trots att jag kört runt glykol i höstas) Provkörde motorn kanske 15-20min häromveckan och tömde sedan ur oljan, oljan var inte vit, inte ens grå tycker jag utan mer åt det bruna hållet. Sedan veckan efter i med ny (billig olja för ytterliggare provkörning). Lät motorn gå ca 30min så att jag verkligen visste att den var helt varm. Öppnad slangen för tömningen av oljan(som såg ut ungefär som oljan som varit där över vintern) och lät det rinna ut och lämnade det så ytterligare nästan en vecka. Nu idag så tänkte jag hälla i den rätta oljan. Började med att hälla i ca 0.5L för att se hur olja såg ut när den rann ur tömningsslangen. Såg då hur det kom ut vit-gråa ränder med den nya oljan. Detta känns inte helt bra om vi säger som så. Hade även sparat 2 st glasflaskor med ett par dl olja i från vardera körning som jag gick för att kontrollera hur den skulle se ut när den fått stått ett tag. Från första körningen så syns det tydligt en smal rand av vatten i den djupaste delen av flaskan. Från den andra provkörningen med ny olja så ser man 2-3 små vattendroppar i botten. Vad är livslängden på en sådanhär motor i 24fot midcabin? Har sett att ibland att den ryker ganska mycket svartrök ibland när man precis startat den. Tändstiften var ganska mörka medans vissa delar på några av tändstiften var ganska vita...vatten? Kan det vara kondens då det regnat och varit sol var och varnnan dag? Kan dåliga limpor och knän orsaka olja i motor då dessa förmodligen är sedan båten var ny? Min spontana handling är att sjösätta och köra ett tag för sedan se om oljenivån stiger samt ändrar färg radikalt. Nu vart det mycket att läsa men vad tror ni om detta? Mvh
-
Nu läste jag ditt inlägg för sent men skadan är lagad med gelcote nu... renggjorde dock med aceton innan... Men båten är bottenmålad så just nu ser det lite tokigt ut... skulle behöva få dit en skvätt bottenfärg... Ska/kan man måla det direkt på lagningen eller ska det dit någon grundfärg innan?
-
Ska upp med propellern till SMT (Svensk Motorteknik) i Umeå på måndag så skulle dom ta en titt på den. Förhoppningsvis kan dom fixa det innan midsommar...annars putsar jag bara till kanten och lämnar in den efter midsommar! Båten kommer ändå mest bara stå still under midsommar och användas som sovplats! Tack så länge för all input!
-
Någon som vet om man kan knacka till en sådan här propeller utan att det lossnar bitar ur den? Har gått gymnasieutbildning Energi med inriktning fartyg/motorman så man är inte helt grön på att ordna saker själv om man säger som så! Senast ändrad av Swebreeze | 15 juni 2011 | 22:09
-
Nu har jag lyft båten och inser att skadorna verkligen är minimala! Ska försöka få med bilderna också... Inte en skråma på drevet ens! Nu vart jag lycklig. Skrovet fick sig en liten törn som lagas lätt med lite gelcote och proppellern ska jag försöka lämna in å försöka få fixad så fort som möjligt.
-
Det vet jag inte utan jag menade rent hypotetiskt Nä jag får helt enkelt kontakta försäkringsbolaget i morgon och rådfråga... pinsamt när man fick fakturan idag och inte ens hunnit betalat den!
-
Det är ju sant i det ni säger men det man är orolig för är att dom ska säga nått i stilen att jag måste ta båten till närmsta båtverkstad....än fast jag anser att det endast är propellrarna som behöver bytas. Midsommar utan båten då kan man lika gärna hoppa i sjön ju! Men hur hållbart är egentligen ett drev...tål det en del stryk? Har aldrig varit in i nått grund med någon båt förr...
-
Hej! Har nu varit en otroligt nöjd ägare av en Bayliner 2455 i lite över en vecka.. Men nu i lördags hände det som inte fick hända, vi lyckade få grundkänning med båten! Gick rätt långsamt max 5knop då vi stötte in i lite stenar, kände att både skrovet och drev (Bravo 3 med stålpropellrar) tog i och att motorn stannade. Synliga skador än så länge är att kanterna på inre propellern tagit i. Bilder kommer så fort jag fått upp båten på land. Körde hem utan att märka varken vibrationer eller att båten betedde sig onormalt. Oljenivån till drevet har inte förändras heller. Typisk att dett ska hända då midsommar är nästa vecka!! Vad är era tankar om allt detta...? Återkommer som sagt med bilder senare i veckan.. Borde jag kontakta försäkringsbolaget på en gång eller ska jag avvakta tills jag fått upp den? (Atlantica med självrisk på 5000)
-
Hej! Ska hämta en båt idag med Bravo 3 drev och jag undrar helt enkelt hur man kör upp drevet till trailerläge? För visst finns det ett sådant?