-
Innehålls Antal
115 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Barton3000
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Bra idé, jag kollar in deras sida! 👍
-
Barton3000 började följa Motorbyte - Hydraulstyrning
-
Hej, Har en Mariner 100Hp (1989) på min Ockelbo DC19 Den är på tok för stor och törstig så jag tänkte sätta dit en 50 HP fyrtakt. Jag trollar mycket och finåker med familjen, behöver inte mer än 50Hp till det. Funderingen är då hydraulstyrningen, en Baystar som jag brukar styra med autopiloten. Finns det en chans att köpa en modern fyrtaktare där den befintliga hydraulstyrningen (Mariner/Mercury) passar? Eller åker jag på att köpa en ny sådan också....... Har hört att Mariner och Yamaha har samarbetat, men det kanska var länge sedan?
-
Ja, ni har nog rätt! Större drivankare blir det. och lite experiment med placeringen. Tack för hjälpen!
-
OK, bra. Tack för länken Jag köper nya drivankare i stl 3, det är ju ingen större investering. Hur har du dina drivankare monterade? Mina sitter med stora öppningen ungefär på mitten av båten. Blir det stabilare att flytta dem mer mot fören? Eller skall de sitta närmare aktern?
-
Tack för svaret! Jo, jag använder 2 drivankare stl: Large. Jag tror det fanns en storlek större!. Kanske skall börja med det, för du har helt rätt att båten blir stabilare av dem. Tomgångskörning har aldrig varit ett problem jag kan trolla 6-7 timmar i sträck utan att den blöddrar eller blir sur. Det blir ett litet blått moln när man drar på efter några timmar på tomgång men inte mycket. Så stigningen påverkar inte nämnvärt då tror du? Jag har powertrim och trimmar ut motorn efter planing. då ökar varvet och hastigheten något men den vill ändå "gräva" ner sig med fören. jag har trimmat ut så långt att propellern börjar släppa lite men det hjälper inte. Jag har två hål att flytta ner motorn men det känns som det bara skulle förvärra problemet. Planingsproblemet är inte hela världen, jag brukar ligga på 3400-3600 rpm 21-22 knop. räcker bra tycker jag, och där går den som lättast känns det som. Men tomgångsfarten är ju helt avgörande för om man får fisk eller inte. Går det för fort får man ju bara gädda! Jag beställde mina drivankare av någon känd kille som tillverkade själv, minns inte vad han heter. Har du något bra namn på någon?
-
Har funderingar på att byta propp från 19" stigning till 17". Jag har en Ockelbo DC19 som trollingbåt med en Mariner 100 (1989) på. På tomgång gör den 2,4-2,7 knop, vilket är för mycket. Kör med drivankare och får ner farten till 1.5-1,7 knop, vilket fortfarande är lite för mycket. Vill helst slippa drivankare helt. Hur mycket tror ni att farten minskar vid ett propellerbyte? Med originalproppen som sitter på vill båten också gräva ner sig i fören efter planing. om man ger mer gas. Varvtalet stannar vid 4400 sedan sjunker båten bara i fören och går tungt känns det som. Kan ett byte till 17" hjälpa även mot detta fenomen? Den bör väl i vilket fall varva lite mer med en 17" Är inte intresserad av någon toppfart utan den skall gå så sakta som möjligt på tomgång. Många här kanske tycker att jag skall skaffa en liten trollingmotor men den stora går väldigt bra och pålitligt samt drar lite soppa då motorn bara går på 2 cylindrar upp till ca: 1800 rpm.
-
Jag har en manual för Mariners Motorer mellan 1977-1989 Det finns ingen 60 HP från 1982 dock. I manualen börjar 60HP 1984. Är du helt säker på årsmodellen? Du kan ladda ner manualen här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/43691282/Mariner%201977-89.pdf
-
Det tillkommer ju dock en hel del kostnader på packningssatser för allt som måste rivas. Sen kanske man inte vill plocka ihop den utan att ha bytt vevlager och lite annat smått och gott som dyker upp........ Billigast är nog ändå att hitta ett begagnat powerhead som Bjaerven föreslår. Det borde ju finnas en och annan som har kört på grund och skrotat den nedre delen.
