Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Thuntank

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thuntank

  • Placering
    Kadett
  1. Lägesrapport. Efter att ha fått information om pris och var jag skulle sätta in pengarna, av en Sarah Malefors, så ställde jag frågan om hon kunde berätta lite om företaget samt ge mig några referenser. Jag förklarade att jag behövde det, då det känns en smula osäkert att skicka iväg pengarna till en okänd person. Följande svar fick jag: Hej, Min råd är att du köper en i sverige. Vi får inga bra priser här och som du säger, är det svårt att skicka så mycket pengar till någon som man inte känner och utomlands dessutom. Mvh- Sarah Jag klev tydligen på en öm tå. Senast ändrad av Thuntank | 18 augusti 2009 | 08:33
  2. Ja det där låter ju inte allt för bra. Börjar nästan kännas att det är lika bra att köpa svenskt. Den båten som jag är ute efter, Silver Fox, brukar i regel ha hyfsat bra paketpriser och det går säkert att göra något bra med de priserna nu under hösten. Om det nu kommer att skilja ca 15-20 tusen mellan motorerna, beroende på aktuell dollarkurs, och man väger in följande aspekter i den svensksålda: - Montering ingår (I SIiver Fox paketet) - Rätt propeller för båten - Full garanti - Andrahandsvärdet - Kaske enklare med försäkring - Liten risk att bli blåst så känns det väl investerade pengar. Jag ska dock kolla lite till.... TLR Kanske står för Trust-Long-Rig??? sea-ray_230: Trust som står för Stora växelhuset är detta unikt för USAmotorn eller är det också standard på svenska?
  3. Tråkigt att du ser det så. Jag är tacksam för all hjälp och alla synpunkter som jag kan få. Om det blir problem med själva motorn, vad det nu kan vara, så är det ju inget man kan göra något åt, eller hur? Du frågar om man ska skicka tillbaka motorn till USA. Ja, det kan man säkert göra om man är villig att betala frakten t.o.r. Däremot om motormodellen skiljer sig mot dem som säljs här hemma då kanske man ångrar sig att man inte kolla de mer noggrant och det är just den här biten som jag vill hjälp med. Till Rookie: Jag tror inte här behövs något avgasintyg då det inte sker någon registrering av motorn, men jag är inte stupsäker. Vilken myndighet kan tänkas svara på den frågan?
  4. Som jag skriver tidigare, motor inkl frakt till Sverige och ALLA avgifter (moms, tull, frakt mm ) inkluderat i 57,000:-. Ja visst, garantin gäller inte men det är mitt bekymmer om någonting krånglar. Det finns ju en anledning varför tar hundratals svenskar hem hyfsat nya bilar till sverige från usa, inkl mig själv. Men nu är det ju inte det den här tråden handlar om utan om Yamaha motorn från USA, F60TLR skiljer sig mot den i Sverige sålda F60C, F60CETL. Samt vad man bör tänka på vid montering, skilnader i reglage mm CE märkning...hmm, kan det verkligen behövas på en motor??? Här är jag dåligt insatt. Jag vet att det är viktigt på båtar... Senast ändrad av Thuntank | 14 augusti 2009 | 11:42
  5. Vad bör man beakta när det gäller införandet av en ny 2008 Yamaha F60 till Sverige från USA? Är det samma motorer som säljs där borta jämfört med i sverige? Motorbetäckningarna är olika: USA F60TLR. Swe F60C, F60CETL. Vad kan det dyka upp för överaskningar när man ska montera? Jag har tänkt att montera motorn på en Silver Fox DC. Bifogar den info jag fått om USA motorn. Manufacturer: Yamaha Year: 2008 Horsepower: 60 Model: F60TLR Trim System: Power Counter-Rotation: No Oil Injection: No Alternator: Yes Cooling: Water Color: Grey Engine Type: Four-Stroke Shaft Length: 20 Start: Electric Steering/Controls: Remote Condition: New Complete Outboard Warranty: 3 Year Manufacturer Warranty Priset inkluderar throttle/shift control box, cables och prop. Priset: USAmotor inkl frakt o alla avgifter ca 57,000:-. Motsvarande i Sve ca 80,000 Kom gärna med synpunkter och tips om den här tanken! Senast ändrad av Thuntank | 13 augusti 2009 | 12:18 Senast ändrad av Thuntank | 13 augusti 2009 | 12:20
  6. Hej! Vi funderar på att bygga en brygga, en stenkista men med brunnsringar i betong som hållare av stenen. Har tidigare haft en traditionell kista gjord av virke/trädstammar, men då isen trycks in i vår vik varje vår så överlevde inte den bryggan mer än ca 4 år. Så nu tänker vi ta till med det ”tunga artilleriet” för att få en brygga som står stadigt år ut och år in. Finns det någon som har erfarenhet när det gäller bryggkonstruktioner av denna typ med brunnsringar? 1) Vilken storlek/dimension bör man minst använda sig av om man vill ha en brygga som är max 1,5 meter bred och 5 meter lång? Djupet är från 1 till 1,5 meter. 2) Efter man fyllt ringarna med sten av blandade storlekar, behövs det då fyllas på med cement? 3) Finns det även en risk att ringarna kan separeras eller ”lyftas upp” från varandra då isen pressar på? 4) Kan det vara idé att lägga i cementringarna nu i höst och fylla på med sten för att låta dessa ”sätta” sig innan man påbörjar snickeriarbetet? 5) Slutligen, vilken höjd över vattnet ska bryggans virke ligga på? Alla svar och tips mottages tacksamt! Senast ändrad av Thuntank | 12 augusti 2009 | 09:27
×
×
  • Skapa nytt...