-
Nja, vet inte om jag håller med....... Det beror väl på hur man luftar, om det blir kladdigt eller ej. Om man börjar med att som jag skrivit tidigare. 1. Fyll på pumphuset och ha flaskan (full) med påfyllningsslangen ansluten till pumphuset. Då finns det olja så det räcker. 2. Anslutningarna till cylindern skall inte vara anslutna. Motorn skall vara vriden till ändläge. 3.Vrid på ratten tills olja utan luft kommer ur den ena slangen. (Plugga den sedan) 4.Vrid på ratten åt motsatt håll tills olja utan luft kommer ur den andra slangen. 5 Anslut den slangen till cylindern. (Se till att den hamnar på rätt sida) 6 Vrid ratten åt samma håll igen tills cylindern når fullt utslag. (cylindern fylls med olja) Här kan det behövas något som fångar upp oljan som kommer ur motsatta anslutningen. 7. Ta bort pluggen ur den andra slangen och anslut den till cylindern. I detta läge finns det minimalt med luft i systemet. Det lilla som blir kvar är det som går in när du tar bort pluggen ur slang nummer 2, lite olja rinner då ur och lite luft kommer då in. Denna luft får man lätt bort genom att ansluta flaskan till pumpen igen men bara en liten skvätt olja i och göra hål i botten på flaskan så luften som kommer tillbaks till pumpen har någonstans att komma ut. På detta sätt blir det inte kladdigt alls.......
-
Kan också nämna att jag inte använder Baystars originalslang som är styv och otrevlig att arbeta med. Jag lät tillverka två riktiga metallomspunna hydraulslangar som är mycket följsamma.
-
Jag upplever att ratten går mjukt och fint men jag känner ändå ett litet tickande för varje pumpslag. Om det är onormalt eller inte vet jag inte, men styrningen är stum och fin, utan luft, svikt eller dödgång.
-
Nej, jag skriver att han skall vrida på ratten sakta när han tömmer cylindern och fångar upp oljan i en burk. Annars får han olja sprutandes överallt!
-
När jag vrider på ratten sker det i små steg, ratten liksom kuggar sig fram. Känns tydligt om du vrider sakta. Varje sådan kuggning är ett pumpslag. Du kanske har en luftblåsa i cylindern och kanske ska börja om från början med luftningen. Se till att pumpen är full. Om du har påfyllningsslangen som följde med så använd den, som jag beskrev i tidigare inlägg. med mycket olja i flaskan. Sedan får du vrida ratten till fullt utslag åt endera hållet. öppna sedan luftskruven (eller nippeln) på motsvarande sida, (den sida som inte har kolven ute) och vrid sakta på ratten. Ställ en burk under för att fånga upp oljan. På detta vis trycks all olja och ev luft ur cylindern och ny olja utan luft trycks in från andra hållet. När du når ändläge så stänger du nippeln. Upprepa sedan proceduren åt andra hållet. (Kolla först att oljan i flaskan inte tar slut, så ny luft kommer in) Nu är systemet fyllt med ny olja som inte bör ha någon luft med. Finns det lite dödgång så kör luftningen som jag beskrev tidigare med ett hål i flaskan. Det är då viktigt att inte oljan tar slut så att ny luft går in i pumphuset. Hoppas detta hjälper dig..........
-
Att den lägger sig på sidan borde ha med läckage att göra, innre eller yttre. För att det ska kunna ske så måste olja passera genom cylindern utan att pumpen rör sig. Men ändå misstänkt när oljan minskar i pumpen. Svårt att tro att det ska vara så mycket luft kvar. Men det kan ju vara en luftkudde kvar i cylindern.......
-
Det klickande ljudet låter ju som luft som passerar genom pumpen. Hur har du luftat systemet? Jag tog slangen som följer med och vände upp och ner på oljeflaskan med ca: 1 dl olja i den., samt gjorde ett hål i botten på flaskan. så luften har någonstans att ta vägen. sedan rattade jag fullt utslag åt båda hållen en herrans massa gånger tills det slutade bubbla i flaskan. Jag upplevde tå ett tickande ljud när luft passerade pumpen, som försvann efter luftningen. Upplever du någon dödgång innan motorn börjar röra sig? Efter luftningen kan jag se att motorn rör sig efter ett pumpslag från ratten. innan krävdes det 3-4 pumpslag innan motorn började röra sig.